| کد مطلب: ۴۷۶۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد

در نشست خبری رویداد نوآوری باز مپناتک – سولار تأکید شد:

فراخوان شناسایی ایده‌های نوآورانه در انرژی خورشیدی

مدیرعامل گروه مپنا بر ضرورت توسعه انرژی‌های خورشیدی در کشور تأکید کرد.

فراخوان شناسایی ایده‌های نوآورانه در انرژی خورشیدی

آرمان ملی آنلاین - عباس علی‌آبادی در نشست خبری «رویداد نوآوری باز مپناتک»، که روز شنبه اول مرداد ماه 1401 در ساختمان میرداماد شرکت مپنا برگزار شد اظهار داشت: ایران از کشورهای پیشتاز در صنعت برق است و تنها در یک ماه اخیر، مقام‌های عالی رتبه و هیئت‌هایی از شرکت‌های بزرگ جهانی از مپنا بازدید داشتند و همه اذعان داشتند که فناوری مپنا در لبه دانش جهانی قرار دارد.
مدیرعامل گروه مپنا، با اشاره به رتبه سوم گروه مپنا در فناوری تجهیزات صنعت برق در جهان، خاطرنشان کرد: با وجود همه توانایی‌های تخصصی و قدرتمندانه در برق، اما تابستان‌ها نگران خاموشی‌ها هستیم؛ علت همه این مشکلات نیز "اقتصاد برق" است و تا زمانی که این مسأله حل نشود، مسابقه تولید و مصرف ادامه خواهد داشت.
وی افزود: توان تولید یک میلیارد کیلووات ساعت برق در روز، ثروت عظیمی است که می‌توان با آن کشوری را اداره کرد، اما مصرف نادرست و اقتصاد ناصحیح موجب شده که همچنان با کمبود برق مواجه شویم.
مدیرعامل گروه مپنا گفت: اینکه سال به سال ۵ یا ۶ هزار مگاوات اضافه کنیم و مسابقه مصرف و تولید ادامه یابد، در نهایت سوخت کم می‌آوریم و نزدیک به ۴۰۰ میلیارد یورو ثروت کشور که سالانه ظرف تأمین حامل‌های انرژی و آب می‌شود، در حال هدر روی است.
علی‌آبادی با ارائه آمار تولیدات نیروگاهی گروه مپنا اظهار داشت: تاکنون 167 پروژه شامل 501 واحد نیروگاهی به ظرفیت 63 هزار و 979 مگاوات به مپنا ابلاغ شده که هفتاد و پنج درصد از ظرفیت شبکه را در بر می‌گیرد. از این میزان، هم‌اکنون 46 هزار و 496 مگاوات تحت بهره‌برداری است و معادل 13 هزار و 707 مگاوات در حال احداث است. حدود 61 واحد نیروگاهی شامل سه هزار و 776 مگاوات نیز به مپنا ابلاغ شده، ولی هنوز تأمین مالی نشده است.
وی گفت: گروه مپنا از پیک سال گذشته تاکنون سه هزار و 300 مگاوات واحد جدید نیروگاهی وارد مدار نموده و امیدواریم تا پایان سال بیش از دو هزار مگاوات به این ارقام افزوده شود. همچنین بدون احتساب واحدهای تجدیدپذیر، مپنا از پیک سال گذشته تاکنون حدود سه هزار و 800 مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کرده و حدود هفت هزار مگاوات را نیز تعمیرات اساسی (اورهال) نموده و ارتقا داده است. در خارج از کشور نیز از ابتدای امسال مپنا معادل بودجه یک بلوک سیکل ترکیبی یعنی 540 مگاوات در عراق سنکرون نموده و نخستین واحد نیروگاه بخار حلب را بازسازی کرده‌‎ایم. در عراق در همین مدت دو واحد دیگر نصب شده که آماده سنکرون است.
وی مجموع واحدهای نیروگاهی احداث شده و در حال احداث مپنا در کشورهای همسایه را پنج هزار و 668 مگاوات معادل ۲.۵ میلیارد یورو صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد.
مدیرعامل گروه مپنا یکی از چالش‌های جدی آینده را زباله‌های شهری و زباله‌های بیمارستانی دانست و گفت: بر همین اساس مپنا با انجام پژوهش‌های کاربردی و تحقیقات جامع، احداث دو سامانه Biogas Engine CHP در جنوب تهران و طراحی توربین‌های بخار ۳۰ تا ۹۰ مگاواتی برای تولید برق از طریق بویلرهای زباله‌سوز در برنامه‌های مپنا قرار دارد و می‌توانیم نیروگاه‌های زباله سوز را با تکنولوژی کاملا بومی بسازیم.
علی‌آبادی خاطرنشان کرد: دنیا به سمت گرم‌تر شدن می‌رود و کشور ما نیز مشمول رکوردهای گرمایشی می‌شود، بنابراین لازم است راندمان نیروگاه‌ها را افزایش و مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم. در این زمینه مپنا توربین‌ها نیروگاه‌ها را از گازی به سیکل ترکیبی و راندمان را از ۴۵ درصد به حدود ۶۰ درصد رسانده است، ضمن آنکه توربین هیدروژن سوز مپنا شهریور ماه سال جاری در اولین نمونه در بندرعباس نصب می‌شود.
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به احداث نیروگاه‌های خورشیدی تصریح کرد: تغییرات فناورانه در حوزه انرژی خورشیدی بسیار مهم است. به عنوان مثال، امروز در دنیا تکنولوژی مولتی کریستال در حال کنار گذاشته شدن است و تکنولوژی مونوکریستال یا سینگل کریستال در حال به‌کارگیری است.
وی افزود: ما برای رصد تکنولوژی، برنامه جامعی را در مپنا تدارک دیدیم تا در چارچوب آن، همه ظرفیت‌های کشور را به کار بگیریم و برنامه "رویداد نوآوری باز مپناتک" ویژه انرژی خورشیدی را در دستور قرار دادیم. هدف ما آن است که با فراخوان دانش‌ پژوهان و دانشمندان در سطح ملی و جهانی، رویدادی رقم بزنیم که برای کشور دستاوردهای اصیلی داشته باشد‌.
وی تصریح کرد: برنامه ما در این رویداد، ابتدا شناسایی ایده‌های نوآورانه، دوم انتخاب ایده‌های برتر، اقدام بعد، حمایت از آنها برای توسعه و تولیدات آزمایشگاهی و در نهایت حمایت از نمونه‌های آزمایشگاهی به منظور تجاری سازی است.
مدیرعامل گروه مپنا افزود: در زمینه انرژی خورشیدی دنیا درحال توسعه است، ما هم در حال توسعه هستیم و به دنبال این هستیم تا به جای دنبال کننده بودن، یک کشور پیشتاز در تکنولوژی و دانش روز باشیم.
«محمودرضا حقی‌فام» معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا نیز در این نشست، با بررسی مقایسه‌ای تجدیدپذیرها در دنیا و ایران گفت: در زمینه میزان پنل‌های خورشیدی نصب شده و سرانه منصوبه انرژی‌های خورشیدی، استرالیا با ۹۹۰ وات در رتبه نخست، هلند با وجود قرار گرفتن در منطقه شمال اروپا با 757 وات در رتبه دوم، آلمان با 711 وات در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. همچنین کشور چین با ۵۴.۹ گیگاوات، آمریکا با ۲۶.۹ گیگاوات و اتحادیه اروپا ۲۶.۸ گیگاوات ظرفیت نصب شده در این رتبه‌بندی جای دارند.
معاون پزوهش و فناوری گروه مپنا تصریح کرد: فاصله ما با کشورهای پیشرو بسیار زیاد است، چرا که کشور ما به دلیل مصرف زیاد در سوخت فسیلی کمتر به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کرده است، با این حال ضرورت دارد با توجه به محدودیت منابع آبی و اهمیت مسائل زیست محیطی، به سمت انرژی خورشیدی حرکت کنیم.
وی تأکید کرد: نکته مهم و با اهمیت آن است که شبکه انرژی کشور باید تاب‌آور باشد و در مقابل آسیب‌ها مدیریت شود.
حقی‌فام گفت: رویداد نوآوری باز مپناتک با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی و نیز بنگاهی، در ابتدا با حوزه سولار آغاز شده و جدا از فعال کردن پژوهشگران داخل کشور، پژوهشگران ایرانی و خارج کشور را هم فعال خواهیم کرد. در تقویم زمانی مشخص نیز نوآوری‌ها دریافت، شناسایی و کمک‌رسانی خواهند شد تا نوآوری‌های برتر تبدیل به پروژه‌های تجاری شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار