| کد مطلب: ۴۷۶۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد

دکتر بیژن ذوالفقارنسب در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

بازی‌های تدارکاتی یک نیاز ضروری برای تیم‌ملی است

بازی‌های تدارکاتی یک نیاز ضروری برای تیم‌ملی است

آرمان ملی آنلاین - احسان انصاری: پس از حواشی بسیار پیرامون تیم‌ملی در نهایت دراگان اسکوچیچ با تصمیم کمیته فنی فدراسیون فوتبال از کار برکنار شد؛ اما دوباره ابقا شد اتفاقی که پیامدهای مثبت و منفی برای فوتبال کشور خواهد داشت. از یک طرف دو دستگی در بین بازیکنان و شایعه درباره حضور دو بازیکن در نهاد ریاست‌جمهوری و دیدار با یکی از مقامات دولت نشان دهنده ضعف کادر فنی در تیم‌ملی است اما از طرف دیگر تیم‌ملی فرصت زیادی برای آمادگی برای حضور در جام‌جهانی ندارد و مربی‌ای که انتخاب شده کار سختی برای مدیریت تیم‌ملی خواهد داشت. آنچه حائز اهمیت است این است که مردم از مسئولان ورزش کشور انتظار دارند تیم‌ملی با تمام قوا و با بهترین تدارکات در جام‌جهانی حاضر شود و بهترین بازی‌های خود را به نمایش بگذارد. انتظاری که در شرایط کنونی دور از دسترس به نظر می‌رسد. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی آخرین وضعیت تیم‌ملی و چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو با دکتر بیژن ذوالفقارنسب گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

در حالی که کمتـــر از چهار ماه تا آغاز بازی‌های جام‌جهانی باقی مانده فدراسیون فوتبال یکباره تصمیم گرفت سرمربی تیم‌ملی را تغییر بدهد و دوباره او را ابقا کرد. آیا این تصمیم را در شرایط کنونی تصمیمی صحیح می‌دانید؟

واقعیت این است که تیم‌ملی ایران در آستانه حضور در جام‌جهانی به عنوان معتبرترین تورنمنت فوتبال در جهان است اما حال و روز خوبی ندارد و با چالش‌های مهمی مواجه شده است. در شرایط کنونی همه تیم‌هایی که در جام‌جهانی حاضر هستند در حال انجام بازی‌های تدارکاتی هستند و تلاش می‌کنند با بهترین کیفیت وارد بازی‌های جام‌جهانی شوند. این در حالی است که وضعیت تیم‌ملی چه از نظر بازی‌های تدارکاتی و چه از نظر مدیریتی و نظم نامساعد است و این وضعیت می‌تواند به تیم‌ملی در بازی‌های جام‌جهانی آسیب بزند. در این زمینه نیز اظهارنظرهای متفاوتی صورت گرفته اما هنوز اقدامی عملی برای بهبود وضعیت تیم‌ملی صورت نگرفته است. تیم‌ملی برای حضور در جام‌جهانی نیاز به بازی‌های تدارکاتی دارد. این یک نیاز ضروری برای تیم‌ملی است و نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. در شرایط کنونی چند ماه است که ما تیم‌های هم گروه خود را در جام‌جهانی شناخته‌ایم. با این وجود هیچ برنامه‌ای برای مقابله با این تیم‌ها نداریم. ما باید با شناخت دقیق از این تیم‌ها و سبک بازی که دارند تیم‌هایی را به عنوان بازی‌های تدارکاتی در نظر بگیریم که از نظر سبک فوتبالی شبیه به انگلیس، آمریکا و ولز باشند. این در حالی است که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده و در زمان باقی مانده نیز کار سختی است که بتوانیم بازی‌های تدارکاتی مناسبی برای تیم‌ملی در نظر بگیریم. واقعیت این است که تغییر سرمربی تیم‌ملی در شرایط کنونی نیز دارای پیامدهای مثبت و منفی است و کسانی که چنین تصمیمی گرفته‌اند باید به خوبی به تبعات این تصمیم فکر می‌کرده‌اند. واقعیت این است که با توجه به شرایط موجود کار ما در جام‌جهانی سخت‌تر از گذشته شده است.

چرا معتقدید کار تیم‌ملی در جام‌جهانی سخت‌تر از گذشته شده است؟

در حالی که وضعیت تیم‌ملی مناسب نیست و نیاز به مدیریت دارد فدراسیون فوتبال درگیر انتخابات ریاست فدراسیون و یارکشی شده است. ما در گذشته نیز چنین وضعیتی را تجربه کرده‌ایم.به عنوان مثال قبل از بازی‌های جام‌جهانی سال98 ایویچ سرمربی تیم‌ملی بود اما به دلیل نتایج ضعیفی که در بازی‌های دوستانه قبل از جام‌جهانی گرفت یکباره برکنار شد و جای خود را به آقای طالبی داد. در نتیجه ما چنین شرایطی را تجربه کرده‌ایم و با آن بیگانه نیستیم. با این وجود باید این واقعیت را در نظر بگیریم که امروز همه تیم‌های جهان در حال آماده سازی برای حضور در جام‌جهانی هستند و از همه امکانات و ابزار برای موفقیت استفاده می‌کنند. این در حالی است که ما نتوانسته‌ایم تیم‌ملی را به خوبی برای حضور در جام‌جهانی تقویت کنیم و برای این تیم بازی‌های تدارکاتی مناسب در نظر بگیریم.

آیا تیم‌ملـــی ایران در جام‌جهانی می‌تواند با اسکوچیچ نتیجه بگیرد؟ از نظر فنی چه انتقاداتی به اسکوچیچ وارد می‌دانید؟

آقای اسکوچیچ قبل از اینکه سرمربی تیم‌ملی ایران شوند دارای تجربه بین‌المللی در عرصه مربیگری نبود و پیشینه درخشانی در مربیگری نداشت. واقعیت مهم دیگری که در این زمینه وجود داشت این بود که بخشی از بازیکنان تیم‌ملی به درست یا غلط به مربی خود اعتقاد و اعتماد نداشتند و این اتفاق خوبی نبوده که در تیم‌ملی رخ داده است. عملکرد آقای اسکوچیچ در برخی مقاطع بسیار خوب بود اما در برخی مقاطع نیز عملکرد ضعیفی داشت. به صورت کلی عملکرد ایشان دارای نوسان بود. این در حالی است که ما برای حضور در جام‌جهانی به مربی مقتدری نیاز داریم که بتواند به بازیکنان نظم بدهد و بازیکنان نیز عملکرد فنی و وجهه وی را بپذیرند.

براساس اخبار غیررسمی دو بازیکن تیم‌ملی با یکی از مقامات دولت در نهاد ریاست‌جمهوری دیدار کرده‌اند.دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

این کار اشتباه و غیرحرفه‌ای بوده که از این دو بازیکن تیم‌ملی سرزده است. اگر مشکلی در تیم‌ملی وجود داشته باشد باید در کادر مدیریت تیم‌ملی و فدراسیون فوتبال درباره آن تصمیم گیری می‌شد. البته این اتفاق یک نکته دیگر نیز دارد و این است که احتمالا مشکلی وجود داشته که بازیکنان تیم‌ملی به فدراسیون اعتماد نکردند و دیدگاه‌های خود را با مقامات نهاد ریاست‌جمهوری مطرح کرده‌اند. این بازیکنان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و در لیگ‌های معتبر فوتبال مشغول به بازی هستند به خوبی به این نکته آگاهی دارند که در کشورهای توسعه یافته مقامات سیاسی در ورزش دخالت نمی‌کنند و در این زمینه سخت گیری‌های زیادی دارند. به هر حال در شرایط کنونی این اتفاق رخ داده و باید هر چه زودتر و در کوتاه‌ترین زمان مدت این شرایط را مدیریت کرد تا تیم‌ملی بیشتر از این آسیب نبیند. ما دیگر فرصت برای تصمیم‌های اشتباه درباره تیم‌ملی نداریم. تیم‌ملی در شرایطی نیست که تا به این اندازه درگیر حواشی باشد. در شرایطی که ما قرار است در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال جهان بازی کنیم باید همه تمرکزمان روی مسائل فنی باشد و از نظر فنی تیم را قوی کنیم. بازیکنان تیم‌ملی باید به مربی تیم‌ملی اعتماد و اعتقاد داشته باشند تا این دو دستگی‌ها در تیم‌ملی از بین برود. از سوی دیگر باید بازی‌های تدارکاتی مناسبی برای تیم‌ملی در نظر گرفته شود تا تیم از نظر تاکتیکی به حد مناسبی برسد که بتواند در جام‌جهانی در مقابل تیم‌هایی که در گروه ایران قرار دارند بهترین بازی‌های خود را انجام بدهند.

یکی از دلایل اصلی که در حواشی تیم‌ملی حاشیه درست شد احتمال بازکشت کارلـــوس کی روش به عنوان سرمربی تیم‌ملی بود. در شرایط کنونی کی روش می‌توانست با تیم‌ملی در جام‌جهانی عملکرد قابل قبولی داشته باشد؟

کی روش امتحان خوبی در فوتبال ما نداده و نمره قابل قبولی نگرفته است. کی روش نه از نظر فنی و نه از نظر اخلاقی کارنامه خوبی از خود در فوتبال ما از خود برجای نگذاشته است. اگر به گذشته برگردیم روزهایی را به‌خاطر می‌آوریم که کی روش بی‌احترامی‌های زیادی به ورزش کشور و مدیران ورزشی کرد. به همین دلیل من معتقدم اگر دوباره کی روش را به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب کنیم اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ایم.

در روزهای اخیر نوعی دو دستگی بین بازیکنان تیم‌ملی وجود داشت و ما مشاهده کردیم فعالیت بازیکنان در فضای مجازی به شکلی پیش رفت که روی تصمیم فدراسیون در برکناری اسکوچیچ تأثیرگذار بود. چگونه می‌توان این دو دستگی را در تیم‌ملی از بین برد؟

این اتفاق خوشایندی نبود که در فضای تیم‌ملی رخ داد. بازیکنان نیز باید با درک شرایط از بروز چنین رفتاری خودداری می‌کردند. البته این دو دستگی نشان دهنده ضعف کادر فنی تیم‌ملی است که نتوانسته این دو دستگی را از بین ببرد. کارد فنی نباید اجازه می‌داد این اتفاق رخ می‌داد و بین بازیکنان دو دستگی ایجاد می‌شد. این یکی از ضعف‌هایی است که در آقای اسکوچیچ وجود دارد. یک مربی مقتدر اجازه نمی‌دهد بازیکنان در کارهایی که به آنها ارتباط ندارد دخالت کنند. اسکوچیچ هنگامی که سرمربی تیم‌ملی ایران شدند هیچ گونه پیشینه بین‌المللی نداشتند. حتی در لیگ برتر ایران نیز در تیم‌های مطرح مربیگری نکرده بودند و تنها در تیم‌های درجه دو کشور مربیگری کرده بودند. ایشان براساس یک اتفاق و در یک شرایط استثنایی به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شدند. در شرایط کنونی تیم‌ملی بیش از همیشه به حمایت نیاز دارد. من امیدوارم بهترین اتفاقات در آینده برای فوتبال کشور رخ بدهد که این کار نیاز به مدیریت دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار