| کد مطلب: ۴۷۶۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد

حوضه امامزاده داود منطقه‌ای با خطر سیل‌زایی بالا/هشدارها جدی گرفته شود

رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم زمین‌-البرز سازمان زمین‌شناسی با اشاره به نتایج مطالعات میدانی از منطقه سیل‌زده امامزاده داود، گفت: حوضه بالادستی امامزاده داود از نظر وقوع سیل، یک حوضه پرخطر به شمار می‌رود و عدم رعایت حریم رودخانه و محدود و محصور کردن مسیر اصلی تخلیه آب، موجب شده است ساکنان این منطقه درگیر سیل شوند.

حوضه امامزاده داود منطقه‌ای با خطر سیل‌زایی بالا/هشدارها جدی گرفته شود

آرمان ملی آنلاین - مرتضی شیخ با اشاره به وقوع سیل در امامزاده داود تهران که ناشی از بارش‌های مرتبط با جریانات مانسون است، افزود: بر اساس بازدیدهای اولیه‌ای که از این منطقه داشتیم، شکل حوضه آبریز، شیب زیاد و سنگ شناسی بستر حوضه نشان می‌دهد که حوضه بالادستی امامزاده داود از نظر وقوع سیل، یک حوضه پرخطر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این نوع توده‌های هوایی، مستعد بارش‌های ناگهانی با حجم بالایی از بارندگی در زمان کوتاه هستند، موارد بالا موجب شده که از این حوضه به عنوان یک منطقه پر خطر از لحاظ وقوع سیل یاد شود که نمونه آن رخداد سیل در بالادست امامزاده داود بوده است.

شیخ خاطر نشان کرد: در این رخداد حجم زیادی از آب و رسوبات وارد این منطقه شده است و از سوی دیگر عدم رعایت حریم رودخانه و محدود و محصور کردن مسیر اصلی تخلیه آب، باعث شده است که ساکنان این منطقه درگیر سیل شوند و به طور کلی در این رخداد ۳ پارامتر اصلی "شکل حوضه آبریز"، "شیب" و "جنس بستر" آن نشان‌گر پرخطر بودن این حوضه از دیدگاه سیل خیزی است.

رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم زمین البرز یادآور شد: رودخانه‌های دائمی موجب می‌شوند که آب به تدریج بار رسوبی را از حوضه خارج کند، ولی در حوضه بالادست منطقه امامزاده داود حمل رسوبات انباشته شده حاصل از هوازدگی، با بارش ناگهانی موجب شکل گیری جریان با بار رسوبی بالا شده که از قدرت تخریب بالایی برخوردار بوده و این اتفاقی است که در منطقه امامزاده داود رخ داده است.

مدیر مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم زمین البرز سازمان زمین شناسی با تاکید بر اینکه در برخورد با چنین رخدادهایی توجه به دو نکته مهم است که یکی "رعایت حریم رودها" و دیگر "جدی گرفتن هشدارها" است، خاطر نشان کرد: لزوما هر هشداری منجر به سیل نمی‌شود، ولی زمانی که برای سیلاب هشدار داده می‌شود، باید به این هشدارها توجه شود؛ چرا که سیلاب یک فرآیند طبیعی است و اگر به صورت علمی با آن مواجه شویم و از خطرات آن دوری کنیم، می‌توانیم حتی از فواید آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما برای کاهش آسیب‌های ناشی از مخاطرات، نباید در معرض این مخاطرات قرار گیریم، ادامه داد: زمانی که حریم رودها رعایت نشود، باید منتظر مخاطرات آن باشیم.

شیخ اضافه کرد: سیل دارای دوره بازگشت است و بر خلاف زلزله زمان بیشتری برای واکنش به آن داریم. ضمن آنکه سازمان هواشناسی نیز در خصوص وضعیت جوی اطلاعات لازم را منتشر می‌کند و بر اساس این اطلاع رسانی‌ها می‌توانیم از آن دوری کنیم.

شیخ با تاکید بر اینکه سیل تنها حریم خود را تخریب کرده است، گفت: ولی مساله اصلی این است که از ورود تا خروجی آب در روستای امامزاده داود، به صورت غیر طبیعی، با احداث کانال، حریم خروجی آب را کوچکتر کرده‌ایم و این امر سبب شده است تا این تخریب صورت گیرد.

به گفته این مقام مسوول، بخشی از حیاط صحن امامزاده بر روی این کانال بوده است.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا،وی تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های هر منطقه باید برای هر نوع ساخت و سازی در نزدیکی رودخانه‌ها مطالعات مختص آن صورت گیرد و متناسب با ویژگی آن منطقه اقدام به ساخت و ساز کنیم، ضمن آنکه در زمان اعلام هشدار، هشدارها را جدی بگیریم تا خود را در معرض مخاطرات قرار ندهیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار