| کد مطلب: ۴۷۶۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد

کنعانی‌ در نشست خبری:

تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم/ التزام به قرارداد آبی میان دو کشور یک محک برای هیات حاکمه افغانستان است/ تعیین زمان دور جدید مذاکرات هسته‌ای به اراده طرف آمریکایی بستگی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما مساله حق آبه را مبتنی بر قراردادهای قبلی میان دو کشور ایران و افغانستان موضوع مهمی می‌دانیم و تاکید داریم التزام هیات سرپرستی به مفاد قراردادها یک محک و یک بستر آزمونی برای میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک است.

تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم/ التزام به قرارداد آبی میان دو کشور یک محک برای هیات حاکمه افغانستان است/ تعیین زمان دور جدید مذاکرات هسته‌ای به اراده طرف آمریکایی بستگی دارد

آرمان ملی آنلاین - ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تسلیت آغاز ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله(ع) و یاران باوفای ایشان خدمت ملت شریف ایران و آرزوی قبولی عزاداری‌ها گفت: لازم می‌دانم به خانواده قربانیان سیل اخیر تسلیت عرض کنم و برای درگذشتگان رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان طلب صبر و شکیبایی از خداوند طلب داریم. از کشورها و ملت‌هایی که با ملت ایران ابراز همدردی کردند و کمک‌های انسان‌دوستانه فرستادند، سپاسگزارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات اخیر عراق و اشغال پارلمان این کشور توسط طرفداران آقای مقتدی صدر چیست، گفت: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ما است و به طور طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم. ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار امنیت در این کشور همسایه تاکید دارد و معتقد است امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است. البته ما تحولات جاری را که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است جزو امور داخلی این کشور تلقی می‌کنیم. احزاب و تشکل‌ها می‌توانند در چهارچوب قانون و سازوکارهای قانونی و به روش‌های مسالمت‌آمیز از وضعیت جاری عبور کرده و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت عراق کمک کنند. ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذارد و معتقد است گفت‌وگو بهترین راه حل برای حل موضوعات این کشور است. ملت عراق با بلوغ و تدبیر رهبران می‌توانند از این مرحله عبور کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آخرین اقدامات در خصوص دریافت حق‌آبه ایران را بیان کنید، گفت: حق آبه موضوع بسیار مهمی است. آقای رئیس جمهور اخیرا تاکید مضاعفی بر ضرورت پیگیری این موضوع داشتند. در خصوص رود هیرمند این موضوع بسیار مهمی برای ما است. ما مساله حق آبه را مبتنی بر قراردادهای قبلی میان دو کشور موضوع مهمی می‌دانیم و تاکید داریم التزام هیات سرپرستی به مفاد قراردادها یک محک و یک بستر آزمونی برای میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک است.

وی ادامه داد: ما در این ارتباط در وزارت امور خارجه در بخش سیاسی و حقوقی این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. وزیر امور خارجه پس از تاکید رئیس‌جمهور، گفت‌وگویی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشتند و بر ضرورت حفظ حق‌آبه ایران تاکید کردند که با توجه به نزولات آسمانی اخیر انتظار می‌رود هیات حاکمه افغانستان موانع مصنوعی احتمالی در مسیر رودخانه را مرتفع کنند. در این ارتباط ایران اعلام آمادگی کرده که چنانچه موانع فنی وجود دارد هیات فنی خود را به افغانستان اعزام کند. همچنین برای سفر وزیر نیروی کشورمان اعلام آمادگی کردیم تا زمینه اجرایی کردن توافق آبی میان دو کشور فراهم شود. ما هنوز شاهد تحقق انتظارات ایران نیستیم و میزان آبی که وارد ایران می‌شود بسیار تاچیز است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که در پی ارائه پیش نویس جدید از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبری مبنی بر سفر قریب الوقوع مذاکره کننده ارشد ایران به وین منتشر شده است، آیا این خبر را تائید می‌کنید، گفت: لازم است تاکید کنم که ایران همواره مبدع بوده و با ابتکار عمل در مسیر مذاکره حضور داشته و روند مذاکره را برای رسیدن به توافق خوب و جامع که منافع اقتصادی ایران را تامین کند، مفید می‌داند. در روزهای گذشته به طور جدی پیام‌هایی تبادل شده است و آقای بوررل در این زمینه متنی را پیشنهاد داده و ایران این پیشنهادها را دریافت کرده و طرف ایرانی این متن را به دقت بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه کرده است.

وی افزود: در این مسیر شاهد تلاش‌های طرف‌های دیگر هم بودیم؛ در گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه هم بخشی به همین موضوع معطوف بود. در تماس‌های مختلف تلفنی با وزیر امو خارجه کشورمان هم دیدگاه‌هایی مطرح شده است. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که کمک کننده باشد قطعا استقبال می‌کنیم. ما همواره مبدع و منطف بودیم. پس از تبادل پیام‌ها و بررسی‌های روی متون پیشنهادی این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مزاکرات هم به توافق برسیم که این به اراده طرف مقابل هم بستگی دارد که واقعا برای دستیابی به توافق منطقی و معقول و پایدار اراده خود را نشان دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص رابطه با اردن گفت: رابطه مستقیم دوجانبه‌ای با اردن داریم و سفارتخانه‌ها بین دو کشور برقرار و فعال است و امکان گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور وجود دارد و ارتباطات تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور برقرار بوده است و از هر تلاش و اقدام عملی از سوی کشورهای دوست منطقه برای توسعه مناسبات استقبال می‌کنیم. ایران در این زمینه منعطف عمل می کند و از تحولات مثبت استقبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود از موضوع تامین سوخت لبنان از ایران سخن گفته‌اند، آیا برنامه‌ای برای این موضوع وجود دارد، گفت: در جریان شرایط سخت مردم لبنان هستیم که ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولت‌ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفتند و مبتنی بر سیاست‌های غلط منطقه‌ای خود شرایط اقتصادی لبنان را به گونه‌ای رقم زدند که مردم این کشور در رنج هستند. ما از این وضعیت متاثر و ناراحت هستیم و اگر امکان و توانی داشته باشیم به ملت و دولت لبنان در چارچوب مناسبات دوستانه و برادرانه کمک کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان کشور دوست لبنان علاقه‌مندیم برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور نقش سازنده‌ای ایفا و از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران ارائه شود ایران هم با نگاه مثبتی که برای کمک به کشورهای دوست در منطقه از جمله لبنان، آمادگی دارد در خصوص موضوع تامین سوخت با مقامات دولت لبنان گفت‌وگو کند.

کنعانی در پاسخ به این سوال که آیا تحول جدیدی در حوزه گفت‌وگوهای با عربستان رخ داده است، گفت: اراده مثبت در دو طرف دیده می‌شود که ما فاز جدیدی از گفت‌وگوها را بین دو کشور با نقش مثبت برادران در عراق آغاز کنیم. زمان دقیقی برای مرحله جدید گفت‌وگوها تعیین نشده است. امیدواریم شرایط در عراق به صورت مثبت پیش برود و دوستان در عراق نقش سازنده قبلی را در این چارچوب ایفا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ازسرگیری روابط میان ایران و امارات هم صورت بگیرد، گفت: ما چیزی به عنوان ازسرگیری روابط دیپلماتیک با امارات نداریم و ارتباطات در سطوح مختلف ادامه دارد. مقامات دولت امارات مواضع مثبتی جدیدی را اعلام کرده‌اند و اخیرا هم اعلام کرده‌اند که میخواهند سفیر اعزام کنند. پیش‌بینی می‌کنیم در سایه فضای مثبتی که در منطقه وجود دارد شاهد ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با امارات باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص خبر منتشر شده در رسانه «وال استریت ژورنال» مبنی بر تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران کفت: در حوزه رسانه مطالب مختلفی مطرح می‌شود که بعضا گمانه‌زنی یا فضاسازی روانی است. ایران تاکید می‌کند که اگر اراده سیاسی مثبتی از سوی دولت آمریکا برای بازگشت به توافق وجود دارد باید به مقدمات و شروط آن هم ملتزم باشد و هر اقدام غیر منطقی در ارتباط با ایجاد موانع جدید در روند فعالیت‌های اقتصادی ایران، ایجاد مانع جدید برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که پاسخ ایران به پیشنهاد رئیس کمیته تحقیقات روسیه مبنی بر حضور ایران، سوریه و بولیوی برای حضور در دادگاه نظامی در رابطه با جنگ اوکراین چیست، گفت: ما چنین پیشنهادی را دریافت نکرده‌ایم. در بحث جنگ اوکراین موضع ایران مشخص است و ایران در کنار یک طرف علیه طرف دیگر نخواهد بود. تلاش ایران صلح است و همه اقدامات خود را در این رابطه انجام داده و انجام خواهد داد. در هیچ ابتکاری که به تشدید بحران کمک کند حضور نخواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که تعبیر ایران از یادداشت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چیست و آیا این را به عنوان هشدار و ضرب الاجل تعبیر شده است و اینکه سناریوهای ایران در صورت شکست احتمالی مذاکرات چیست چرا که به نظر می‌رسد تهدید افزایش فشارها بر ایران وجود دارد، گفت: تعبیر ما از تلاش آقای بوررل مثبت است و ارزیابی ما این است که ایشان با جدیت در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین است و ما تعبیر هشدار و تهدید نکرده‌ایم. تعدد و استمرار ارتباطات هم به همین معنا است که این تمایل در طرفین وجود دارد.

وی ادامه داد: مذاکره در سایه تهدید امکان پذیر نیست و این ها اقدامات تجربه شده است و طرف‌ها می‌دانند ایران در سایه تهدید مذاکره نمی‌کند. در خصوص سناریوها یا اقدامات دیگر ایران، دولت آقای رئیسی از ابتدا اعلام کردند در موضوع اقتصاد و معیشت را به مذاکرات گره نمی زنیم و معیشت را خارج از چهارچوب مذاکرات دنبال می‌کنیم و مذاکرات هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی ما نیست.

کنعانی در پاسخ به سوالی در رابطه با درگیری مرزی اخیر میان نیروهای طالبان و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: برداشت ما از اتفاقات دو روز گذشته در مرز مشترک با افغانستان این است که به نظر می‌آید این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک مرزی و خطوط شناخته شده مرزی دو کشور است. سال‌های گذشته یک دیوار امنیتی برای مقابله با بحث تردد قاچاقچیان و مقابله با قاچاق مواد مخدر ایجاد کردیم. در بخشی از این مناطق به نظر می‌آید نیروهای مرزبانی افغانستان در خصوص وضعیت مرزی تو جیه نیستند و شناخت دقیقی از مناطق و خطوط مرزی ندارند و برخی اقدامات و تحرکات آنها باعث ایجاد سوءتفاهم و بعضا برخورد مرزی می‌شود.

وی افزود: نیروهای مرزبانی ایران با اشراف بر مرزهای منطقه با دقت تحرکات مرزی را رصد می‌کنند. این انتظار را از مقامات سرپرستی افغانستان داریم که نیروهای مرزبانی خود را با دقت بیشتری توجیه کنند و نسبت به خطوط مرزی آشنا و نسبت به وظایفشان توجیه کنند و شاهد تکرار این گونه اتفاقات نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پایان آتش بس در یمن نیز گفت: موضع ما درباره جنگ ظالمانه علیه یمن روشن بود و معتقد هستیم این جنگ نباید شکل می‌گرفت و راهکار آن سیاسی است نه نظامی. همواره حامی آتش بس بودیم با این نگاه که زمینه برای شکل گیری روند سیاسی ایجاد شود. از آتش بس حمایت کردیم و معتقدیم آتش بس ضرورت اساسی است که روند سیاسی آغاز شود. آتش بس باید ادامه یابد در عین حال آتش بس به تنهایی برای حل و فصل بحران یمن کافی نیست.

وی ادامه داد: اقدامات تکمیلی دیگر به ویژه رفع محاصره ظالمانه یمن باید در سریع‌ترین زمان ممکن شکل بگیرد. اجازه فعالیت بنادر آبی و فرودگاهی یمن صادر شود و امکان رسیدن کمک‌های اولیه و انسانی و مایحتاج اساسی برای یمن فراهم شود و روند گفت‌وگوی یمنی - یمنی و دولتی ملی به انتخاب مردم شکل بگیرد. از ادامه آتش بس حمایت می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که برخی تحلیلگران اجرایی شدن سند همکاری‌های جامع با چین را منوط به توافق در خصوص برجام می‌دانند، اجرای این سند در چه مرحله‌ای است، گفت: اراده مشترک در عالیترین سطح برای گسترش روابط با چین وجود دارد. بخش قابل توجهی از گفت وگوی اخیر روسای جمهور دو کشور ناظر بر بعد دوجانبه همکاری‌ها و فعال سازی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور بوده است و وارد فاز اجرایی این توافق شدیم. در سفر سال گذشته وزیر خارجه به چین و دیدار با همتای خود عملا به صورت مشترک اجرایی شدن این توافق را رسما اعلام کردیم و از آن زمان تا الان جهش خوبی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم که این جهش در سایه تحریم‌های آمریکا جهش قابل توجهی است. رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران و چین را شاهد بودیم. رشد حدودا ۵۸ درصدی صادرات به چین را شاهد بودیم و این تنوع همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های مختلف بوده است.

وی ادامه داد: در سایه داشتن یک سند جامع، وجود اراده سیاسی مشترک در عالیترین سطح بین دو کشور و سیاست ایران مبنی بر گسترش مناسبات با همسایگان و سیاست آسیا محور خوش بین هستیم که اتفاقات مثبتی در روند رو به رشد مناسبات ایران با چین شکل بگیرد و این مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار