| کد مطلب: ۴۹۷۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل فولاد مبارکه در برنامه نقد و نظر رادیو اصفهان:

فسادستیزی و جهاد اقتصادی اولویت ماست

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه فسادستیزی و جهاد اقتصادی اولویت ماست، گفت: از شروع فعالیت خود در فولاد مبارکه مقابله با فساد را در اولویت خود قرارداده‌ایم و با رویه‌های نامناسب برخورد کردیم و بسیاری از مدیران غیرمتخصص برکنار شدند.

فسادستیزی و جهاد اقتصادی اولویت ماست

آرمان ملی آنلاین - به گزارش خبرنگار فولاد، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در برنامه رادیویی "نقد و نظر" که به صورت زنده از رادیو اصفهان پخش شد، با بیان این که پس از انتشار گزارشی در خصوص تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه طی روزهای اخیر، شاهد خبرپراکنی‌های گسترده رسانه‌های داخلی و خارجی بودیم، اظهار کرد: در این گزارش به دو بخش اشاره شده که بخش اول آن مربوط به تخلفات اشخاص، در راستای دستور رئیس‌جمهور و وزیر صمت وقت بوده که با آغاز فعالیت مدیریت جدید در فولاد مبارکه، طی ۱۰ ماه گذشته، برخوردهای لازم با تخلفات صورت گرفته است.

وی افزود: در همین راستا از شروع فعالیت خود در فولاد مبارکه مقابله با فساد را در اولویت خود قرارداده‌ایم و با رویه‌های نامناسب برخورد کردیم و بسیاری از مدیران غیرمتخصص برکنار شدند.

57 هزار میلیارد تومان از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف نبوده است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که تخلفات مرتبط به بخش رویه‌ها از سوی قوه قضایه رسیدگی می‌شود، گفت: برخی از اعداد و ارقام اعلام‌شده در گزارش تحقیق و تفحص به تخلفات مرتبط به بخش رویه‌ها بازمی‌گردد که از نظر گروه تحقیق و تفحص، تخلف است؛ به‌عنوان مثال بیش از 57 هزار میلیارد تومانی که در این گزارش در قالب تخلف ذکر شده در راستای عمل به دستورالعمل‌های جاری کشور و وزارت صمت، برای عرضه محصولات در بورس کالا بوده و موردی نیست که بتوانیم از آن به عنوان تخلف در فولاد مبارکه یاد کنیم.

طیب‌نیا تصریح کرد: فولاد مبارکه محصول خود را در بورس عرضه می‌کند و اگر تفاوتی در آن مقطع زمانی بوده، طبق دستورالعمل وزارت صمت بوده و قوه قضائیه باید بررسی کند که آیا آن‌هایی که این محصولات را خریداری کرده‌اند، آن‌ها را به تولید تبدیل کرده‌اند یا از این رانت استفاده و در بازار داخل به فروش رسانده‌اند.

وجوهی که از فولاد مبارکه خارج نشده

وی ادامه داد: مصرف‌کنندگان محصولات فولاد مبارکه، تولیدکنندگان لوله و پروفیل، لوازم خانگی و دیگر صنایع هستند؛ بخشی از این ارقام به وجوهی بازمی‌گردد که از ساختار شرکت خارج نشده است؛ به‌عنوان مثال رقم ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی که در گزارش عنوان شده معادل ریالی وجوهی است که نزد تراستی‌های خارج از کشور داشته‌ایم اما از ساختار شرکت خارج نشده است؛ این رقم برای کالاهای وارداتی و حاصل صادرات ما بوده و نمی‌شود تحت عنوان فساد از آن یاد کرد.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: ممکن است این سوال مطرح شود که چرا این رقم به کشور نیامده است؟ برای پاسخ به این سوال در واقع باید بررسی شود که این کار در آن مقطع زمانی آیا طبق دستورالعمل بانک مرکزی بوده یا خیر.

وی تاکید کرد: ارقام بزرگ دیگری در این گزارش به خریدهای فولاد مبارکه مربوط است که در قالب ترک تشریفات، خرید سهام، خرید ساختمان و ... بوده که ممکن است زمینی یا ساختمانی خریداری شده و در این جدول آمده اما از شرکت خارج نشده و مابه‌ازای آن وجود دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: باید دلایل بررسی شود که آیا ترک تشریفات در این موارد صحیح بوده یا خیر، چراکه در ازای این کار کالایی خریداری شده است؛ هرچند می‌توان درستی یا خلاف آن را بررسی کرد.

وی ادامه داد: بخش عمده خریدهای بدون ترک تشریفات نیز خرید مواد اولیه است که ساز و کاری جز ترک تشریفات برای آن وجود ندارد و قوه قضائیه باید بررسی کند که چه میزان از آن جزو تخلف مدیران بوده و آیا از این اختیار سوءاستفاده‌ای صورت گرفته یا خیر؟

حضور سیاسیون در مجموعه‌های بزرگ صنعتی آفت است

طیب‌نیا بیان کرد: مجموعه‌های بزرگی مثل فولاد مبارکه همواره خوشنام بوده‌اند اما یکی از آفات اصلی حضور افراد سیاسی در این مجموعه‌هاست چراکه افراد سیاسی با ضوابط حوزه‌های تخصصی آشنا نیستند؛ اگر برای چنین مناصب مهمی، افراد متخصّص، متعهّد و باتقوا به کار گرفته شوند، قطعاً کمتر شاهد این مغایرت‌ها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: شفافیت در سیستم فولاد مبارکه از ابتدای شکل‌گیری آن، نشان از عزم جدی سازمان و نظام جمهوری اسلامی است؛ بنابراین نباید نقطه قوّت نظام جمهوری اسلامی به نقطه ضعف تبدیل شود اما رسانه‌های معاند در تلاش هستند تا نقاط قوّت ما را به نقاط ضعف تبدیل کنند.

شفافیت، تحقق جهاد اقتصادی و شتاب توسعه مأموریت ماست

وی بیان داشت: فولاد مبارکه ازجمله صنایعی بود که از ابتدای دولت جدید دچار تغییرات مدیریتی شد و مأموریت‌های ابلاغ‌شده از سوی وزیر محترم صمت به این شرکت اولاً در جهت تحقق جهاد اقتصادی و شتاب توسعه بوده و دوماً ایجاد شفافیت و حاکمیت پاکدستی بود که به همین جهت نخستین اقدامات ما در این حوزه برکناری برخی مدیران و اصلاح رویه‌ها و مواردی بود که تخلفات در آن‌ها برای ما محرز شده بود.

طیب‌نیا افزایش ۱۰ درصدی تولید فولاد مبارکه نسبت به سال گذشته را افتخارآمیز عنوان کرد و گفت: از ابتدای فعالیت تیم جدید مدیریتی در فولاد مبارکه تاکنون بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه‌ای در این شرکت تعریف شده و طی این مدت کوتاه در مدار انجام قرار گرفته است.

همواره آماده همکاری با نهادهای نظارتی و قانونی هستیم

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه از ابتدای مدیریت جدید همواره آماده همکاری با نهادهای نظارتی و قانونی بوده و بهترین همکاری را با سازمان‌های نظارتی داشته است؛ این ایراد وارد است که غیر از گزارشی که در مجلس قرائت شد، همچنان هیچ گزارش دیگری به صورت رسمی به فولاد مبارکه ابلاغ نشده و آمار واقعی از درگاه‌های رسمی خارج نشده است؛ اگر موارد تخلف از سوی دستگاه‌های و مراجع قضائی به ما انعکاس داده شود، آمادگی لازم برای هرگونه شفاف‌سازی را داریم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: امروز مهم‌ترین اولویّت کشور رشد اقتصادی و گشایش اقتصادی در زندگی مردم است و فولاد مبارکه یکی از صنایع بزرگی است که می‌تواند این مهم را رقم بزند؛ این شرکت یکی از الگوهای مقاومت در دوران تحریم بود و اگر وجود نداشت، از یک تجهیز ساده تا لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز را نمی‌توانستیم در کشور تولید کنیم.

فولاد مبارکه محصول انقلاب اسلامی است

وی با بیان این که فولاد مبارکه محصول انقلاب اسلامی است، اذعان داشت: وجود این صنعت افتخاری برای یکایک مردم ایران است و نباید کاری کنیم این نشانِ افتخارآفرین ملّی از بین برود؛ فولاد مبارکه نماد خودکفایی در کشور است و به همین دلی از اعمال تحریم‌ها گرفته تا حملات سایبری همواره مورد هجوم دشمنان قرار گرفته است، بنابراین یکی از مأموریت‌های اصلی ما حفظ اعتبار این صنعت بزرگ است.

طیب‌نیا در پایان تصریح کرد: تولید، توسعه، شفافیت و عمل به قوانین رویکرد اصلی مدیریت فعلی شرکت فولاد مبارکه و ما باید در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شفاف عمل کنیم تا مورد سوءاستفاده قرار نگیریم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار