| کد مطلب: ۴۹۷۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد

شروع دوباره آقای رئیس؛

تاج و چالش‌های بزرگ پیش رو در فدراسیون فوتبال

مهدی تاج در شروع دوباره کارش در فدراسیون فوتبال مشکلات و چالش های بزرگی پیش رو دارد که باید آنها را هرچه سریعتر حل و فصل کند.

تاج و چالش‌های بزرگ پیش رو در فدراسیون فوتبال

آرمان ملی آنلاین - سرانجام روز سرنوشت ساز فوتبال ایران از راه رسید و روز گذشته مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برگزار و طبق پیش بینی‌هایی که از قبل هم صورت گرفته بود، مهدی تاج توانست با کسب اکثریت آرا بار دیگر بر کرسی ریاست فدراسیون فوتبال بنشیند. تاج در شرایطی به این سمت منصوب شد که در کنار موافقین سرسختش، مخالفین جدی هم داشت و حالا که این مسئولیت را پذیرفته با توجه به سابقه و تجربه بلند بالایی که دارد و انتظاراتی که از او می‌رود عملکردش بیش از پیش زیر ذره بین خواهد بود. تاج از همین ابتدای کار چند چالش بزرگ پیش رو دارد که باید خودش را برای مواجه با آنها آماده کند و عملکردش در آینده در این دوره کاری با این موارد بیشتر از موارد دیگر سنجیده خواهد شد:

تعامل با مجلس و دولت

هرچه جلوتر می‌رویم فوتبال با سیاست بیشتر از قبل گره می‌خورد و البته علاقه سیاسیون به ورود به مسائل فوتبال بیشتر از قبل می‌شود. در حال حاضر مهدی تاج مخالفان زیادی در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مربوط به ورزش دارد که حتی مخالف نامزد شدن وی در انتخابات بودند و حالا می‌توانند در صورت به چالش برخوردن با تاج با رئیس فدراسیون به مشکل بخورند. از سوی دیگر وزیر ورزش و جوانان را داریم که تاریخ نشان داده هرجا رئیس فدراسیون با وزیر ورزش یا رئیس سازمان تربیت بدنی تعامل خوبی داشته وضعیت فدراسیون بهتر جلو رفته و هرگاه بین این دو چالش وجود داشته گره ها و مشکلات زیادی ایجاد شده است. تاج نشان داده آدم تعامل‌گرایی است و در جمع کردن مخالفانش پیرامون خود تبحر دارد و اگر الان هم بخواهد با چنین رویکردی پیش برود بخش مهمی از مسیر را پیموده است.

وضعیت تیم ملی و تصمیم در مورد سرمربی

جام جهانی 2022 قطر تا کمتر از سه ماه دیگر آغاز خواهد شد و تیم ملی همچنان در شرایط بلاتکلیف قرار دارد. برنامه آماده‌سازی خوبی از فاصله صعود و پایان دور مقدماتی تا امروز نداشته و بی اعتمادی به اسکوچیچ از سوی اهالی فوتبال از یک سو و چند دستگی در اردوی تیم و بین بازیکنان از سمت دیگر باعث شده وضعیت تیم ما به هیچ وجه در حد و اندازه تیمی نباشد که خودش را آماده بزرگترین مصاف فوتبال دنیا می‌کند. مهدی تاج باید به سرعت به وضعیت تیم ملی رسیدگی کند و نظر قاطعی در خصوص آینده نیمکت آن بدهد. اگر قرار است با اسکوچیچ ادامه داده شود (که بعید است) هر چه سریعتر اعلام شود و اگر قرار است جایگیزنی برایش انتخاب شود به سرعت باید این اتفاق بیافتد و سرمربی جدید کارش را هرچه سریعتر آغاز کند. تاج هر تصمیمی در این خصوص بگیرد موافقین و مخالفینی خواهد داشت و البته باید از سرمربی تیم ملی حمایتی قاطعانه هم صورت گرفته شود تا دیگر بازیکنان نتوانند نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و شاهد ادامه این چند دستگی در اردوی تیم باشیم. بعد از آن وضعیت اردوهای آماده سازی اندک باقی مانده تا جام جهانی از چالش های دیگر پیش روی تاج است و باید دید از این فرصت استفاده خواهد شد یا نه.

چالش ادامه دار ورود بانوان به ورزشگاه

ورود بانوان به ورزشگاه در چند دهه اخیر همواره در فوتبال ایران محل بحث و البته چالش میان فوتبال ما و مراجع بین المللی مثل FIFA و AFC بوده است. این ماجرا در سال‌های اخیر به سمت رفع و رجوع پیش رفته است ولی هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده است. مهدی تاج در زمان خودش استارت این موضوع را زده بود و الان که حضور بانوان در ورزشگاه ها را در دیدارهای ملی و داخلی تجربه کردیم، هنوز ضعف‌هایی در ساماندهی این موضوع و چالش‌هایی پیش روی آن وجود دارد که باید یک به یک رفع و رجوع شود. به گفته سهیل مهدی، مسئول سازمان لیگ به جز ورزشگاه آزادی هیچ ورزشگاه دیگری در ایران هنوز ظرفیت پذیرش بانوان را ندارد و ادامه دار شدن این موضوع می‌تواند شاخک های نهادهای بین المللی را تیز کرده و در ادامه برای فوتبال ما دردسر آفرین باشد. باید دید مهدی تاج و تیم همکارانش چه راهکاری برای این مشکلات در نظر دارند و در دوره مدیریت تاج این موضوع چقدر سرعت بخشیده خواهد شد.

وضعیت اقتصادی فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال بدهی‌های سنگینی دارد که باید هرچه زودتر در مورد آنها تصمیم گیری شود. مهم‌ترین آن می‌توان گفت پرونده ویلموتس است که با وجود کاهش قابل توجه مبلغ آن هنوز هم رقم سنگینی است که باید پرداخته شود و البته بدهی فدراسیون فوتبال به شستا که حتی کار را به توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس کشاند و خود تاج هم وعده داده رسیدگی به پرونده بدهی به شستا از اولویت‌های کار او خواهد بود. فدراسیون علاوه بر این مسائل چالش‌های اقتصادی دیگری هم در پیش دارد که کلید همه آنها شاید بتوان گفت آزاد سازی پول های بلوکه شده در فیفا و AFC است که از سالیان گذشته روی هم انباشته شده و در صورت موفقیت در آزاد سازی و وصول آن گشایش اقتصادی بزرگی در فوتبال ایران رقم خواهد خورد که برکاتش هم به فدراسیون فوتبال و هم بر برخی از باشگاه‌ها مثل سرخابی‌ها که در آن طلبکار هستند خواهد رسید و بخش مهمی از مشکلات مالی آنها هم برطرف خواهد شد.

مشکلات داوری و ورود VAR

دیگر باشگاه، تیم و سرمربی و بازیکنانی نیستند که هر هفته از اشتباهات فاحش داوری در فوتبال ایران گلایه نکنند. وضعیت داوری فوتبال ما بدون تعارف باید بگوییم خوب نیست و اشتباهات تاثیرگذار بیش از حد استاندارد هستند که در طول یک فصل امتیازات زیادی بابت آنها جابجا می‌شود و مطالبه باشگاه‌ها هم در طول چند سال گذشته ورود VAR به فوتبال ایران است که تا کنون تلاش جدی در خصوص آن صورت نگرفته است. انتظارات داخلی از یک سو و سخت شدن مواضع فیفا و AFC در خصوص الزامات استفاده از کمک داور ویدیویی در ادامه می‌تواند فوتبال ایران را با چالش جدی و محرومیت از میزبانی مسابقات بین المللی و در ادامه حتی کسب مجوز حرفه‌ای و تایید ورزشگاه های داخلی روبرو کند. از سمتی دیگر داوران ایرانی هم تا زمانی که VAR در فوتبال ایران استفاده نشود احتمالاً قادر به قضاوت در میادین بین المللی نیستند و به سطح داوری در فوتبال ایران هم آسیب جدی وارد خواهد شد.

وضعیت سایر تیم‌های زیر نظر فدراسیون

تیم های ملی رده پایه در بخش آقایان و بانوان و تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی از جمله تیم‌هایی هستند که زیر نظر فدراسیون فوتبال اداره می‌شوند و دیگر انتظار از همه اینها بالا رفته و نتایجشان رصد می‌شود. خود مهدی تاج در زمان ریاست خودش بر فدراسیون توانسته بود به تیم های رده های مختلف زیر مجموعه فدراسیون سروسامان دهد و موفقیت در رده های مختلف در دوره خودش باعث شده بود لقب فدراسیون 5 ستاره بگیرد و حالا که فوتبال ایران به مرحله جدید‌تری رسیده و شاهد موفقیت هایی در این تیم‌ها در سال‌های اخیر داشتیم حمایت و توجه ویژه و بالاتری می‌طلبند. استعفای وحید شمسایی از هدایت تیم ملی فوتسال شاید اولین چالشی بود که تاج پس از انتخابش با آن مواجه شده است و باید به وضعیت تیم های مختلف رسیدگی شود.

تعامل با هیات رئیسه

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، با تغییر اساسنامه در طول دوره های مختلف، اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال هم دچار تغییراتی شده و حالا دیگر مثل 15-20 سال قبل نیست که رئیس فدراسیون فوتبال تصمیم گیرنده مطلق فوتبال ایران باشد و نهادهای مشورتی و نظارتی هم در امور نقش و تسلط دارند. فدراسیون فوتبال 6 عضو هیات رئیسه دارند که در خیلی از امور تصمیمات رئیس فدراسیون باید به تایید آنها برسد. اگرچه هنوز مهم‌ترین تصمیم گیرنده فوتبال ایران رئیس فدراسیون است ولی برای پیشبرد بهتر امور شرایط ایده‌آل این است که رئیس فدراسیون بتواند با اعضای هیات رئیسه به تعامل برسد و با آنها به چالش نخورد. روز گذشته میرشاد ماجدی عنوان کرد برگه قرارداد جانشین اسکوچیچ برای نیمکت تیم ملی را امضا نخواهد کرد و این یکی از موارد بیشماری است که تاج ممکن است در مواجهه با ماجدی و سایر اعضا به چالش بخورد و باید فکری به حال آن شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار