| کد مطلب: ۴۹۸۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه / همکاری مردم و نهادهای مختلف برای دست یابی به هوای پاک ضروری است

ندا جعفری : هوای سالم را از اساسی‌ترین نیازها برای سلامت جامعه به شمار می رود اما هر سال با فرا رسیدن فصل سرد سال شاهد افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ هستیم ؛ مطالعات نشان می دهد که مواجهه با ذرات معلق، منجر به گستره ای از اثرات بهداشتی نظیر افزایش خطر بیماری های قلبی، کاهش عملکرد ریه، افزایش مراجعه به بیمارستان، مشکلات تنفسی و ریوی می شود؛بنابراین برای کاهش آلودگی هوا و اثرات منفی آن نیازمند همکاری مردم و نهادهای مختلف در کنار یکدیگر هستیم.

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه / همکاری مردم و نهادهای مختلف برای دست یابی به هوای پاک ضروری است

آرمان ملی آنلاین - مطالعات متعدد در سراسر جهان نشان می‌ دهد که رابطه تنگاتنگی بین افزایش غلظت آلاینده های هوا و کاهش سطح سلامت و رفاه جوامع، افزایش مرگ و میر، کاهش وسعت دید، افزایش صدمه به سایر موجودات و سایر مسایل زیست محیطی وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد عوامل محیطی مانند باد، باران و گیاهان قادرند آلاینده‌های هوا را تصفیه کنند، ولی امروزه در اثر فعالیت‌های انسانی آلودگی هوا به حدی رسیده که گاهی طبیعت قادر به پاک سازی و تصفیه آن نیست. بر اساس گزارشWHO ، سالانه بیش از ۷ میلیون مرگ در اثر آلودگی هوا رخ می‌دهد و این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.
ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا
«داریوش گل‌علیزاده» سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه این پرسش وجود دارد که چرا وضعیت آلودگی هوا سال به سال بدتر می‌شود، گفت: اگر در سال 1400 یک وضعیتی داشته‌ایم که همان شرایط در سال 1401 نیز تکرار شود وضعیت بدتر تلقی خواهد شد. آلودگی هوا به شدت تابع شرایط جوی است. هرچه قدر هم آلاینده‌ها زیاد باشند اگر باد مؤثر وجود داشته باشد و تهویه هوا صورت بگیرد این آلودگی رقیق‌تر و کمتر خواهد شد.گل‌علیزاده ادامه داد: در فصل سرما، پایداری هوا بسیار زیاد بوده و چنانچه آلودگی منتشر شود به دلیل سکون هوا، این آلودگی‌ها جابه‌جا نشده و در نتیجه وارونگی انباشت آلودگی صورت می‌گیرد و وارد شرایط اضطرار می‌شویم و اگر اقدامات پیشگیرانه لازم صورت نگیرد، ممکن است وارد شرایط بحران شویم به همین دلیل شرایط کمیته‌های اضطرار باید تشکیل شوند تا با کاهش منابع آلاینده شرایط را تلطیف کنند.وی بیان کرد: متأسفانه به اندازه‌ای که مقابله با آلودگی هوا اهمیت دارد به آن پرداخته نمی‌شود و ابزار لازم برای اجرای قانون هوای پاک تعریف نشده است. بسیاری از تکالیف قانون هوای پاک مانند از رده خارج کردن خودورهای فرسوده، نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد نیروگاه‌های تجزیه پذیر، تولید و توزیع سوخت‌های مناسب برای صنایع و حمل و نقل به دلیل عدم تأمین اعتبار برای آنها بر زمین مانده است.
باید اراده و انگیزه جدی برای مقابله با معضل آلودگی هوا شکل گیرد
سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها نیز در این راستا گفت: باید یک اراده و انگیزه جدی برای مقابله با معضل آلودگی هوا شکل گیرد و دستگاه های مختلف با انسجام بین دستگاهی به وظایف زیست محیطی خود عمل کنند.
علی حدادی با اشاره به آلودگی هوا در فصل سرد سال، بیان کرد: دستگاه های مختلف و متعدد برای اجرای قانون هوای پاک وظایفی را بر عهده دارند و باید انسجام لازم را برای کنترل پدیده آلودگی هوا داشته باشند.سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور ادامه داد: کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و امورداخلی مجلس نیز در این موضوع نقش دارند و از جنبه نظارتی باید موضوع را دنبال کرد.نماینده طالقان و ساوجبلاغ اظهار کرد: بعضا با تداخل وظایف یا سهل انگاری ها در اجرای وظایف از سوی دستگاه ها مواجه هستیم که باید انسجام بین دستگاهی در کنترل آلودگی هوا بیشتر شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار