| کد مطلب: ۴۹۸۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد

فرجی‌راد :

تحریم‌های جدید آمریکا پیامد طولانی شدن روند مذاکرات بود/ از سرگیری روند احیای برجام به توافق احتمالی ایران و آژانس بستگی دارد

یک دیپلمات پیشین گفت: با توجه به جمیع جهات تا برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتیجه آن مذاکراتی در حوزه برجام صورت نخواهد پذیرفت. در این شرایط اروپایی‌ها نیز مواضع تندی را علیه کشورمان اتخاذ کرده‌اند و این روند تا زمان از سرگیری مذاکرات ادامه خواهد داشت که آن هم بسته به توافق ایران و آژانس خواهد بود.

تحریم‌های جدید آمریکا پیامد طولانی شدن روند مذاکرات بود/ از سرگیری روند احیای برجام به توافق احتمالی ایران و آژانس بستگی دارد

آرمان ملی آنلاین - عبدالرضا فرجی‌راد در تحلیل تصمیم ایالات متحده مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید در حوزه نفت و پتروشیمی علیه کشورمان پس از توقف مذاکرات احیای برجام و در پاسخ به این سوال که وقفه طولانی ایجاد شده تا چه میزان منافع کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: ما از ابتدا هشدار دادیم که روند مذاکرات نباید طولانی شود که مورد توجه قرار نگرفت و حالا شما پیامدهای آن را شاهد هستید. واقعیت این است که آمریکایی‌های پس از پاسخ دوم ایران احساس کردند که دیگر تا زمان انتخابات کنگره توافقی صورت نمی‌پذیرد چراکه موضوع مطرح شده از سمت ایران یعنی بسته شدن پرونده پادمانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مساله‌ای نیست که با دستور فوری قابل حل باشد و نیازمند چندین دور مذاکره است.

وی ادامه داد: آقای اسلامی در سفر اخیر خود به وین دور جدیدی از گفت‌وگوها با آژانس را صورت داده اما مشخص نیست این دور که مرحله نخست آن انجام شده، به توافقی منجر می‌شود یا خیر؛ لذا تصمیم واشنگتن بر این شد تا از سرگیری احتمالی مذاکرات را به پس از انتخابات کنگره موکول کند.

وی افزود: این تصمیم باعث شد که مقامات کاخ سفید رویکرد خود نسبت ایران را تندتر کرده، بر حجم تحریم‌ها افزوده و به مواضع انتخاباتی روی بیاورند که البته تحولات جدید در داخل ایران نیز در این حوزه بی‌تاثیر نیست. بنابراین با توجه به جمیع جهات تا برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتیجه آن، مذاکراتی در حوزه برجام صورت نخواهد پذیرفت. در این شرایط اروپایی‌ها نیز مواضع تندی را علیه کشورمان اتخاذ کرده‌اند و این روند تا زمان از سرگیری مذاکرات ادامه خواهد داشت که آن هم بسته به توافق ایران و آژانس خواهد بود.

این تحلیل‌گر روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از نتیجه دور جدید گفت‌وگوهای میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست و آیا این اراده برای بستن پرونده پادمانی وجود دارد، گفت: من می‌دانم که توافق میان ایران و آژانس، تا زمانی که غرب از احیای برجام مطمئن نشود، صورت نخواهد پذیرفت. به این معنا که تنها اطمینان از اراده و تصمیم تهران برای امضای توافق احیای برجام است که امکان بسته شدن پرونده پادمانی را به همراه خواهد داشت و امتیازاتی در رابطه با این پرونده به ایران داده خواهد شد که آن هم تا زمان پایان انتخابات کنگره صورت نمی‌گیرد چراکه زمان بهره‌برداری دموکرات‌ها از این توافق به عنوان برگ برنده انتخاباتی از دست رفته است. امروز دموکرات‌ها تنها به مواضع تند علیه ایران نیاز دارند.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، این دیپلمات پیشین همچنین در پاسخ به این سوال که نتیجه انتخابات کنگره بر فرض پیروزی یا شکست دموکرات‌ها، چه تاثیری بر سرنوشت برجام خواهد داشت، گفت: اگر دموکرات‌ها برنده انتخابات باشند که البته احتمال کمتری دارد، همین روند مذاکرات ادامه خواهد یافت اما اگر جمهوری‌خواهان پیروز باشند، دست دولت آمریکا برای مذاکره و دادن امتیاز بسته خواهد شد که همه این موارد نشان می‌دهد که چقدر خوب بود کار مذاکرات به اینجا کشیده نمی‌شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار