| کد مطلب: ۴۹۸۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد

کنعانی: تحریم‌های آمریکا با ارسال پیام‌ از طریق واسطه‌ها در تعارض است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: فرصت همچنان برای احیای برجام وجود دارد و ما نمی‌توانیم از بن بست در مذاکرات صحبت کنیم .

کنعانی: تحریم‌های آمریکا با ارسال پیام‌ از طریق واسطه‌ها در تعارض است

آرمان ملی آنلاین - ناصر کنعانی صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد آزادی باقر نمازی و برخی از اظهار نظرها در مورد ارتباط این موضوع با خبرهای منتشر شده مبنی بر احتمال آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در آینده گفت:‌ در خصوص آزادی باقر نمازی شما را به اظهارات روز گذشته دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ارجاع می‌دهم، همان طور که آقای غریب آبادی مطرح کردند آزادی ایشان در چارچوب انساندوستانه صورت گرفته است . در چهار سال گذشته آقای باقر نمازی در خارج از زندان بوده و ممنوع الخروج بودند . الان اجازه خروج از کشور به وی داده شده است . این موضوع اقدام انساندوستانه بوده و مرتبط با هیچ موضوع دیگری نبوده است.

وی تاکید کرد : چند شب پیش از طریق کانال های دیپلماتیک کشور دوستی که در این زمینه ایفای نقش می کند ، اطلاع داده شده که ایشان می‌تواند از ایران خارج شود.

وی با تاکید بر این که اقدام انجام شده ، اقدام کاملا انساندوستانه و مبتنی بر اصول و ارزش‌های ایران بوده و ارتباط به موضوعات دیگر ندارد، تاکید کرد : فرزند ایشان هم در حال طی کردن دوران محکومیت خود بوده است ، مدتی ایشان آزاد شده است که پدر خود را همراهی کند و بعد از پایان دوران مرخصی به زندان برمی‌گردد.

کنعانی گفت : در مورد موضوعات مالی ارتباطی با این قضیه نمی‌بینم. بحث زندانیان موضوع انساندوستانه بوده و در چارچوب خاص خود از طریق واسطه‌ها با آمریکا در این زمینه گفت وگو و مذاکره شده است. ایران این موضوع را به بحث‌های دیگر و مذاکرات هسته‌ای پیوند نزده است .

کنعانی تاکید کرد : این موضوع می‌توانست زودتر حل و فصل شود و این که در این مقطع انجام شده است ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد.

ناصر کنعانی در ادامه این نشست خبری درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران مبنی بر آمادگی طرف آمریکایی برای رایزنی به منظور حصول توافق و همچنین آخرین روند مذاکرات جهت احیای برجام گفت : در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها لازم است اشاره کنم که از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها از جمله وزرای خارجه برخی از کشورهای همسایه ، تبادل پیام‌ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون گذشته در جریان است و اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل هم فرصت خوبی برای انجام یکسری مذاکرات جانبی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای دو و چندجانبه‌ای در آنجا برگزار شد و از طریق واسطه‌ها از جمله اتحادیه اروپا و مقامات برخی کشورها، پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد.

کنعانی ادامه داد : ما همچنان تأکید می‌کنیم برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم که روند مذاکرات به نتیجه مطلوب منتهی شود .
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد : پاسخ ایران به متن جمع بندی نهایی پیشنهادی مذاکره کننده اروپایی قبلا داده شده است و تلاش ایران هم این بود که پاسخی شفاف داده شود که به جمع بندی نهایی و شکل گیری توافق کمک کند و تلاش ایران در آن پاسخ این بود که نقاط ابهام در جمع بندی مذاکره کننده اتحادیه اروپا برطرف شود که در صورت انجام توافق، شاهد توافق پایدار باشیم و از تفسیرهایی که می‌تواند مخل توافق باشد پیشگیری شود.

کنعانی با بیان این که در این مسیر پایبند روند دیپلماسی و مذاکره هستیم ، افزود : از حسن نیت کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم و همچنان در این زمینه در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام قرار داریم .
این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد: همچنان امکان و فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا اراده سیاسی خود را بروز و ظهور دهد این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد .

وی افزود : فرصت همچنان برای احیای توافق باقی است.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که رسانه های غربی به نقل از مقامات آمریکایی درباره بن بست در روند مذاکرات وین صحبت می کنند ، اظهار کرد:‌ ما نمی‌توانیم این واژه را تایید کنیم و از بن بست در روند مذاکرات صحبت کنیم چون روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد .

وی ادامه داد: پاسخی که طرف ایرانی به متن جمع بندی اتحادیه اروپا داد ، پاسخ کمک کننده‌ای به این بود که روند مذاکرات ادامه یابد و به جمع بندی مذاکرات و اجرای توافق منجر شود. متاسفانه در طرف مقابل شاهد وجود اراده سیاسی لازم نیستیم. از یک سو شاهد ارسال پیام‌های مختلف از طریق واسطه‌های مختلف هستیم و از سوی دیگر شاهد اعمال تحریم‌ها و این رفتار قطعا سازنده ای نیست و نشان می‌دهد دولت آمریکا دچار دوگانگی است و هنوز نتوانسته مسیر مورد نیاز خودش را در روند مذاکرات پیدا کند.

وی تاکید کرد: در سایه تهدید و تحریم توافقی شکل نمی‌گیرد و دولت آمریکا باید این رفتار خود را اصلاح کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد : تحریم‌های آمریکا را رد می‌کنیم و در تعارض با ارسال پیام‌ها از طریق واسطه‌ها می‌دانیم و امیدوارم شاهد اصلاح رفتار دولت آمریکا و روی آوردن این کشور به یک رفتار سازنده باشیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رسانه‌های هند گزارش دادند یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی، با گزارش تهدید به بمب‌گذاری در این هواپیما خواستار فرود اضطراری در فرودگاه دهلی نو شده است و هند چنین اجازه‌ای را نداده و این هواپیما اکنون در آسمان چین است ، گفت : من نیز این خبر را شنیدم، در حال حاضر نمی‌توانم این خبر را تایید کنم و یا در این خصوص توضیحی داشته باشم ، باید منتظر بمانیم تا گزارش دقیق در این ارتباط دریافت کنیم و در حال حاضر نمی توانم در این باره توضیحی بدهم .
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری که بیش از یک ساعت به طول کشید، در پاسخ به سؤالی درباره تمدید آتش بس در یمن و نگاه ایران به این موضوع گفت: مواضع ایران در این ارتباط صریح ، رسمی و روشن بیان شده است. از نظر ما جنگ یمن یک جنگ غیرضروری بود که با حکمت و درایت می‌شد شاهد چنین جنگ خانمانسوزی در این کشور نباشیم.

وی ادامه داد : ما بارها گفته‌ایم ، راهکار یمن، سیاسی است نه نظامی. در مورد آتش بس در یمن هم، ایران کمک کننده برای شکل گیری روند مذاکرات برای حصول آتش‌بس بوده است.

وی افزود: آتش بس یکی از راهکارهای طرح چهارگانه ایران برای حل و فصل سیاسی بحران بوده و از آن حمایت کرده ایم ، البته همواره گفته ایم آتش بس به عنوان یک موضوع ذاتی مدنظر نیست و باید مقدمه‌ای باشد برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی یمن و شکل گیری شرایط با ثبات و پایدار در این کشور. ما معتقد هستیم آتش بس یک گام است و وجه دیگری نیز دارد و آن رفع محاصره ظالمانه علیه مردم یمن است . ما معتقد هستیم که پایداری آتش بس زمانی رخ می‌دهد که وجه دیگر یعنی رفع محاصره انجام و نظر طرف های یمنی تامین شود.

کنعانی افزود : ایران حتما از تمدید دوره آتش بس در یمن حمایت می‌کند و دوستان و طرف‌های مرتبط در یمن را به این مسیر تشویق می‌کنیم ،البته تصمیم گیر اساسی در یمن خود یمنی‌ها هستند و ایران به عنوان طرف علاقه‌مند به صلح در یمن ،دوستان خود را به این مسیر تشویق می‌کند.

کنعانی همچنین گفت: ما از ماموریت سازمان ملل و نماینده ویژه سازمان ملل در تکمیل روند سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم، ارتباط بسیار خوبی با آنها داریم و گفت‌وگوهایی هم انجام شده و ارتباط و گفت‌وگوها با آنها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص آزادی «خلیل دردمند» حاجی زندانی ایرانی در عربستان ‌و این که با آزادی این حاجی ایرانی، آیا امکان دارد که دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در آینده نزدیک برگزار شود، گفت: خوشحال هستیم که امروز شاهد بازگشت حاجی در بند ایرانی در عربستان سعودی هستیم که متاسفانه از ایام پایانی ماه ذی الحجه به یک دلیل واهی و عجیب و غریب بازداشت شد و با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه دیپلماتیک ، کنسولی از سوی وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت ، امروز شاهد بازگشت این حاجی ایران به وطن خواهیم بود و از کشورهای دوستی که در منطقه در این زمینه کمک کردند ، هم تشکر می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد : هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان گرفته نشده است . در پنج دور گفت‌وگویی که بین دو کشور انجام شد ، توافقاتی بین طرفین انجام شد و توافق این بود که با اجرای توافقات صورت گرفته زمینه برداشتن گام‌های بعدی فراهم شود. ایران کماکان آماده است و از پیشرفت در روند گفت‌وگوها و هر تحولی که به روند بهبود مناسبات منجر شود، استقبال می‌کند ولی باید زمینه‌ها برای برگزاری نشست بعدی فراهم بیاید و امیدواریم با اجرای توافقات قبلی این اتفاق بیفتد.
وی بار دیگر تاکید کرد : این یک مسیر دو طرفه است و باید به توافقات گذشته عمل شود که زمینه برای برگزاری نشست بعدی فراهم شود.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با محکومیت برخی از تعرض‌های صورت گرفته به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور طی چند روز اخیر گفت: متاسفانه به خاطر عدم حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین‌ کننده امنیت در برخی از کشورهای پذیرنده به خصوص کشورهای اروپایی، این موضوع باعث شد که به برخی از نمایندگی‌ها به ویژه قسمتهای بیرونی نمایندگی‌های ایران حملاتی انجام شود و احیانا بخشی از نمایندگی‌ها مورد تعرض قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین خبر در مورد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: در ارتباط با این موضوع مذاکرات جدی با مقامات کره جنوبی صورت گرفته است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز بین مقامات دو کشور در سطح وزاری خارجه گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و پیشرفت‌هایی را در این زمینه داشته و امیدواریم که در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد ایران اینترنشنال در پوشش اخبار ایران به خصوص در مورد حوادث اخیر تاکید کرد: ما شبکه مورد اشاره را رسانه تلقی نمی‌کنیم و عملکرد و ماهیت آن رسانه‌ای نیست.

سخنگوی امور خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه دنیا در موضوع حقوق بشر وامدار فرهنگ و تمدن ایران است و حقوق بشر از ارزش های انقلاب اسلامی است اظهار کرد: رفتار ایران در داخل کشور نه قومیتی و نه جنسیتی است .

وی ادامه داد: زنان در جامعه ایران در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی اقتصادی و رسانه ای حضور دارند و جمهوری اسلامی یک جامعه الگو و نمونه است، اقوام جزو بافت تشکیل دهنده جامعه ایران هستند و جزو اقلیت ها در ایران نیستند . اقوام بخشی از ایران قدیم و جدید و ایران تاریخی و بزرگ هستند ، نگاه قومیتی در ایران مفهوم پیدا نمی کند رفتار ایران در داخل کشور قومیتی و جنسیتی نیست .

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار