| کد مطلب: ۴۹۸۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

برای حل منازعات خیابانی کرسی‌های آزاد اندیشی را فعال کنید

برای حل منازعات خیابانی کرسی‌های آزاد اندیشی را فعال کنید

آرمان ملی آنلاین - مقام معظم رهبری روز گذشته در جمع نظامیان حضور یافتند و در ارتباط با حوادث اخیر که روزهای گذشته جامعه با آن درگیر بوده سخنانی بیان فرمودند. رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «در این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج و به ملت ایران ظلم شد. البته ملت ایران در این حادثه نیز همچون حوادث دیگر کاملا قوی ظاهر شد و در آینده هم به همین صورت خواهد بود. در آینده نیز هر جا که دشمنان بخواهند اختلالی ایجاد کنند، آنکه بیش از همه سینه سپر خواهد کرد، ملت شجاع و مؤمن ایران است. در این حادثه‌ای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت که دل ما هم سوخت اما واکنش به این حادثه که بدون تحقیق و بدون اینکه امر مسلّمی وجود داشته باشد، عده‌ای بیایند خیابان‌ها را ناامن کنند، قرآن آتش بزنند، حجاب از سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه و خودروی مردم را به آتش بکشند، یک واکنش عادی و طبیعی نبود . اگر قضیه این دختر جوان هم نبود، بهانه دیگری به‌وجود می‌آوردند تا امسال در اول مهر، در کشور ناامنی و اغتشاش ایجاد کنند.» «آرمان ملی» در ارتباط با بیانات مقام معظم رهبری با حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

مقام معظم رهبری بیاناتی را در ارتباط با حوادث اخیر اعلام کردند. ورود ایشان به حوادث اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سخنان مقام معظم رهبری فصل‌الخطابی بود بر تمام دیدگاه‌ها و اظهار نظراتی که طی چند روز اخیر در فضای غبارآلوده کشور اعلام می‌شد. نکته مهمی که ایشان اعلام کردند این بود که قبل از اینکه به اسناد، مدارک و شواهد و مستندات دست پیدا کنیم، نباید اعلام نظرکرد و دور از انصاف یا واقعیت‌ها سخن گفت. زمانی که فضا غبارآلود می‌شود، برخی دشمنان با نفوذ کردن به میان افرادی که شاید مطالبات صحیحی هم داشته باشند، اصل مطالبه‌گری را به صحنه‌ای برای به آشوب کشاندن جامعه تبدیل می‌کنند. صحبت‌های رهبری بر اساس همان سخنانی است که وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی، مسئولین اطلاعاتی، وزیر اطلاعات بعد از تحقیقات و بررسی که انجام داده‌اند و نتیجه آن تحقیقات را هم به مجلس ارائه دادند، است. این منابع اعلام کرده بودند که از ماه‌ها قبل این برنامه برای بر هم زدن امنیت تنظیم شده بود و طراحان آن منتظر یک چاشنی بودند و مرگ خانم مهسا امینی این چاشنی را فعال کرد و متأسفانه امنیت کشور مورد هجمه قرار گرفت و دشمنان قسم خورده ما که کاملا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، بیان می‌کنند که برای براندازی به میدان آمده‌اند مرگ مهسا امینی را بهانه‌ای کردند تا لشکرکشی در خیابان‌ها صورت دهند. به طوری که شاهد بودیم که اغتشاشگران در لباس معترضان به اسلام هتک حرمت کردند و به مساجد و حسینیه‌ها و حجاب زن مسلمان تعرض نمودند و فضایی را ایجاد کردند که قاعدتا هر اتفاقی در آن می‌افتد جز اعتراض.
نقش رسانه‌های غربی در تغییر اعتراضات به اغتشاش در ایران چه بود؟
وقتی که محمدبن‌سلمان ولیعهد پادشاهی عربستان چند وقت پیش اعلام کرد که در راستای سیاست صهیونیستی و آمریکایی قصد دارد جنگ را به داخل ایران بکشد، دیگر نباید دنبال بهانه برای صحت ورود کشورهای دشمن به اتفاقات اخیر کشور بود. البته تمامی این اقدامات نشان می‌دهد که جبهه عربی عبری از اینکه به نتایجی در برابر ایران در منطقه برسد، ناامید شده‌اند. از این رو تلاش دارند داخل ایران را با آشوب روبه‌رو کنند. از این رو سخنان مقام معظم رهبری حاکی از آن است که هرچند ممکن است قصوری انجام شده باشد و مطالباتی وجود داشته باشد اما قبل از اینکه نتیجه تحقیقات مشخص شود نباید تصمیمی گرفته شود. آن هم به صورتی که 24 ساعت بعد از این حادثه اقدامات مخرب آغاز شود. چنین اقداماتی یکی از طرح‌های جنگ هیبریدی دشمن است. این جنگ شامل جنگ اطلاعاتی، روانی، رسانه‌ای درکنار تحریم‌هاست. در چند روز اخیر نیز شاهد بودیم که فشار از بیرون و شورش از درون که طرحی صهیونیستی برای سرنگونی جمهوری اسلامی است، عملا به مرحله اجرا رسید که البته با تدبیر مردم با شکست روبه‌رو شد. مردم در آینده نیز با بصیرتی که دارند مانع از آن خواهند شد که کشور جولانگاه دشمنان ایران و ایرانی و اسلام شود.
آقای رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه به این مهم توجه داشته‌اند که به نوعی باید تفاوت بین اعتراض و اغتشاش و آشوب لحاظ شود. این تفاوت و فرق چگونه باید برای مردم معین شود؟
خوشبختانه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتراض مردم را به رسمیت شناخته است و اعتراضات و تجمعات را بدون حمل سلاح و توهین به مقدسات کشور در نظر دارد. در این راستا احزاب و گروه‌های سیاسی که قانون اساسی هم به آنها آزادی عمل داده، باید وارد صحنه شوند و مطالبات مردم را به صورت مسالمت آمیز در راهپیمایی‌ها و تظاهرات که به صورت قانونی مجوز آن صادر می‌شود، پیگیری کنند. بنده به عنوان دبیرکل حزب بارها درخواست تظاهرات و راهپیمایی در ارتباط با محیط زیست را به وزارت کشور داده‌ام، اما تعهداتی که وزارت کشور از احزاب در برابر صدور مجوز درخواست می‌کند، بسیار سنگین است و اگر در راهپیمایی خونی از دماغ کسی خارج شود، احزاب مقصر هستند و در مورد آن باید پاسخگو باشند. از این منظر این قانون باید اصلاح شود و مکان‌های مناسبی نیز برای برپایی تظاهرات در نظر گرفته شود و نیروهای نظامی و انتظامی امنیت راهپیمایان را تضمین کنند و به مردم این امکان را بدهند که از طریق احزاب و تشکل‌های سیاسی به صورت قانونمند و نظام‌مند مطالبات خود را مطرح کنند و کار به جایی نرسد که برای اعلام نکات خود به مسئولین به کف خیابان آمده و مانند حوادث اخیر شرایطی را به وجود آورند که نفوذ بیگانگان در میان آنها به راحتی انجام شود و اعتراضات به اغتشاش و آشوب مبدل گردد. در حالی که اگر راه اعتراضات قانونی باز شود، مردم از آن میزان بصیرت و شعور سیاسی برخوردار هستند که به صورت آرام و از راه قانونی مطالبات خود را مطرح کنند و در این صورت مسئولین هم باید پاسخگو باشند.
درگفت‌وگوی اخیر آقای رئیس‌جمهور اعلام شد که باید حق اعتراض را به رسمیت شناخت و امکان اعتراض وجود دارد و باید مکانی برای نقد و اعتراض و گفت‌وگو برای مردم مهیا شود. در دولت آقای روحانی مصوبه‌ای در این زمینه به تصویب رسید اما دیوان عدالت اداری آن را رد کرد. با این شرایط چگونه می‌توان درخواست برپایی راهپیمایی داشت؟
این حق یعنی برپایی اعتراضات، را قانون اساسی به مردم داده است و این مورد حقی نیست که رئیس‌جمهور بخواهد به مردم بدهد یا ندهد. رئیس‌جمهور موظف است که قانون اساسی را اجرا کند و در قانون اساسی به صراحت این آزادی برای شهروندان در نظر گرفته شده است. آقای رئیسی باید از طریق دستگاه‌هایی که در اختیار دارد مساله اجرای این بخش از قانون اساسی را که قانون مهمی است تسهیل کند و مقدمات کار و همچنین مراکزی که می‌توان در آنجا تجمع کرد را، فراهم آورد. رئیس‌جمهور باید به سمتی حرکت کند که وزارت کشور مجوزهایی به درخواست کنندگان بدهد که فاقد دردسر برای درخواست دهندگان باشد. به طوری که در حال حاضر هیچ تشکیلاتی نمی‌تواند متعهد شود که تظاهراتی را برپا کند و امنیت آن را خود حفظ کند این مورد نقض غرض است و مسئولان کشور باید امنیت راهپیمایی‌هایی که توسط احزاب و تشکل‌های سیاسی درخواست می‌شود را تامین کنند و به مطالبات مطرح پاسخ مثبت دهند و این طور نباشد که تنها عقده خالی کردن مد نظر باشد و هیچ اقدام ریشه‌ای و عملی در برابر خواست مردم از سوی دولت صورت نگیرد.
درحال حاضر چگونه می‌توان نوعی گفت‌وگو بین دو طرف قضیه یعنی مسئولان و مردم صورت داد تا جامعه اقناع شود که مسئولان به دنبال حل مشکلات جامعه هستند؟
مقام معظم رهبری در سفر کرمانشاه اعلام کردند که برای ایجاد فهم مشترک بین مسئولان و شهروندان باید کرسی آزاد اندیشی راه‌اندازی شود. درکرسی‌های آزاد اندیشی موافق و مخالف در محیطی که نخبگان و اساتید و دانشجویان حضور دارد، با هم به بحث می‌پردازند و دانشگاه نیز بهترین مکان برای برگزاری این مناظره‌ها و گفت‌وگو هاست. ضمن اینکه اگر تنشی هم ایجاد شود چون دانشگاه محیطی کنترل شده برای ورود و خرج افراد است، می‌تواند خروجی مناسبی داشته باشد و دولت هم باید گوش شنوا داشته باشد و به نقدها توجه کرده و به طرح‌های مطرح شده اهمیت دهد. اینکه دولت خود را موظف به پاسخگویی نداند و مخالفان را از گردونه مشارکت سیاسی حذف کند و آنها را با عناوین مختلف مورد خطاب قرار دهند، عملا نقض غرض است و خواسته‌ای که از کرسی آزاد اندیشی داریم، فراهم نمی‌شود. اکنون فرصت خوبی است که دانشگاه‌ها پیشگام شده و به این مناظره‌ها ورود کنند. در این مناظره‌ها مطالبات مردم مطرح و به گوش مسئولین خواهد رسید.
بسیار مطرح است اگر مراقبه‌ای در مورد مطالبات مردم صورت نگیرد. شاید اتفاقات اخیر در آینده هم تکرار شود آیا دولت نباید به نوعی راهکارهایی را در نظر بگیرد که به نوعی با توجه به شرایط معیشتی مردم شاهد بروز نارضایتی‌هایی نباشیم؟
قطعا همان طور که این اتفاقات در گذشته هم وجود داشته و در حال حاضر هم در جامعه وجود دارد در آینده نیز وجود خواهد داشت. از این منظر اگر بخواهیم ختمی بر این مسیر ایجاد کنیم باید راهکارهایی برای اعلام نظر مردم در نظر گرفت. مردم عموما راه حل‌هایی برای اعلام مخالفت‌های خود اعلام می‌کنند مگر اینکه اعتراضات به صورت قانونی مجوز دریافت کند و فضای مناسب برای برگزاری اعتراضات در اختیار معترضین قرار گیرد و مطالبات آنها شنیده شود و دولت نیز وعده‌هایی در ارتباط با مطالبات بدهد و آن وعده‌ها را عملیاتی کند. به هر حال باید این مورد را در نظر گرفت که ایران دریای خروشان پر تلاطم و درحال تغییر است و موج‌های این می‌توانند به پاکی دریا کمک کنند و به شور سیاسی در کشور کمک کنند. ما نباید جلوی امواج را بگیریم بلکه باید امواج را به گونه‌ای مورد بهره برداری قرار داد که پاکی و خلوص دریای بیکران مردم را بیشتر شود و از موج هم نباید هراسید.
چگونه باید در مواجهه با برخی ناهنجاری‌ها ورود کرد که هزینه برای جامعه به وجود نیاید؟
بنده بارها اعلام کرده‌ام که مخالف این شیوه ارشاد هستم. 90 درصد بحث در ارتباط با امر به معرف و نهی از منکر و مسائل فرهنگی با دعوت مردم به نیکی و خوبی است و بعد مساله نهی از منکر به وجود می‌آید. در جامعه‌ای که همه به منکر حساس هستند خواه ناخواه مردم به منکر حساسیت نشان می‌دهند. تذکر لسانی در بسیاری موارد کفایت می‌کند. مقام معظم رهبری در این راستا بارها اعلام کرده‌اند تذکر به این صورت است که بگوید و رد شوید نه اینکه بگوید و درگیر شوید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار