| کد مطلب: ۴۹۸۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

ثبت ۲۹ پس لرزه در خوی/۵۸۰ نفر مصدوم شدند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در حوالی خوی استان آذربایجان غربی به ثبت رسید و شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۰۳:۵۱ دقیقه بامداد امروز چهارشنبه ۱۳ مهرماه این زمین‌لرزه را ثبت کردند. مختصات این زمین‌لرزه که در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده، ۳۸.۰۵ درجه عرض جغرافیایی و ۴۵.۰۱ درجه طول جغرافیایی ثبت شده است و کانون این زمین‌لرزه در ۷ کیلومتری خوی، ۲۹ کیلومتری ایواوغلی و ۳۷ کیلومتری تسوج (آذربایجان شرقی) بوده است.

ثبت ۲۹ پس لرزه در خوی/۵۸۰ نفر مصدوم شدند

آرمان ملی آنلاین - براساس اعلام سایت لرزه نگاری کشور تاکنون ۲۹ پس لرزه بعد از زمین لرزه ۵.۴ ریشتری بامداد ۱۳ مهرماه در خوی به وقوع پیوسته و پس لرزه ها ادامه دارد.

۱۳ مهرماه ۱۴۰۱ ساعت ۳:۵۱:۲۸ بامداد، زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر شهرستان خوی را لرزاند و تاکنون ۲۹ پس لرزه رخ داده است.

آخرین پس لرزه ساعت ۱۳:۵۴ دقیقه ۱۳ مهرماه در عمق ۷ کیلومتری زمین و به بزرگی ۳.۸ ریشتر بود که در ۶ کیلومتری خوی، ۳۰ کیلومتری ایواوغلی در آذربایجان غربی و ۳۹ کیلومتری تسوج در آذربایجان شرقی بوقوع پیوست.

بزرگی این پس لرزه ها از ۳.۸ تا ۲.۵ ریشتر گزارش شده است.

براساس اعلام محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی تیم های امدادی و خدمات رسان از ساعات اولیه وقوع زمین لرزه در شهرستان خوی مستقر و در حال خدمات رسانی به مصدومین و زلزله زدگان هستند.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان زلزله خوی

وزیر بهداشت در تماس‌های تلفنی جداگانه با رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه و رییس دانشکده علوم پزشکی خوی، ضمن تاکید بر رسیدگی فوری به آسیب دیدگان زلزله این منطقه، در جریان وضعیت مصدومان زلزله نیز قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در تماس تلفنی با دکتر محمد امین ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله در استان آذربایجان غربی شد.

وی در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین طی تماس تلفنی با دکتر حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی از وی خواست تا با حضور در بیمارستان‌های این شهرستان بر روند رسیدگی به مصدومان زلزله نظارت مستقیم کرده و گزارش نتایج درمان آنها را به وی ارائه کند.

در این تماس های تلفنی همچنین دکتر محمد امین ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دکتر حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات به مصدومان، گزارش های جداگانه‌ای از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی و رسیدگی‌های درمانی به آسیب دیدگان زلزله به وزیر بهداشت ارائه کردند و از آمادگی کامل بیمارستان‌های استان برای اقدامات درمانی آنان خبر دادند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفت وگوی تلفنی با وزیر بهداشت گفت: به محض وقوع زلزله، تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی استان به مناطق آسیب دیده اعزام شدند.

دکتر حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی نیز در تماس تلفنی وزیر بهداشت با اشاره به آماده باش تمامی نیروهای اورژانس و کادر درمان بیمارستان های قمر بنی هاشم، امام خمینی و آیت الله خویی شهرستان خوی افزود: تمام بیمارستان‌های استان در آماده‌باش کامل هستند و آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای کمک به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس به خوی اعزام شده است.

در همین رابطه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مصدومیت ۵۸۰ نفر در پی وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در محدوده خوی خبر داد.

محمد حسن نامی درباره آخرین اخبار از خسارات زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در خوی اظهار کرد: ساعت ۳:۵۱ بامداد امروز، ۱۳ مهرماه، زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر، عمق ۱۰ کیلومتری زمین در استان آذربایجان غربی، حوالی خوی را لرزاند.

وی ادامه داد: این زمین لرزه تا کنون حدود ۵۸۰ مصدوم برجای گذاشته است و خوشبختانه کسی در این حادثه جان خود را از دست نداده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران اظهار کرد:‌ ۱۳۵ نفر از مصدومان بستری و ۵ نفر جراحی شدند که وضعیت آن‌ها رو به بهبود گزارش شده است.

نامی با بیان اینکه سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره دچار خسارت شدند، گفت: ۱۲ روستا نیز آسیب دیده و ۵۰ واحد مسکونی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شدند. همچنین بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ترک خوردگی داشتند.

اعلام وضعیت قرمز در ۳ شهرستان زلزله‌زده آذربایجان غربی

سرپرست جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی نیز از اعلام وضعیت قرمز در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره خبر داد.

شهرام میرزایی ۱۳ مهرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به زلزله ۵.۴ ریشتری ساعت ۳:۵۱ بامداد امروز ، گفت: در پی این حادثه تاکنون ۳۱ تیم عملیاتی و امدادی هلال‌احمر شامل ۹۳ نفر امدادگر و نجاتگر از سه شهرستان سلماس، خوی و چایپاره برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به محل اعزام شده‌اند.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی با بیان اینکه سه سطح رنگ بندی در شهرستان‌های متاثر از زلزله اعلام شده است، گفت: براساس میزان خسارت و اثرگذاری زلزله در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره وضعیت قرمز، در شهرستان‌های پلدشت، شوط و چالدران وضعیت نارنجی و در شهرستان‌های ارومیه و ماکو هم وضعیت زرد اعلام کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه محل حادثه و مناطق تحت تاثیر روی نقشه توسط کارشناسان مشخص شده‌، افزود: براین اساس همه پایگاه‌های امدادی شعب شمال استان، تیم‌های واکنش سریع و آنست به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

میرزایی با تفکیک خانوارهای مورد ارزیابی در زلزله امروز گفت: در خوی ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار شامل ۳۴ هزار و ۲۳۹ نفر، در چایپاره دو هزار و ۱۵۰ خانوار شامل هفت هزار و ۷۸۱ نفر و در سلماس سه هزار و ۹۲۱ خانوار شامل ۱۴ هزار و ۸۷۷ نفر توسط تیم های امدادی و عملیاتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین از ارسال ۲۰۰ دستگاه چادر مسافرتی به شهرستان خوی خبر داد و گفت: علاوه بر شارژ انبارهای امدادی در مناطق زلزله‌زده، یک مجموعه ورزشی با تجهیز شدن اقلام زیستی در شهر دیزج دیز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است.

سرپرست هلال‌احمر آذربایجان غربی با اشاره به ارزیابی روستای متاثر از زلزله در سه شهرستان خوی، چایپاره و سلماس بیان کرد: در پی وقوع زلزله امروز، تیم‌های ارزیاب پیشرو، اعضای خانه‌های هلال و دهیاران و شوراهای مربوطه فراخوان شده و تاکنون ۵۳ روستا را مورد ارزیابی قرار داده اند.

میرزایی با اشاره به آمار مصدومین نیز اعلام کرد: ۳۱۱ نفر تاکنون مصدوم شده که ۲۷۶ نفر در شهرستان خوی و ۳۵ نفر در شهرستان سلماس بوده‌اند، همچنین از این تعداد ۶۸ نفر در خوی و ۶ نفر هم در سلماس بستری شده‌اند.

زلزله خوی به ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت زد

استاندار آذربایجان غربی هم گفت: زمین لرزه خوی موجب خسارت به ۵۰۰ واحد مسکونی شد.

محمدصادق معتمدیان ۱۳ مهرماه در حاشیه دیدار با مصدومین در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت مناطق زلزله زده خوی افزود: پس از وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری ساعت ۳:۵۱ امروز در خوی، بلافاصله ستاد بحران شهرستان شروع به کار کرد و در اثر این زمین لرزه و پس لرزه های متعدد ۱۲ روستا درگیر شدند که ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت دیده و ۵۰ واحد تخریب کامل شدند.

وی با بیان اینکه در اثر زمین لرزه خسارات به زیرساخت‌های برق، آب و گاز وارد شده بود، گفت: خوشبختانه درحال حاضر مشکلی نداریم و قطعی آب، برق و گاز در منطقه زلزله زده نداریم.

معتمدیان با اشاره به آخرین آمار مصدومین زمین لرزه نیز افزود: ۵۲۸ مصدوم به مراکز درمانی مراجهه داشتند که ۱۳۵ نفر بستری و مابقی سرپایی مداوا شدند، همچنین ۴ نفر جراحی شدند که حال عمومی آنها خوب است.

استاندار اظهار کرد: همه واحدهای امدادی و خدمات رسان پای کار هستند و اکیپ‌ها در حال ارزیابی خسارات هستند.

حضور ۱۵ تیم عملیات هلال احمر در منطقه زلزله زده خوی

‌رییس جمعیت هلال احمر خوی نیز گفت: ۱۵ تیم عملیات امداد و نجات هلال احمر در مناطق زلزله زده خوی حضور دارند

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا، رستمی با اشاره به زمین لرزه ۵.۴ ریشتری ۱۳ مهرماه در خوی افزود: بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه تیم های امدادی هلال احمر در محل حاضر شدند که در حال حاضر ۱۵ تیم عملیاتی در منطقه مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه خسارات وارده در دست بررسی است و آمار صحیح پس از بررسی کامل میدانی ارایه می شود، افزود: براساس آمارها تاکنون در ۸ روستا گزارش تخریبی مسکن اعلام شده که بیشترین تعداد خانه های تخریبی در روستای "مرتضی قلی کندی" و ۸ مورد است که خسارات در سایر روستاها در حد ترک خوردگی است.

رستمی ادامه داد: اسکان اضطراری در شهرستان مستقر و آماده ارائه خدمات و اسکان خانواده های زلزله زده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار