| کد مطلب: ۴۹۹۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد

وزیر ارشاد: از آزادی بیان در حوزه فرهنگ دفاع می‌کنیم

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه دولت مردمی بدون لکنت و با صراحت از ماموریت های انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ نظیر گسترش آزادی بیان دفاع می کند، گفت: وزارت فرهنگ در دوره جدید از هرگونه تفکری که موجب ارتقا و استحکام پایه های تفکر انقلاب اسلامی شود، حمایت می کند و با تمرکز بر مأموریت بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، پشتیبان آزادی بیان و اندیشه خواهیم بود.

وزیر ارشاد: از آزادی بیان در حوزه فرهنگ دفاع می‌کنیم

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در «ضیافت هفته کتاب با اصحاب نشر» با بیان این‌که وزارت فرهنگ در دوره جدید به مشکلات و دغدغه‌های حوزه نشر و کتاب اشراف کامل دارد، گفت: ناشران حوزه‌های مختلف در این ضیافت نقطه نظرات و پیشنهادات سازنده‌ای ارائه کردند که تشکیل کمیته‌ای برای جمع‌بندی پیشنهادات اصحاب نشر در راستای پیشبرد اهداف متعالی صنعت نشر الزامی است.

او با اشاره به اینکه دولت مردمی از روز نخست به دنبال تحقق خودکفایی کاغذ بوده است، خاطرنشان کرد: در این راستا از هیچ کوششی دریغ نشده و تاکنون با مساعدت شخص آقای رییس جمهور، معاون اول رییس‌جمهور و سایر اعضای هیات دولت دستاوردهای خوبی به دست آمده است.

اسماعیلی در ادامه به اهتمام ویژه دولت مردمی بر حل و فصل موضوعات فرهنگی اشاره کرد و افزود: هیچ مانعی برای پیشبرد اهداف فرهنگی در دولت مردمی وجود ندارد زیرا جایگاه حوزه فرهنگ در این دولت به واسطه شخصیت فرهنگی رییس جمهور مکتبی و انقلابی ارتقا پیدا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی است زیرا رهبران آن همگی از اهالی فکر، فرهنگ و کتاب بودند و همگی پیش از آن که کنشگر سیاسی باشند، کنشگر فرهنگی بودند.

او افزود: دولت مردمی در حوزه فرهنگ به دنبال تغییر ریل‌گذاری بر اساس مولفه‌های گفتمان انقلاب اسلامی است تا حکمرانی فرهنگ و هنر و اقتضائات آن بر همین اساس تحقق یابد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه دولت انقلابی بدون لکنت و با صراحت از ماموریت‌های انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ دفاع می‌کند، گفت: وزارت فرهنگ در دوره جدید از هرگونه تفکری که موجب ارتقا و استحکام پایه‌های تفکر انقلاب اسلامی شود، حمایت می‌کند و با تمرکز بر مأموریت بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، پشتیبان آزادی بیان و اندیشه خواهیم بود تا با تمرکز بر مدیریت فرهنگی به سازوکاری مشخص برای ارتقای بنای رفیع تمدن اسلامی برسیم و خوشبختانه تاکنون چندین گام بزرگ در این خصوص برداشته شده است.

او در ادامه تصویب آیین نامه بند ز تبصره ۹ لایحه بودجه را گام بزرگی برای مدیریت بودجه نهادها عنوان کرد و گفت: آیین‌نامه این لایحه که به تصویب و تایید نهایی هیات دولت رسیده است، گام نخست ضابطه‌مند شدن فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی نهادها و سازمان های دولتی به شمار می‌رود.

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: البته با تحقق کامل اهداف آیین‌نامه بند ز تبصره ۹ لایحه بودجه به دنبال متمرکز شدن تمامی فعالیت‌های فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستیم بلکه به دنبال آن هستیم تا تمامی فعالیت‌های فرهنگی نهادهای دولتی، تحت سیاست‌گذاری واحد و یکپارچه انجام شود که این مسئله مستلزم دستورالعمل اجرایی در چارچوب سیاست گذاری واحد برای سرمایه گذاری نهادهای مختلف در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود.

نیاز سالانه نشر کشور به کاغذ، ۶۰ هزار تن است

همچنین یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ ناشر، کاغذ دریافت کردند، گفت: این میزان دو تا سه درصد نیاز نشر است، امیدواریم، میزان بیشتری کاغذ در اختیار داشته باشیم از سوی دیگر تلاش برای تولید کاغذ داخلی با اهتمام جدی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت رئیس جمهوری آغاز شده است.

او یادآور شد: حدود یک‌هزار تن کاغذ مازندران در اختیار ناشران قرار گرفته است، همه ناشران می‌توانند برای بهره‌مندی از این کاغذ ثبت‌نام کنند.

احمدوند با بیان اینکه آیین شکرانه استمرار توزیع کاغذ داخلی برگزار خواهد شد، گفت: نیاز ایران با این میزان تولید، تا پایان سال مرتفع نمی‌شود، امیدواریم سال آینده علاوه بر کارخانه مازندران، کارخانه کاغذ پارس و کارخانه زاگرس فارس نیز در مدار تولید قرار گیرد. در این زمینه نیاز کاغذ کشور با تولید این سه کارخانه پاسخ داده خواهد شد.

او ادامه داد: نیاز سالانه نشر کشور به کاغذ، ۶۰ هزار تن است که این سه کارخانه توان رفع نیاز ناشران را دارند.

وزیر ارشاد: از آزادی بیان در حوزه فرهنگ دفاع می‌کنیم

رونمایی از سامانه جامع ناشران

همچنین در حاشیه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سامانه جامع ناشران رونمایی شد.

در سامانه جامع ناشران ۱۴ فرایند مربوط به امور ناشران، از جمله ۴ نوع ثبت‌نام، صدور پروانه نشر، تمدید پروانه نشر، تغییر نام، تغییر مدیر مسئول، ۴ نوع انتقال، انحلال نشر و رسیدگی به تخلفات پیش‌بینی شده است که سرویس صدور پروانه نشر، پیش از مهلت اتصال به پنجره واحد مجوزهای دولتی در شهریور سال جاری آغاز بکار کرد و قرار است از این پس همه خدمات به ناشران در این سامانه به شکل الکترونیک ارائه شود

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار