| کد مطلب: ۵۰۰۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد

خاندوزی اعلام کرد

شرط اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی/ پرداخت حقوق از بودجه عمرانی صحت ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اعلام اینکه بودجه عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت اختصاص نیافته است، گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی و در تامین بودجه ندارد؛ لذا وعده داده شد که پس از اجرا در یک استان به شکل آزمایشی، ماه‌های آینده برای کل کشور انجام شود.

شرط اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی/ پرداخت حقوق از بودجه عمرانی صحت ندارد

آرمان ملی آنلاین - احسان خاندوزی امروز (سه شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متاثر می‌کند، لازم بود دولت از مطمئن بودن زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار قدری تاخیر در بهره‌برداری پروژه انداخت‌ اما وعده داده شد که پس از آنکه این طرح در یک استان به شکل آزمایشی پیاده شد، از ماه‌های آینده برای کل کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: این‌ طرح مشکلی ندارد و مشکلی در تامین بودجه هم موجود نیست، پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استانها هم انجام شود.

خاندوزی با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه در فصل تابستان، اظهار کرد: در تابستان ۱۴۰۱ شاخص بهای تولیدکنندگان به ویژه در بخش کالاهای صنعتی و معدنی وضعیت خوبی دارد و شاهد کاهش آن بودیم. تورم فصلی در بخش صنعت در تابستان امسال ۱۴.۸ درصد کاهش پیدا کرده و به منفی ۲.۳ درصد رسیده است که نشان‌دهنده نه تنها ثبات، بلکه اندکی کاهش در قیمت کالاهای صنعتی در تابستان است.

وی افزود: تورم نقطه به نقطه تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل قبل ۱۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده است و تورم سالانه بخش صنعت در تابستان ۷.۶ درصد کاهش داشته است. در حوزه معدن هم شرایط به همین ترتیب است و تورم فصلی تولیدکنندگان در بخش معدن ۹.۴ درصد کاهش داشته و تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان این بخش نیز ۱۴ واحد درصد کاهش پیدا کرده و تورم سالانه ۲۱.۷ درصد کاهش داشته است.

خاندوزی اظهار کرد: این اعداد و ارقام حکایت از این دارد که در حوزه محصولات و کالاهای مرتبط با صنعت و معدن در سمت تولیدکنندگان شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم که امیدبخش است در فصل پاییز و زمستان شاهد افزایش قیمت کمتری در سمت مصرف‌کنندگان باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در حوزه خدمات تورم افزایشی بوده است، اظهار کرد: این میزان از ۲.۴ درصد بهار به ۱۶.۲ درصد تابستان افزایش یافته است.

خاندوزی ادامه داد: گزارش‌های تولید کالاهای صنعتی و معدنی نشان می‌دهد که تولیدات صنعتی و معدنی به شکل کمی در شش‌ماهه اول امسال هم شرکت‌های معدنی بزرگ ما ۱۲.۷ درصد افزایش تولید داشتند و هم شرکت‌های بزرگ صنعتی ۵.۳ درصد افزایش میزان تولید را تجربه کرده‌اند و میزان فروش هم ۹.۹ درصد در هفت‌ماهه اول سال بیشتر شده است‌.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اخیرا در حوزه تامین ارز دارو مشکلاتی را شاهد بودیم که در تامین بازار و قیمت دارو خود را نشان داد. دارو حساس ترین کالایی است که دولت برای مدیریت ارز آن همه جانبه پای کار است، چراکه سلامت مردم شوخی بردار نیست.

وی یادآور شد: مشکلی که پیش‌ آمده بود با سرعت و جدیت بیشتر سعی شد جبران شود و نارضایتی‌ها با سرعت برطرف شود. اقدامات برای تخصیص دارو و تامین ارز برای واردات دارو و تولید دارو با سرعت خوبی پیش می‌رود که امیدواریم ظرف هفته‌های آینده مشکلات برطرف شود.

خاندوزی تأکید کرد: طبق اعلام بانک‌ مرکزی بیش از سه میلیارد دلار تخصیص ارز به این حوزه محقق شده است. برای تامین برخی کسری‌ها نیز اقدامات عاجلی برای واردات انجام شده و با گمرک هماهنگی صورت گرفته تا ترخیص این محموله‌ها با اولویت انجام شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به گلایه‌های پیمانکاران در پروژه‌های دولت در زمینه تخصیص اندک برای پروژه‌های عمرانی، اظهار کرد: در شش‌ماهه اول سال ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص عمرانی دولت بود و در مهر و آبان ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر تخصیص عمرانی صورت گرفت.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف اموال تملیکی اظهار کرد: در هفت ماهه امسال انهدام کالای قاچاق ۴۷۰ درصد و فروش کالاهای متروکه ۶۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: از محل بودجه عمرانی برای هزینه‌های جاری استفاده نمی‌شود و طرح این ادعا که بودجه عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت اختصاص یافته، صحت ندارد.

خاندوزی همچنین اظهار کرد: بودجه اشتغال از ۱۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۴۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تحولات اقتصادی را در آینده شاهد خواهیم بود؟ اظهار کرد: اساسا سند تحول دولت را با فصل چرخش های تحول آفرین آغاز کردیم که این اقدامات مشخص نقطه عطفی است که دولت بر اساس آن می گوید در چهار سال خدمت چه اقداماتی انجام داده است. ابعاد تحولات اقتصادی با تدوی سند برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۲ تشریح خواهد شد.

خاندوزی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد چگونه است؟ تصریح کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است، جزو طرح هایی است که موجب کاهش انگیزه برای نقدینگی‌های غیرمولد و سفته بازی در کشور می‌شود. ۱۶۰ کشور دنیا این قانون را مصوب کردند و ما هم باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

وی یادآور شد: جزئیات این طرح امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد و به محض تصویب، دولت آن را اجرایی خواهد کرد. خرداد امسال هم طرحی به نام قانون مالیات های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه شد و آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش تورم در ماه های پایانی سال، اعلام کرد: کمیته و کارگروهی که با دستور رییس جمهوری در پایش تورم ایجاد شد با حضور معاون اول جلساتی تشکیل می شود و دستگاه ها گزارش عملکرد خود را ارائه می دهند. بانک مرکزی هم هدف‌گذاری رشد نقدینگی خود را مشخص کرده که به بانک ها ابلاغ می شود و بانک مرکزی در این جلسات از پایش نقدینگی گزارش می دهد.

خاندوزی ادامه داد: برخی دستگاه ها در زمینه مصوبات عقب ماندگی داشتند که این انحراف به آنان تذکر داده شد و ۱۵ روز بعد در جلسه باید انحرافات و عقب ماندگی‌ها را جبران کنند که همین اقدامات در ماه های آینده تاثیر خود نشان می دهد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا ، وی در پاسخ به این پرسش که نظر دولت نسبت به طرح تفکیک بررسی احکام و بودجه لایحه بودجه و دو مرحله ای شدن آن چیست، گفت: سازمان برنامه و بودجه در ساختار بودجه اصلاحاتی وارد کرد و درخواستم این است آنانی که در طراحی این طرح نقش دارند، در مسیر همین کمیسیون و سازمان برنامه و بودجه باشد. اما در مجموع حامی هر اقدامی که باعث شفافیت مالی باشد و به واقعی‌تر شدن بودجه کمک کند، هستیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار