| کد مطلب: ۵۰۰۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد

دکتر میرهاشم موسوی در بیست‌وسومین سفر استانی و در جلسه شورای اداری تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان شرقی:

سازمان تأمین‌اجتماعی یک سازمان راهبردی، اجتماع‌محور و سرمایه‌آفرین است

دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در جریان سفر استانی به آذربایجان‌شرقی، با حضور در جلسه شورای اداری اداره‌کل تأمین‌اجتماعی این استان تأکید کرد که سازمان تأمین‌اجتماعی نیازمند تحول است و تحول یعنی راهی فراتر از راه‌های مرسوم که در آن نوآوری هست. وی همچنین سازمان تأمین‌اجتماعی را یک سازمان راهبردی اجتماع‌محور سرمایه‌آفرین توصیف و تأکید کرد در نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید شده است، حوزه‌ای که می‌تواند تمامی لایه‌های این نظام را تحت‌تأثیر خود قرار دهد و جهشی را که در مقدمه سیاست‌های ابلاغی با رویکرد عدالت‌محور به آن تذکر داده شده محقق کند، حوزه بیمه‌های اجتماعی است.

سازمان تأمین‌اجتماعی یک سازمان راهبردی، اجتماع‌محور و سرمایه‌آفرین است

آرمان ملی آنلاین - به گزارش سازمان تأمین‌اجتماعی؛ دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی که در پی سفر سه روزه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به استان آذربایجان‌شرقی و در همراهی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شرکت در جلسه جمع‌بندی نتایج این سفر و نیز بازدید میدانی از چگونگی ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به بیمه‌شدگان به استان آذربایجان‌شرقی سفر کرد، ضمن بازدید از بیمارستان تأمین‌اجتماعی استاد عالی‌نسب تبریز و گفتگو با بیماران، کارکنان و مدیران این مرکز درمانی و نیز بازدید از پروژه مسکونی شمس تبریز، با حضور در جلسه شورای اداری بخش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی استان، این استان را سرزمینی پرافتخار و سرزمین دلاورمردان و قهرمانان عرصه‌های مختلف دفاع از وطن و امنیت از ابتدای انقلاب خواند و با اشاره به توصیف دکتر مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره این استان افزود: همانطور که وزیر محترم کار اشاره کردند استان آذربایجان‌شرقی، دژ مستحکم انقلاب است که همه مسئولان باید تکلیف خود را نسبت به این منطقه و این بخش مهم از کشور ایران اسلامی ادا کنند.

دکتر موسوی افزود: اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه‌های توسعه پوشش بیمه‌ای، بیمه خانوار ایرانی در جهت تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی، رفع موانع حوزه کسب و کار، ارائه تعهدات مختلف چون غرامت دستمزد ایام بیماری، بیمه بیکاری، مستمری‌های ازکارافتادگی، بازنشستگی و بازماندگان و خدمات درمانی با رویکرد فراهم کردن آسایش و امنیت و در مسیر تحقق آرمان عدالت انجام می‌شود، همگی تلاشی ارزشمند برای افزایش سرمایه اجتماعی است. یعنی هر چقدر ما و شما در این استان و در استان‌های دیگر و در ستاد مرکزی، الزامات درست کار کردن و کار درست کردن را در نظام مدل‌سازی و برنامه‌های راهبردی و رویکردهای تحولی بخش‌های مختلف رعایت کنیم، آنجا یک خروجی درست و اثرگذار تعریف می‌شود که سرمایه اجتماعی تولید کند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: حتی اگر ما همه وظایف‌مان را طبق قانون را انجام دهیم؛ اما مردم و کارگران و بازنشستگان از ما راضی نباشند و به ما اعتماد نکنند و لبخند رضایت آنها منجر به ایجاد سرمایه اجتماعی نشود، ممکن است بشود گفت افراد فرایندمحور خوبی هستیم، اما قطعاً سازمان خروجی‌محور خوبی نخواهیم بود.
وی افزود: امروز در این سرزمین که پای استقلال، آزادی و سربلندی آن خون‌های بسیاری ریخته شده و ایثارگری‌های بسیار اتفاق افتاده است، ما مفتخر به این هستیم که با بیش از ۵۱ درصد جامعه ارتباط و نقطه تماس مستقیم داریم.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی یک سازمان راهبردی، اجتماع‌محور و سرمایه‌آفرین است، تأکید کرد: تحول‌آفرینی، اعتمادسازی و تحقق عدالت اجتماعی که راهبردهای اصلی مورد توجه در دوره جدید فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی و بسترساز افزایش سرمایه اجتماعی است، به دست پر توان و مبارک همه عزیزان و کارمندان سازمان و همه آنهایی رقم می‌خورد که در خط مقدم تماس با مردم هستند. از این منظر، اهمیت حضور در استان‌ها و ارزیابی فعالیت استان‌ها از نزدیک برای ما مهم است. وقتی در استان‌ها حضور پیدا می‌کنیم حضور ما به یک معنا، ارزیابی عملکرد و اطلاع پیدا کردن از اوضاع آنها و تقویت حوزه‌های عملیاتی است، اما معنای راهبردی‌تر آن تجهیز خودمان در میدان و در صحنه عملیات است. اینکه دردولت سیزدهم تاکید می‌شود که مدیران در میدان باشند، به همین سبب است. امروز اگر در تأمین‌اجتماعی با چالش ناپایداری و ناترازی منابع مواجهیم؛ اگرچه بخشی از این چالش به چشم‌اندازها و رویکردهای تقنینی و سیاست‌گذاری‌های گذشته مربوط است، اما بخش مهمی از آن به حوزه اقدام و عمل مربوط می‌شود؛ یعنی ممکن است همه اینها فراهم باشد اما در اجرا یا از فرصت‌ها درست استفاده نمی‌کنیم یا در عمل نسبت به آنها کژکارکردی داریم و در نتیجه پاسخ این چالش‌ها را باید در حوزه اقدام و عمل جست‌وجو کنیم.

چتر بیمه‌ای، امنیت‌آفرین و ذاتاً به دنبال توسعه رفاه است
وی همچنین گفت: امروز اگر توسعه پوشش بیمه‌ای آحاد جامعه را بر اساس قانون دنبال می‌کنیم، باید از تمامی ظرفیت‌ها در حوزه عمل هم استفاده کنیم. همان اوایل کار که ما توسعه بیمه را مطرح می‌کردیم، برخی می‌گفتند این امر امکانپذیر نیست، اما امروز بیش از ۷۰۰ هزار نفر زن خانه‌دار بیمه‌شده داریم که البته سرجمع بیمه‌شدگان اختیاری که از آغاز دولت تا امروز با تلاش‌های سرمایه‌های انسانی ما در بخش‌های مختلف کشور به جمع بیمه‌شدگان اضافه شده، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه تحول در بستر توجه به منابع انسانی اتفاق می‌افتد، افزود: هر چقدر ما به منابع انسانی خود بیشتر توجه کنیم، به همان اندازه در خروجی سازمان سرمایه اجتماعی تولید می‌شود و تحول اتفاق می‌افتد و به همان اندازه در چالش‌هایی که می‌خواهیم بر آن غلبه کنیم، جهش و انقلاب صورت می‌گیرد. اگرچه نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی یا سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی با توجه به لایه امدادی، بیمه‌ای و حمایتی محقق می‌شود که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید شده است، اما من فکر می‌کنم آن قسمتی که می‌تواند تمامی لایه‌های این نظام حمایتی را تحت تأثیر خود بگیرد و آن جهشی که در مقدمه سیاست‌های ابلاغی با رویکرد عدالت‌محور به آن تذکر داده شده محقق کند، بیشتر متکی بر اقداماتی است که در حوزه بیمه اجتماعی انجام می‌گیرد. اگر چتر بیمه‌ای چتر جامع و کارآمدی باشد، بقیه نظامات هم کارکردشان درست خواهد بود و اگر این چتر، چتر درستی نباشد حتی اگر بقیه نظامات هم کارکرد درستی داشته باشند رویکردی که ما در جامعه می خواهیم به سمت ایجاد یا توسعه رفاه عمومی برویم، محقق نخواهد شد.
وی افزود: توانمندسازی آحاد جامعه در نظامات رفاه اجتماعی، با سازوکار بیمه‌ای اتفاق می‌افتد. این نظام بیمه‌ای فقط مربوط به حوزه اشتغال نیست. برخی ممکن است اشکال کنند که در بیمه‌های خویش‌فرما، گاه اشتغال به مفهوم عرفی آن وجود ندارد، اما چتر بیمه‌ای، امنیت‌آفرین و ذاتاً به دنبال توسعه رفاه است.

امانتدار اموال مردم هستیم و نباید بگذاریم سرمایه‌های مردم معطل بماند
وی تاکید کرد: با همین قوانین موجود ما ظرفیت‌های بزرگی داریم. ما امانتدار اموال مردم هستیم و نباید بگذاریم سرمایه‌های مردم معطل بماند. بخشی از دارایی‌هایی که در گذشته به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شده، تحمیلی بوده و اموالی که کسی رغبتی به آن نداشته، به تأمین‌اجتماعی واگذار شده است. حالا هم هر کاری می‌کنیم نه تنها این دارایی‌ها زنده نمی‌شوند، بلکه دائماً سرمایه سازمان را مصرف می‌کنند. همه هزینه‌ها را باید پرداخت کنیم و اگر مشکلی هم به وجود بیاید ما باید پاسخ بدهیم.
دکتر موسوی در ادامه گفت: نکته دیگری که باید مورد توجه همه استان‌ها باشد، بحث کنترل مصارف است. متاسفانه مدیریت مصارف یکی از موارد بسیار مهم و راهبردی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. کارخانه‌ای که خاک می‌خورد یا ضرر می‌دهد مال کارگر است و ما باید نسبت به آن حساس باشیم. از همین الان باید مصارف خود را جدی بگیریم، چرا که مدیریت بهره‌وری کار و نیروی انسانی در برخی استان‌ها مغفول مانده است. برای بهره‌وری باید هزینه کرد، اما باید واقعاً بهره‌وری در کار باشد.

روزمرگی نباید مانع آموزش، تحقیق و توسعه شود
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تذکر به اهمیت تحقیق و توسعه در مدیریت سازمان گفت: مگر می‌شود ما بخواهیم در مرز دانش حرکت کنیم و به آموزش و تحقیق و توسعه اهمیت ندهیم؟ متأسفانه گاه آن قدر درگیر روزمرگی شده‌ایم که کمتر به اهمیت حوزه آموزش توجه شده؛ آن هم نه آموزش‌های مرسوم بلکه آموزش‌های تحول‌آفرین. برای تحول به راه سوم نیاز داریم و این تحول با رویکرد حفظ وضع موجود اتفاق نمی‌افتد. تحول یعنی جهش بزرگ قابل درک. ۱۰۰ را به ۱۱۰ رساندن تحول نیست. ۱۰۰ اگر به ۳۰۰ رسید می‌شود تحول.
وی همچنین گفت: تحول یعنی راه سومی که در آن نوآوری هست و نوآوری یعنی تحقیق و توسعه و علم و دانش. بدون اینکه در مرز دانش باشیم نمی‌توانیم تحول ایجاد کنیم. تحول یعنی راه میانبر. چون راه‌های مرسوم در حرکت تحولی پر ترافیک هستند. راه میانبر باید پیدا شود و ما از استان دانشمندپروری مثل آذربایجان‌شرقی انتظار داریم چنین فضایی را در غلبه بر چالش‌ها و شرایطی که در صندوق با آن مواجه هستیم پیدا کند. البته هر کدام از استان‌های ما باید پرچم‌دار بخشی از نظام تحولی باشند.
دکتر موسوی با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم در سازمان تأمین‌اجتماعی بحث هوشمندسازی است، گفت: هوشمندسازی صرفاً به معنای الکترونیکی کردن نیست، هوشمندسازی یعنی مداخلات انسانی را به حداقل برسانیم و بلکه کاری کنیم که اصلاً نیازی به این مداخلات نباشد. هوشمندسازی یعنی موتور قواعدی که در این موتور محاسبات فنی نظام بیمه‌ای پیاده شود و بعد وصل کند به مالیات و در نهایت ما اعلام کنیم که دیگر حسابرسی و بازرسی دفاتر نداریم.
مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: به‌‎رغم همه چالش‌ها واقعا به توانایی همکاران عزیز سازمان برای رسیدن به اهداف تحولی امیدوار هستیم و مطمئنیم آینده تأمین‌اجتماعی و حکمرانی تأمین‌اجتماعی آینده روشنی است. نظام، نظام عدالت‌محور است و نظامی است که به اقتضای حکمرانی تأمین‌اجتماعی که ما مسئولیت آن را پذیرفته‌ایم، به دنبال تحقق عدالت و ایجاد امنیت و آسایش است و با ظرفیتی که ما از نیروهای انسانی خود سراغ داریم، می‌توانیم به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی کمک کنیم.
وی افزود: با وجود همه چالش‌هایی که داریم موفقیت‌های بسیار بزرگی را در نظام بیمه‌ای و درمانی و در کلیت ساختار رفاه عمومی در کشور داشته‌ایم. قبل از انقلاب ۲۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه اجتماعی بودند و امروز این عدد به بیش از ۷۰ درصد جامعه رسیده است. در حوزه درمان هم صد در صد جامعه تحت پوشش بیمه درمان هستند و امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۵ سال رسیده و اینها همه دستاورد‌های بزرگی است. اما به‌رغم این دستاوردها فرصت‌های بسیاری پیش رو داریم. اینکه می‌گوییم بحران یا چالش بزرگ داریم برای این است که توجه را به مشکلات جلب کنیم و بیشتر در آنها تأمل کنیم. اما همه این‌ها راه‌حل دارد و می‌شود بر این چالش‌ها غلبه پیدا کرد و شرایط هم طوری هست که با توجه به فرصت‌هایی که فراروی ماست، قطعاً پاسخ به همه این مسائل امکانپذیر است.
گفتنی است در ابتدای این جلسه و پیش از سخنان مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، یونس دباغ صادقی‌پور مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی، گزارشی از فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌‌های تأمین‌اجتماعی این استان ارائه کرد و تعدادی از کارکنان بخش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی استان نیز به نمایندگی از سوی کارکنان این حوزه، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را با مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در میان گذاشتند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار