| کد مطلب: ۵۰۰۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد

ساخت پیشرفته‌ترین واحد تصفیه پساب شیمیایی کشور در پتروشیمی گچساران

شرکت پتروشیمی گچساران با طراحی، تأمین تجهیزات و ساخت پیشرفته‌ترین واحد تصفیه پساب شیمیایی در ایران با ظرفیت ۲۵۰ مترمکعب بر ساعت و با بازیافت ۱۰۰ درصدی ضمن حمایت از پیمانکاران اجرایی داخلی، گام ارزشمندی در راستای‌عدم تولید پساب و حفظ محیط زیست برداشته است.

ساخت پیشرفته‌ترین واحد تصفیه پساب شیمیایی کشور در پتروشیمی گچساران

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران در خصوص سیستم تصفیه پساب بدون مایع، Zero Liquid Discharge (ZLD) اظهار داشت: این سیستم، یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین سیستم‌های تصفیه پساب است که خروجی نهایی آن بدون هیچ‌گونه پساب مایع و شیرابه بوده و در واقع خروجی این سیستم، لجن جامد کیک مانند است.

مهندس مصطفی حیدریان افزود: با توجه به استراتژی کلان تعریف‌شده در سطوح مدیریت ارشد سازمان مبنی بر کاهش پساب و پسماند تولیدی فرایند خود و همچنین جهت دستیابی به الزامات قانونی و محلی در راستای حفظ محیط‌زیست و پایبندی به شعار توسعه پایدار، اقدام به طراحی سیستم ZLD کرده است. کاهش هدر رفت آب با بازگردانی آب مصرفی پساب، از ویژگی‌های اقتصادی این طرح است.

وی ادامه داد: از دلایل فنی پیدایش این سیستم، نواقص سیستم‌های قدیمی تصفیه پساب از جمله سیستم RO بوده که پساب زیاد، شوری و TDS (جامدات محلول در آب) بالا ایجاد می‌کرد. این فناوری عمدتاً در کشورهای خارجی از جمله امریکا و اتحادیه اروپا طراحی و اجرا می‌شد که با تلاش و همت مهندسان ایرانی، پتروشیمی گچساران پیشگام در اجرای این سیستم در کشور عزیزمان است.

مدیرعامل پتروشیمی گچساران مراحل مختلف این فرایند را با توجه به دبی و ترکیب شیمیایی پساب اینگونه شرح داد:
▫️مرحله اول شفاف‌سازی / راکتور (Softening / Reactor): در این مرحله با تزریق مواد منعقد کننده از جمله کلرید آهن (FeCL3) و آنتی اسکالانت در سه حوضچه راکتوری و مخازن سختی گیر، رسوب‌دهی افزایش و گروهی از فلزات، بی‌کربنات‌ها، سیلیس و غیره رسوب و بصورت لخته‌های جامد از آب جدا می‌شوند.
▫️مرحله دوم اولترافیلتراسیون است. در این مرحله حدود ۳۶ گروه فیلتر غشایی وجود دارد که پساب مرحله قبل از این فیلترها عبور می‌کند و ذرات جامد در بین این فیلترها جمع‌آوری و به صورت دوره‌ای خارج شده و پساب وارد مرحله بعد می‌شود.
▫️مرحله سوم شامل اسمز معکوس شماره یک (RO ۱) و اسمز معکوس شماره دو (CCRO) است که پساب با فشار بالا به سمت میکرو فیلترهای کارتریجی هدایت و ذرات معلق جامد به دام می‌افتد.
▫️مرحله چهارم تبخیرکننده چندگانه (MEE) است که پساب اسپنت کاستیک (Spent Caustic) خنثی‌شده، طی فرایندهایی کریستالیزه می‌شود و نمک آن دفع و آب شفاف سرریز می‌شود. لازم به توضیح می‌باشد پساب اسپنت کاستیک یکی از خطرناک‌ترین پساب‌های تولیدی در صنایع بوده که با این روش بطور کامل خنثی می‌شود.
▫️در پایان آب شفاف جهت استفاده مجدد به سیستم برگردانده می‌شود و از هدر رفت بالای آب و انرژی ممانعت به عمل می‌آید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار