| کد مطلب: ۵۰۲۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد

طحان نظیف خبر داد

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای خبر داد.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای تایید شد

آرمان ملی آنلاین - به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا، هادی طحان نظیف در توییتر نوشت:

"لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای" که در مرحله قبل با ابهامات و اشکالاتی مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات در مجلس و بررسی مجدد در شورای نگهبان، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد."

طحان نظیف همچنین در گفتگو با بخش خبری ساعت ۱۴در این باره گفت: این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به شورای نگهبان آمد، اما در مرحله قبل با اشکالات و ابهاماتی مواجه شد.

وی با بیان اینکه در گذشته مشروح این ابهامات و اشکالات را ذکر کردم، اظهار داشت: عمده ایرادات مربوط به اصول ۱۵ و ۱۷ قانون اساسی بود. در مورد ضمائم نیز ابهام‌هایی وجود داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: اشکالات و ابهامات در روز سه‌شنبه هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی برطرف شد و اعضای شورای نگهبان در جلسه‌ای اصلاحات را بررسی و این لایحه را مغایر شرع و قانون اساسی ندانستند.

وی در ادامه بیان داشت: این لایحه ضمایم و موافقت‌نامه‌هایی در مورد مسائل مختلف دارد؛ هر کشوری هم که بخواهد با سازمان همکاری‌های شانگهای همکاری داشته باشد، باید این ضمایم و موافقت‌نامه‌ها را به تصویب برساند.

طحان نظیف گفت: طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی این ضمایم و موافقت‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید.

سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان ارسال این تاییدیه به مجلس شورای اسلامی و دولت نیز گفت: ما امروز نامه رسمی خودمان را به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌کنیم. رئیس‌مجلس نیز به رئیس‌جمهور ارسال می‌کند و رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد کرد.

وی ضمائم، موافقتنامه‌ها و جزئیات این لایحه را هم اینگونه برشمرد: منشور سازمان همکاری‌های شانگهای، اصلاحات همین منشور، معاهده شانگهای در مورد مبارزه با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و راه‌اندازی فرآیند ایجاد شرایط مطلوب تجاری و سرمایه‌گذاری، مزایا و مصونیت‌های سازمان‌ همکاری‌های شانگهای، مبارزه با موادهای مخدر و روان‌گردان، همکاری برخی وزارتخانه‌ها همچون امور خارجه و دادگستری با این سازمان، شرایط متبوع جهت حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، و تنظیم و تهیه بودجه سازمان.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد که مشروح مصوبات این لایحه به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار