| کد مطلب: ۵۰۲۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد

بسیاری از خانه‌ها در ۷۰ روستای زلزله‌زده از ۲۰ تا ۶۰ درصد نیاز به تعمیر و بازسازی دارند/ برق اکثر روستاها وصل است

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در ۷۰ روستای پیرامونی کانون زلزله تعداد زیادی خانه از حدود ۲۰ تا ۵۵ درصد گاها ۶۰ درصد نیاز به نوسازی، تعمیر و بازسازی دارند، گفت: تا این لحظه ۶۴۴ نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد ۳۰ نفر در بیمارستان برای ادامه درمان بستری شده‌اند و مابقی به صورت سرپایی درمان و ترخیص شده‌اند.

بسیاری از خانه‌ها در ۷۰ روستای زلزله‌زده از ۲۰ تا ۶۰ درصد نیاز به تعمیر و بازسازی دارند/ برق اکثر روستاها وصل است

آرمان ملی آنلاین - «محمدحسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در خوی گفت: در همان دقایق اولیه پس از وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در خوی بلافاصله به همراه آقای دکتر وحیدی وزیر کشور، دکتر کولیوند رییس جمعیت هلال احمر، دکتر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دکتر جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور بلافاصله عازم خوی و مناطق زلزله زده شدیم.

وی ادامه داد: حدود حوالی ساعت ۳ بامداد به خوی رسیدیم. گروه‌های ارزیابی بلافاصله پس از وقوع زلزله اقدامات‌شان را انجام داده و هلال احمر به سرعت بحث امداد و نجات را آغاز کردند و همچنان نیز ادامه دارد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره تعداد مصدومان این زمین لرزه گفت: حدود ۶۴۴ نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد ۳۰ نفر در بیمارستان برای ادامه درمان بستری شده‌اند همچنین طی بررسی‌هایی که ما داشتیم حدود ۳ الی ۴ نفر از این افراد نیاز به عمل جراحی دارند و مابقی مصدومان به صورت سرپایی درمان و مرخص شده اند. امروز نیز احتمالا از ۳۰ مصدوم باقی مانده تعدادی ترخیص خواهند شد.

نامی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ روستای پیرامون کانون زلزله و همچنین برخی از قسمت‌ها در شهر خوی دچار آسیب شده اند. برخی از ساختمان ترک‌هایی برداشته‌اند که این ساختمان‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر دارند اما ساختمان‌هایی که مهندسی ساز بوده‌اند و تقریبا خوب ساخته شده‌اند مشکلی پیدا نکرده اند. در ۷۰ روستای پیرامونی نیز تعداد زیادی خانه از حدود ۲۰ تا ۵۵ درصد گاها ۶۰ درصد نیاز به نوسازی، تعمیر و بازسازی دارند.

وی با اعزام مجدد گروه‌های ارزیاب به مناطق زلزله زده گفت: امروز تیم‌های ارزیاب دوباره مناطق را ارزیابی کرده تا به صورت دقیق یک برآورد از میزان خسارات وارده داشته باشیم. در استان‌های همجوار استان آذربایجان غربی شامل استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان در حال آماده باش هستند تا چنانچه لازم شد از این استان‌ها نیز کمک ارسال شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: تعدادی آمبولانس، اتوبوس آمبولانس از شهرهای اطراف از جمله زنجان به مناطق زلزله زده اعزام شده اند. سایر دستگاه‌ها از جمله هلال احمر نیز در حال کمک‌رسانی هستند و بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته، چادر و… بین زلزله زدگان توسط جمعیت هلال احمر توزیع شده است.

نامی با اشاره به اینکه دمای هوا در مناطق زلزله زده زیر صفر است، گفت: در حال حاضر نیز بارش برف آغاز شده است از همین رو امروز باید هر چه سریعتر اقدامات‌مان را در خصوص اسکان اضطراری، تامین وسایل گرمایشی و غذا برای زلزله زدگان انجام دهیم. البته بسته‌های غذایی ۷۲ساعته توزیع شده است و تلاش خواهیم کرد که مواکب اربعین را در این منطقه فعال کنیم تا بتوانیم به هموطنان زلزله زده غذای گرم ارائه دهیم.

وی ادامه داد: یک نکته که بسیار قابل توجه است این است که مردم این منطقه مردمی بسیار خوب و صبور با تحمل بسیار بالا و همراه هستند. پس لرزه‌ها زیاد است و مردم هنوز زیر سقف‌ها نرفته‌اند اما باید تلاش کنیم به تدریج مردم در سازه‌هایی که در این زمین لرزه با شدت ۵.۹ ریشتر سقف و دیواره‌هایش حفظ شده است مستقر شوند چراکه این ساختمان‌ها نشان داده‌اند که در مقابل زلزله‌های کمی بیش از ۶ ریشتر هم ایمنی دارند. از همین رو باید کار فرهنگی کنیم تا مردم به گفته‌های ما اعتماد کرده و به خانه‌هایشان که سالم است بازگردند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: البته ما خودمان اجازه نمی‌دهیم که مردم به خانه‌هایشان که نیاز به تخریب و تعمیر دارد وارد شوند چرا که این خانه‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.

نامی درباره تعداد جان باختگان در زمین لرزه شب گذشته در خوی گفت: تا این لحظه ۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند البته پیش از این اعلام شده بود که سه نفر جان خود را از دست داده‌اند که هنوز تایید نشده است.

وی با بیان اینکه در این منطقه مرتب شاهد پس لرزه هستیم، گفت: در پی وقوع زمین لرزه شب گذشته در خوی شهرهای اطراف و حتی کشورهای اطراف مانند ارمنستان و ترکیه نیز زلزله را احساس کرده بودند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال که آیا برق، آب و گاز قطع شده است، گفت: برق در ۳۰ روستا قطع شده بود که در حال حاضر برق بیشتر روستاها وصل شده است و حدود ۴ الی ۵ روستا هنوز برق ندارند که تا ساعتی دیگر برق این روستاها نیز وصل خواهد شد. آب و گاز نیز به صورت کامل در مناطق زلزله زده متصل است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم می‌توانند از نعمت آب و گاز استفاده کنند.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا ، نامی خاطرنشان کرد: جاده‌ها نیز در پی وقوع زلزله در شب گذشته با مشکلی مواجه نشده و همه راه‌های مواصلاتی در منطقه باز است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار