| کد مطلب: ۵۰۲۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد

بیمه زنان خانه‌دار و دختران طرحی برای توسعه پوشش بیمه‌ای به همه اقشار

بیمه زنان خانه‌دار و دختران از جمله طرح‌های بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی در کشور است .

بیمه زنان خانه‌دار و دختران طرحی برای توسعه پوشش بیمه‌ای به همه اقشار

آرمان ملی آنلاین - بیمه زنان خانه‌دار و دختران در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و در چارچوب کلی بیمه‌های صاحبان حرف و مشاغل آزاد طراحی شده است تا زنان خانه‌دار و دختران فاقد شغل نیز بتوانند به جمع بیمه‌پردازان تأمین‌اجتماعی اضافه شده و از مزایا و خدمات مختلف آن از جمله مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند.

ویژگی‌های بیمه زنان خانه‌دار و دختران

امکان انتخاب درآمد مشمول کسر حق‌بیمه، امکان انتخاب نرخ حق‌بیمه متناسب با خدمات مورد تعهد و نیز امکان دریافت مستمری بازنشستگی همزمان با دریافت مستمری همسر مرحوم از ویژگی‌های این طرح بیمه‌ای است. به بیان دیگر، در صورتی‌که زن خانه‌دار مستمری همسر مرحوم خود را دریافت می‌کند، می‌تواند ضمن استمرار دریافت مستمری بازماندگان، رأساً بیمه‌پردازی در قالب این طرح را آغاز کند و بعد از رسیدن به سن بازنشستگی، علاوه بر مستمری همسر مرحوم، مستمری بازنشستگی خود را نیز دریافت خواهد کرد.

اتصال سوابق بیمه زنان خانه‌دار به سوابق بیمه دوران اشتغال

زنان خانه‌دار و دخترانی که در سال‌های گذشته، بیمه‌شده بوده‌اند و سابقه قبلی پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین‌اجتماعی دارند و به هر دلیلی در حال حاضر اشتغال ندارند نیز می‌توانند این نوع بیمه را انتخاب و نسبت به ادامه بیمه‌پردازی و تکمیل سابقه بیمه‌پردازی تا رسیدن به سن بازنشستگی اقدام کنند. علاوه بر این افرادی که درقالب بیمه زنان خانه‌دار و دختران ، بیمه‌پردازی می‌کنند، در صورت اشتغال در سال‌های قبل، مدت پرداخت حق بیمه در قالب طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران به سوابق بیمه مؤثر در بازنشستگی آنان افزوده خواهد شد.

شرایط و مقررات بیمه زنان خانه‌دار و دختران

طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران بر اساس بیمه غیر‌اجباری و از نوع حرف و مشاغل آزاد تعریف شده و انعقاد قرارداد و برخورداری از حمایت‌های این طرح، نیازمند تأهل و سابقه بیمه‌پردازی نیست، لذا بانوان مجرد نیز می‌توانند برای این نوع بیمه اقدام کنند. زنان خانه‌دار و دختران غیرشاغل در حد فاصل سنی ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند تحت پوشش این طرح، بیمه‌پردازی را بعد از انعقاد قرارداد بیمه‌ای آغاز کنند. چنانچه سن متقاضیان در تاریخ ارائه تقاضای انعقاد قرارداد، بالاتر از سقف سنی مورد اشاره باشد، در صورت دارا بودن سابقه پرداخت حق‌بیمه معادل مازاد سنی، تقاضای بیمه آنان در صورت احراز سایر شرایط، قابل پذیرش خواهد بود.

بیمه زنان خانه دار و دختران

نرخ حق‌بیمه و تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی

سه نوع نرخ حق‌بیمه برای بیمه زنان خانه‌دار و دختران تعریف شده است که متقاضیان می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کنند. دستمزد مبنای محاسبه و پرداخت حق بیمه این افراد نیز بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورای عالی کار است که زنان متقاضی بیمه زنان خانه‌دار و دختران می‌توانند متناسب با سن و سابقه، دستمزد مورد نظر را انتخاب و حق بیمه خود را برمبنای آن پرداخت کنند.

بیمه زنان خانه دار و دختران

نرخ حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران 12 درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود، یعنی بیمه شده با انتخاب این نرخ و پرداخت حق بیمه، بعد از رسیدن به شرایط سن و سابقه قانونی، می‌تواند بازنشسته شود و اگر خدای ناکرده پس از رسیدن به سن بازنشستگی فوت کند، بازماندگان وی برمبنای مقررات تأمین‌اجتماعی و در صورت احراز شرایط قانونی، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. نرخ دیگر حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران 14 درصد است که خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای این نرخ پرداخت حق بیمه تعریف شده است. کامل‌ترین نوع خدمات هم در نرخ 18 درصد است که شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است. در سال 1401 و برمبنای حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای این سال، در شش ماهه دوم این سال حداقل حق بیمه زنان خانه‌دار و دختران در صورت انتخاب نرخ 12 درصد حدود 502 هزار تومان، در صورت انتخاب نرخ 14 درصد حدود 585 هزار تومان و در صورت انتخاب نرخ 18 درصد حدود 752 هزار تومان است. البته این مبالغ برای هر سال متناسب با تغییر دستمزدها براساس مصوبات شورایعالی کار، تغییر خواهد کرد.

استفاده از خدمات درمانی

در صورتی که فرد متقاضی بیمه زنان خانه‌دار و دختران بخواهد از مزایای درمانی این بیمه نیز استفاده کند، باید به ازای هر نفر ماهیانه حق‌سرانه درمان را که هر سال به تصویب هیأت محترم وزیران می‌رسد؛ به ازای خود و هر یک از افراد تحت تکفل قانونی پرداخت کند؛ اما از آنجا ‌که زنان خانه‌دار و دختران، اغلب تحت‌تکفل همسر یا والدین خود بوده و از نظر درمانی نیز تحت پوشش بیمه آنان هستند، در این صورت می‌توانند در عین بیمه‌پردازی در قالب طرح بیمه زنان خانه‌دار ، کماکان از خدمات درمانی به‌تبع همسر با والدین خود استفاده کنند و ملزم به پرداخت حق سرانه درمان نخواهند بود. در سال جاری، نرخ سرانه درمان برای هر نفر، 91 هزار تومان تعیین شده است.

ثبت‌نام در طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران

ثبت‌نام در طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران سازمان تأمین‌اجتماعی و پرداخت حق بیمه ماهانه این طرح بیمه‌ای، بسیار ساده است و هیچ نیازی به مراجعه به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی نیست. با استفاده از رایانه شخصی یا حتی گوشی موبایل، می‌توان پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir تمام مراحل انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ماهانه را در مسیر منوی بیمه‌شدگان/ بیمه‌شدگان خاص / انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران انجام داد. در این سامانه، شرایط متقاضی از نظر سن و سابقه قبلی پرداخت حق بیمه بررسی شده و در صورت احراز شرایط، تنها با چند کلیک ساده می‌توان با انعقاد قرارداد و پرداخت ماهانه حق بیمه، تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار و دختران قرار گرفت و از مزایای این طرح بیمه‌ای استفاده کرد.

بیمه زنان خانه دار و دختران

همچنین امکان عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه از طریق برنامه کاربردی یا اپلیکیشن " تأمین من " که از سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir یا کافه بازار قابل دریافت و نصب بر روی گوشی‌های هوشمند است نیز وجود دارد.

اگر هم به رایانه یا گوشی تلفن همراه دسترسی ندارید، برای انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران می‌توانید به یکی از شعب یا کارگزاری های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین همکاران ما در مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تلفن 1420 در تمام ساعات شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل برای راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی شما، در خدمت خواهند بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار