| کد مطلب: ۵۱۲۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد

در نشست خبری مطرح شد:

راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی طلا در کشور در آینده نزدیک/ صادرات طلا به ١٢٠ میلیون دلار رسید

مدیر کل صنایع خلاق وزارت صمت از راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی طلا در کشور در آینده نزدیک خبر داد.

راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی طلا در کشور در آینده نزدیک/ صادرات طلا به ١٢٠ میلیون دلار رسید

آرمان ملی آنلاین - میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه و تجارت در نشست فعالان طلا و جواهر کشور با اشاره به امتیازات موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: اخیرا موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا انجام شد که یکی از موضوعات مطرح شده در این موافقتنامه آنی است که تعرفه گمرکی تمامی محصولات و مصنوعات طلا و فلزات و سنگ‌های گرانبها در ۵ کشور عضو این موافقتنامه صفر خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران در جمع این کشورها دسترسی به بازار ١٨۵ میلیون نفری دارد و این اولین موافقتنامه تجارت آزاد کشورمان است که مهمترین اتفاق این موافقتنامه برای صنعت طلا و جواهر این بوده که تعرفه گمرکی در این کشورها صفر در نظر گرفته شده است.

همچنین در این نشست علیرضا یاوری، معاون روابط بین الملل اتاق ایران با بیان اینکه تحریم بودن تمام بخش‌های اقتصاد ایران تصور اشتباهی است، اظهار داشت: تجار خارجی این تصور اشتباه را دارند که امروز تمام بخش‌های اقتصاد ایران مورد تحریم است اما وزارت خزانه‌داری آمریکا و اوفک معافیت‌های قانونی برای بخش‌هایی از اقتصاد ایران از تحریم‌ها صادر کرده‌است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر خرید و فروش فلزات گرانبها از جمله طلا برای دولت ایران تحریم است اما این تحریم‌ها مشمول بخش خصوصی ایران نمی‌شود و از سوی دیگر یک بانک ایرانی مجوز اختصاصی از اوفک برای برخی معافیت‌های تحریم دریافت کرده و امروز وجوه مربوط به سازمان ملل متحد UN از طریق این بانک رد و بدل می‌شود و سفارت‌ها هم از طریق این بانک نقل و انتقال مالی دارند.

یاوری ادامه داد: تعدادی از شرکت‌های ایرانی هم از تحریم‌های آمریکا معاف هستند و بدون تحریم فعالیت‌های صنعتی خود را ادامه می‌دهند.

همچنین در این نشست محمدرضا زارع مدیر کل صنایع خلاق وزارت صمت از راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی طلا در کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: راه‌اندازی شهرک صنعتی طلا در برخی از استان‌ها مراحل نهایی را پشت سر گذاشته و این قول را می‌دهیم در استان تهران هم به زودی این موضوع به نتیجه برسد و اقدامات خوبی هم استان تهران برای راه‌اندازی شهرک طلا انجام شده‌است.

وی افزود: شناسنامه‌دار کردن مصنوعات و محصولات فلزات و سنگ‌های گرانبها در دست اجرا است و به دنبال این هستیم که به طور رسمی محصولات فلزات طلا را سند دار کنیم و آیین نامه آن به ابلاغ رسیده‌است.

در ادامه این نشست، طلا مینایی، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان با انتقاد از ممنوعیت صادرات طلا در سال‌های گذشته تاکید کرد: در حالی در سال ٩١ و ٩٢ صادرات طلای ایران به اوج خود و به رقم ٨٠٠ میلیون دلار رسید. اما متاسفانه با تصمیمات خلاف قانون صادرات آن متوقف شد و همچنین با تحریم‌های بین‌المللی پس از سال ٩٢ تا امسال میزان صادرات طلای ایران به صفر رسید.

وی ادامه داد: امسال با اتخاذ تهمیداتی در کمیسیون مقررات زدایی برخی از موانع برای صادرات برداشته شد و امسال میزان صادرات طلا پس از سال‌ها توقف، به ١٢٠ میلیون دلار رسید.

مینایی گفت: سازمان توسعه تجارت و وزیر صمت قول‌هایی داده‌اند تا دستورالعملی برای صادرات طلا تدوین و اجرا شود تا مشکلات فعلی حل شود.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا، همچنین نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه امسال به صادرات طلا رسیدیم، گفت: با توجه به تحریم‌های بین‌المللی ٧٠ درصد مواد اولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات تولید طلا بومی سازی شده‌اند و در بحث تولید ماشین آلات تولید طلا امروز صادر کننده این ماشین آلات به کشورهای اروپایی هستیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار