| کد مطلب: ۸۴۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان:

ورشکستگی بانک سرمایه موضوعیت ندارد/ معلمان عضو صندوق شوند/ با حضور نهادهای بازرسی در صندوق مخالفت کردیم

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد: تمام بانک‌های کشور در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و اگر بانک سرمایه هم وضعیت خوبی ندارد در این شرایط می‌تواند اعلام ورشکستگی کند چرا که این اقدام در اختیار بانک مرکزی است و بانک مرکزی اگر صلاح بداند اعلام ورشکستگی بانک‌ها را انجام می‌دهد. اگر این نگاه را داشته باشیم ۹۰ درصد بانک‌ها عملاً ورشکسته هستند و هیچ یک وضعیت خوبی ندارند.

ورشکستگی بانک سرمایه موضوعیت ندارد/ معلمان عضو صندوق شوند/ با حضور نهادهای بازرسی در صندوق مخالفت کردیم

آرمان - به گزارش آرمان به نقل ار ایلنا، مهدی نیکدل در حاشیه نمایشگاه بانک، بیمه و بورس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مهم‌ترین مساله‌ای که با آن در صندوق مواجه بودیم بحران هویت و اعتماد بین سهامداران بود، گفت: بیشترین هجمه‌ای که به ما وارد شد، سیاسی بود و مسائل را پیش از ده‌ها برابر بزرگتر کرده بودند، در حالی که ما کمتر از ۴۷ درصد سهام بانک سرمایه را در اختیار داشتیم اما تمام مشکلات موجود در این بانک را به صندوق اعتبار ارتباط دادند.

وی با بیان اینکه نمایندگان بازرسی کل کشور در این مدت مستقر بودند، گفت: تعامل با این نهادها بسیار مشکل بود و ما به دنبال برگرداندن حیثیت و هویت صندوق بودیم و باید اعتبار از دست رفته را برمی‌گرداندیم.

نیک‌دل با تاکید بر اینکه در این مدت تمام وجوه بازنشسته‌ها را پرداخت کردیم، گفت: اجازه ندادیم مطالبات بازنشستگان یک روز هم تاخیر داشته باشد چرا که اولین هدف ما برگرداندن اعتماد و اعتمادسازی بود.

وی با بیان اینکه در راستای شفاف‌سازی سایت‌های اطلاع‌رسانی صندوق را احیا کردیم، گفت: معتقدم بهترین راه شفاف‌سازی بورسی کردن شرکت‌های وابسته به صندوق بود.

این مقام مسئول با اشاره به خرید ۵۱ درصد شرکت انرژی سپهر بانک صادرات گفت: با خرید این شرکت هر سال هزار میلیارد سود نصیب صندوق می‌شود و برای معلمان یک فرصت طلایی پیش می‌آید که در چهار سال آینده بتوانند از سود این شرکت‌ها بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ضریب نفوذ صندوق ۸۲ درصد است یعنی ۱۸ درصد معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان نیستند، گفت: به تمام معلمان توصیه می‌کنم برای استفاده از فرصت‌هایی که در آینده در این صندوق ایجاد می‌شود عضو شوند و حتماً سهم خود را به ۵ درصد برسانند.

نیکدل تاکید کرد: تمام معلمانی که بازنشسته می‌شوند می‌توانند عضو صندوق بمانند و به طور قطع از عواید صندوق در سال‌های آینده بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به شکایت صندوق علیه دولت گفت: در برنامه پنجم، سهم دولت در بودجه قید نشده بود که پیگیری کردیم و شکایتی را علیه دولت طرح کردیم البته در سال‌های گذشته گفته شد که شکایت دولت علیه دولت امکانپذیر نیست اما ما ثابت کردیم صندوق یک نهاد غیر دولتی است بنابراین دولت باید ۷۶۰ میلیارد تومان مطالبات خود به این صندوق را بپردازد.

وی ادامه داد: ۵ درصد ذخیره هم جزو احکام دائمی شده است یعنی هر معلمی که ۵ درصد واریز کند دولت هم باید به همان میزان در صندوق واریزی داشته باشد. در این صورت ارزش سهام دو برابر خواهد شد به همین دلیل است که اصرار داریم معلمان عضو صندوق شوند و پس از بازنشستگی در صندوق بمانند.

نیکدل با بیان اینکه استقرار نظام حاکمیت شرکتی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: کمیته حسابرسی در موسسه مستقر شده است و کمیته ریسک را تشکیل داده‌ایم و این کمیته‌ها شروع به کار کرده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های پتروشیمی از شرکت‌های وابسته به صندوق گفت: با خرید این شرکت‌ها سهام صندوق در سال آینده ۳۰ درصد بازدهی خواهد داشت.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز گفت: از آنجایی که شرکت‌های وابسته به صندوق عمدتاً صادراتی هستند با افزایش نرخ دلار ارزش صادرات هم افزایش پیدا می‌کند و به نفع سهامداران است.

وی گفت: در حال حاضر هیچ یک از نهادهای بازرسی در صندوق مستقر نیستند یکی از نهادها اعلام حضور در صندوق را کرد اما به دلیل اینکه درخواست وی غیرقانونی بود با آن موافقت نکردیم.

نیکدل با اشاره به وضعیت بانک‌ها گفت: تمام بانک‌های کشور در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و اگر بانک سرمایه هم وضعیت خوبی ندارد در این شرایط می‌تواند اعلام ورشکستگی کندچرا که این اقدام در اختیار بانک مرکزی است و بانک مرکزی اگر صلاح بداند اعلام ورشکستگی بانک‌ها را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: اگر این نگاه را داشته باشیم ۹۰ درصد بانک‌ها عملاً ورشکسته هستند و هیچ یک وضعیت خوبی ندارند.

نیکدل با بیان اینکه ورشکستگی بانک سرمایه موضوعیت ندارد، ادامه داد: بانک سرمایه تافته جدا بافته از سایر بانک‌ها نیست هرچند که اتفاقات نامیمونی در این بانک رخ داده اما این به دلیل عدم نظارت‌های شایسته در آن زمان بوده است.

وی درباره شناسایی اموال متخلفان در بانک سرمایه گفت: مرجع قضایی در این مدت هزار میلیارد تومان به صورت نقد از اموال متخلفان اخذ کرده است و اموال بدهکاران شناسایی شده و خوشبختانه بدهکارانی که نام آنها در جایی ثبت نشده هم اعتراف کردند و اموالشان در اختیار بانک قرار گرفته است.

نیکدل ادامه داد: موضوعاتی وجود دارد که مانع از سودسازی بانک سرمایه در شرایط موجود می‌شود. با مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم امیدواریم این مشکلات حل شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار