| کد مطلب: ۸۶۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد

سکوت دولت در برابر قهر وزیر بهداشت

سکوت دولت در برابر قهر وزیر بهداشت

آرمان - عکس:آرمان/ حجت سپهوند

آرمان: وزیر بهداشت رفتنی شد؟ هنوز این خبر به درستی تایید یا تکذیب نشده است اما نقل قول‌های مسئولان وزارت بهداشت نشان می‌دهد، حسن قاضی‌زاده هاشمی گلایه‌هایی از بودجه سال ۹۸ وزارت بهداشت دارد و این گلایه‌ها خود را در لابلای بحث‌های رسانه‌ای وزارت‌ بهداشتی‌ها نشان می‌دهد. مسأله‌ای که فارغ از استعفا و تایید و تکذیب آن، تایید می‌کند مدیران وزارت بهداشت نسبت به بودجه‌ دریافتی خود معترض هستند و نوک پیکان انتقادات آنها به سمت سازمان برنامه و بودجه است. روز یکشنبه که الیاس حضرتی گفت: «از کانال‌های مختلفی پیگیری کردم که دکترقاضی‌زاده هاشمی سه جلسه است که در جلسات هیات دولت شرکت نمی‌کند و استعفا داده است. » دیروز اما «وزیر بهداشت در جلسه معاونان وزارت بهداشت از همکاران خود خداحافظی کرد. » بدون تردید استعفای وزیر بهداشت برای رئیس‌جمهور و دولت خوشایند نیست و فشاری بر پاستور است. رفتار اخیر قاضی‌زاده هاشمی در تناقض کامل با اظهارات اوست. چنانکه 16 شهریور ماه سال جاری بود که وزیر بهداشت در نیشابور گفت‌: «دولت، نه از باب غفلت بلکه از باب واقعیت مشکلات و تنگناهای خاص و زیادی دارد، فعلا مدیریت همین و وضعیت همین است، شما مردم رأی داده‌اید، رئیس‌جمهور و مجلس انتخاب کردید و آنان نیز وزیر و مدیر انتخاب کردند، پس بی‌خود اعصاب، روح و روان همدیگر را آزار ندهیم، فعلا همین هستیم و باید درست مدیریت کنیم.» اما امروز او تنگناهای دولت را فراموش کرده است! این اتفاق و سوالات و ابهامات متعددی که در اطراف آن پدید آمده بیشتر از دفعات گذشته نشان دهنده فشل و ناکارآمد بودن اطلاع‌رسانی دولت است. در چنین شرایطی این سوال پدید می‌آید که اصلا فلسفه وجودی حوزه اطلاع‌رسانی دولت چیست؟ اگر قرار است حتی در چنین مواردی هم شفاف‌سازی از سوی اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری وجود نداشته باشد، چرا باید برای چنین مجموعه‌ای که کار خود را انجام نمی‌دهد، هزینه پرداخت؟ به هر حال، استعفا، قهر و یا ناراحتی وزیر هر دلیلی که داشته باشد، چند روز است در حرف و حدیث‌ها جریان دارد و نه دولت روشنگری می‌کند و نه خود وزیر و این سکوت فقط به شایعه‌ها دامن می‌زند. جالب اینکه در چنین احوالی صدایی هم از مجلس بلند نمی‌شود. انگار نه انگار که در این کشور غیر از خود آقایان کسانی به نام مردم زندگی می‌کنند که حق دارند از چنین مسائلی باخبر شوند. وزیر به‌خاطر مسائل مربوط به بودجه استعفا می‌دهد، آقای نوبخت می‌گوید بودجه مورد نظر در نظر گرفته شده، آقای وزیر با همکاران و معاونان خود خداحافظی می‌کند، در این اوضاع سردرگم مجلس هم دنبال سکوت تیم اطلاع‌رسانی دولت را می‌گیرد و حتی یک سوال مطرح نمی‌کند. جالب‌تر اینکه دولت هیچ احساس نیازی به سخنگو نمی‌کند. صرف نظر از اینکه برای بیان برخی مطالب و تصمیم‌های اقتصادی قرار شده که رحمانی فضلی سخنگوی دولت باشد که به اندازه کافی عجیب می‌نماید، کدامیک از اعضای کابینه نمی‌داند که حوزه سلامت چیزی کم از اهمیت اقتصاد ندارد؟

تایید اختلاف‌نظرها

این موضوع زمانی رنگ واقعی‌تری به خود می‌گیرد که علی‌اکبر حق‌دوست، معاون وزیر بهداشت درباره شایعه استعفای وزیر بهداشت به علت مشکلات بودجه‌ای سال آینده وزارت بهداشت می‌گوید:«اختلاف نظراتی به وجود آمده که البته فقط مربوط به موضوع بودجه نیست و اصل موضوع به مسائل دیگر از جمله برنامه تحول سلامت مربوط می‌شود. زیرا منابعی که باید به برنامه تحول سلامت تخصیص پیدا کند، چه در حوزه بیمه سلامت و چه در حوزه وزارت بهداشت به اندازه کافی و به موقع نبوده است. هر چند باید گفت که بودجه برنامه تحول سلامت فقط چیزی حدود 20درصد از بودجه وزارت بهداشت را شامل می‌شود. از طرفی مشکلاتی در بودجه‌های جاری وزارت بهداشت نیز وجود دارد».

بررسی استعفای در مجلس

دیروز عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی دلایل استعفای وزیر بهداشت در جلسه سه‌شنبه این کمیسیون خبرداد و گفت که در صورت نیاز از قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت نیز برای حضور در این جلسه دعوت به عمل خواهد آمد. محسن علیجانی با بیان اینکه براساس شنیده‌ها علت استعفای وزیر بهداشت، بودجه اختصاص داده به این وزارتخانه و بخش بهداشت و درمان بوده است، گفت: البته بررسی‌های ما نشان می‌دهد که سازمان برنامه و بودجه، بودجه خوبی را برای حوزه سلامت اختصاص داده است، کما اینکه معتقدیم مشکلات این حوزه تنها با بودجه حل نمی‌شود و باید تغییرات اساسی‌تر در طرح تحول لحاظ شود به خصوص در اجرای این طرح به برنامه‌های توسعه توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

گلایه وزیر بهداشت

براساس اطلاعات مندرج در بودجه سال ۱۳۹۸ وزارت بهداشت، سهم فصل سلامت از کلیات بودجه ۶۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که متشکل از سه فصل بهداشت، درمان و تحقیق و توسعه می‌شود. در این بین آنطور که سازمان برنامه و بودجه آمار داده است، ۳۶هزار میلیارد تومان از این فصل مربوط به بودجه طرح تحول نظام سلامت می‌شود. خبرآنلاین نوشت؛ گلایه اول وزارت بهداشت مربوط به روند کلی افزایش بودجه است. وزارت بهداشت معتقد است بودجه سال ۹۸ این وزارتخانه حدود ۸درصد افزایش پیدا کرده است. گلایه دوم اما مربوط به بودجه بیماران خاص است که ظاهرا در مقایسه با سال‌های قبل کاهش داشته است و گلایه سوم مربوط به بودجه و معوقات بازنشستگان می‌شود. از سوی دیگر اواخر مهر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، در مراسم روز ملی صادرات از موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های دارویی خبرداد. اما چند روز بعد از اعلام این خبر وزیر بهداشت اعلام کرد: هنوز این موضوع ابلاغ نشده و بلاتکلیف است. او همچنین خواسته بود اعتبارات در بودجه۹۸ به گونه‌ای پیش‌بینی شود که کسری هر ساله بیمه تکرار نشود. قاضی‌زاده با اشاره به بدهی حدود پنج هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت گفته بود: بیمه‌ها امیدوار بودند آن‌چه که در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شد، تایید شود تا بتوانند بدهی‌هایشان را پرداخت کنند. ما هم همچنان امیدوار این موضوع هستیم؛ اگر این اتفاق رخ دهد می‌توان گفت گشایشی برای همه بخش‌ها به ویژه بخش‌های دارویی و تولید کنندگان و وارد کنندگان مواد اولیه و سپس برای بیمارستان‌ها و نهاد‌های ارائه کننده خدمت ایجاد می‌شود.

بودجه و مسائل غیرضروری

منتقد وزارت بهداشت قاضی‌زاده هاشمی به فرارو می‌گوید: بخشی از بودجه صرف مسائلی می‌شود که از نظر عموم مردم لازم نیست. اما این تخصیص‌ها به خاطر قواعد ایدئولوژیک صورت می‌گیرد. وقتی کلیت بودجه تحت انقباض قرار می‌گیرد ابتدا باید از بودجه‌های فرهنگی کاست و در مرحله آخر سراغ بودجه‌هایی مثل بهداشت و درمان و آموزش و پرورش رفت. بودجه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان تا جای ممکن باید حفظ شود. با این حال باید رویکرد‌های رسانه‌ای وزیر بهداشت را در 6سال اخیر بررسی کرد، نه صرفا در یک روز. مزدک دانشور افزود: ما رفتار‌های پرتبختری از وزیر بهداشت شاهد بوده‌ایم. از رفتارش با فرماندار بدره گرفته تا ویدئویی که از برخوردش با نانوای بجستانی منتشر شد. چند سال پیش هم گفته بودم که چاه ویل تحول سلامت هیچ‌گاه پر نمی‌شود. حالا که این چاه به نهایت عمق خود رسیده است، آقای وزیر استعفا می‌دهد. طبیعتا با ریخت و پاش و پزشک سالاری و خصوصی‌سازی نمی‌شود بهداشت مملکت را اداره کرد. قاضی‌زاده هاشمی باید پاسخگوی ۶ سال گذشته خود باشد. شفاف باشد و بگوید این همه بودجه‌ در کجا‌ها هزینه شد و چرا به هیچ‌کس پاسخگو نیستند؟ بعد می‌توان پرسید چرا از صندوق توسعه ملی بودجه می‌خواست.

بازارگرمی؟

جلال جلالی زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با درخواست وزیر بهداشت برای برداشت از صندوق توسعه ملی و تخصیص خرید دارو و تجهیزات نیز می‌گوید: این کار طرح خوبی به نظر می‌رسد، اما شاید نتواند موفقیت‌آمیز باشد. ممکن است جامعه پزشکی هم با طرح وزیر مخالف باشد. اما احتمال اینکه آقای قاضی‌زاده قصد کاندیداتوری برای ریاست جمهوری داشته باشد هم وجود دارد و او احتمالا می‌خواهد با استعفا از وزارت فعالیت انتخاباتی کند. با توجه به شایعاتی هم که درباره کاندیداتوری قاضی‌زاده وجود دارد، بعید نیست او بخواهد با یک تیر دو نشان بزند یعنی هم با بودجه مخالفت کند و هم فضای عمومی را در اختیار بگیرد. خبرآنلاین دیروز نوشت: «منتقدان وزارت بهداشت در هزینه کرد منابع می‌گویند در این وزارتخانه «پول‌پاشی» رخ داده و «امکان صرفه‌جویی یک‌سومی در حوزه سلامت» وجود دارد. اما پاسخ وزارت بهداشت این است که طرح تحول نظام سلامت بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت و یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای نظام در چند سال اخیر و مورد تأیید بزرگان نظام بوده و باید ادامه پیدا کند».

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار