| کد مطلب: ۲۲۲۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد

روحانی در جلسه هیات دولت:

به مردم بگوییم اگر برجام محقق نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد/ در این ایام هیچ‌کس از جنایت آمریکا حرف نزد/ اگر دولت دوازدهم نبود، در فصل هفت سازمان ملل متحد همه قطعنامه‌ها بر سرما ریخته بود/ نباید اجازه دهیم که یک عدد از آرا جابه‌جا شود

رئیس‌جمهور گفت: در ایام انتخابات هیچ کس از جنایت آمریکا حرف نزد و انگار در وسط جنگ تحمیلی بودیم و اسم جنگ و صدام را نمی‌بردند، آیا این حرف منطقی بود؟

به مردم بگوییم اگر برجام محقق نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد/ در این ایام هیچ‌کس از جنایت آمریکا حرف نزد/ اگر دولت دوازدهم نبود، در فصل هفت سازمان ملل متحد همه قطعنامه‌ها بر سرما ریخته بود/ نباید اجازه دهیم که یک عدد از آرا جابه‌جا شود

آرمان ملی آنلاین - حسن روحانی در جلسه صبح امروز هیات دولت با تبریک میلاد علی‌ابن موسی رضا(ع) و خواهر گرامی ایشان حضرت معصومه(س) و برادر ایشان احمد ابن موسی و دهه کرامت گفت: روز جمعه ۲۸ خرداد روز انتخابات است و همیشه روز انتخابات برای ما مهم بوده است؛ البته در این انتخابات همینطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند در بررسی صلاحیت‌ها ظلمی صورت گرفت و در جریان تبلیغات انتخاباتی که شاهد آن بودیم حتما ظلم‌های فراوانی رخ داده که همه باید خود را موظف بدانیم که این ظلم‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: به نظر من مردم بزرگ ایران در طول این ۸ سال بار مسئولیت سنگینی را بر دوش داشتند و در مراحل مختلف این مسئولیت را انجام دادند. این بر ما واجب و لازم است که کار و فداکاری مردم را برای همه تشریح کنیم. اولین موضوع در آغاز این ۸ سال بود که باید ترسیم کنیم که اگر با رهبری رهبر معظم انقلاب و ارشادات ایشان و حضور مردم و تدبیر دولت نبود و برجام محقق نمی‌شد و وضع به همان سیر ادامه پیدا می‌کرد، اوضاع چگونه بود و در سال ۹۳ و ۹۴ چه وضعی داشتیم. صادرات نفت قطع می‌شد، روابط بانکی ما با دنیا قطع بود و مردم با شرایط سختی مواجه می‌شدند؛ حتما مسئولین باید این را در سندی ترسیم کنند که در سال‌های بعد چه اتفاقی می افتاد.

وی افزود: سند دومی که باید ترسیم شود این است که اگر برجام در سال ۹۷ توسط یک فردی که بیماری روانی بود و متاسفانه در آمریکا مسئولیت را به دست گرفته بود دچار مشکل نمی‌شد و روند سال ۹۴ و ۹۵ ادامه پیدا می‌کرد؛ این ترسیم کار سختی نیست، این شرایط را ما باید در نظر بگیریم و با آن شرایط ترسیم کنیم که رشد اقتصادی و نقدینگی و اشتغال چه می‌شد. این اسناد باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: با این حال در این ایام هیچ کس از جنایت آمریکا حرف نزد و انگار در وسط جنگ تحمیلی بودیم و اسم جنگ و صدام را نمی‌بردند، آیا این حرف منطقی بود؟

روحانی اظهار کرد: سند دیگری که باید ترسیم و منتشر شود تا همه ببینند اینکه از سال ۹۷ تا امروز چه خسارت‌هایی توسط تحریم‌های ظالمانه به ملت ایران تحمیل شده است. در این مدت خسارت مستقیم و خسارت غیر‌مستقیم ما چقدر بوده است. این روشن است که ما حدوداً چقدر نفت می‌توانستیم صادر کنیم و از آن جلوگیری کردند. اگر تحریم و جنایت ترامپ نبود ما ۵۰، ۶۰ میلیارد دلار اعتبار از کشورهای دیگر می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه ما باید بگوییم در طول این سه سال چه ضرر‌هایی به کشور وارد شده است، افزود: ۲۸ مرداد را چه کسی برای ما ایجاد کرد؟ در جنگ جهانی دوم چه کسی کشور ما را اشغال کرد؟ در جنگ تحمیلی هشت ساله چه کسی علیه ما جنگید؟ مگر ممکن است که در جنگ هشت ساله ما کاری به بیرون نداشته باشیم؟ مگر می‌شود اگر کشورهای دیگر علیه ما اقدام کردند به آنها کار نداشته باشیم؟ در تجاوز خارجی و جنگ تحمیلی باید بیرون را در نظر بگیریم.

رئیس دولت گفت: نکته دیگر در خصوص ملت و دولت است و آن اینکه در این سه سال و نیم ما در بسیاری از مقاطع تهدید را به فرصت تبدیل کردیم. ما در طول این سه سال و نیم نتوانستیم از نفت برای بودجه استفاده کنیم. ۲.۵ درصد بودجه ما از نفت بود؛ ما در این شرایط بودجه بدون نفت را طراحی کردیم و اجرا و عملی شد و توانستیم از راه دیگر تامین بودجه کنیم. آمدیم سهام دولت را شش برابر سال قبل فروختیم. اورراق مالی را چند برابر آوردیم و استفاده کردیم و نگذاشتیم از پول بانک مرکزی برداشت شود. این موضوع بسیار مهم است که دولتی در جنگ اقصادی باشد و برای بودجه یک ریال از پایه پولی و بانک مرکزی استفاده نکند.

روحانی بیان کرد: در این ایام سخت توانستیم همسان‌سازی حقوق بازنشسته و شاغل را به سرانجام برسانیم؛ ترمیم حقوق‌ها را انجام دادیم. هزینه‌هایی نیز بر ما تحمیل شد علاوه بر اینکه کرونا نیز سختی‌های خاص خود را داشت. در طول این مدت صادرات ما دچار مشکل شد.

وی ادامه داد: دیروز وزیر صمت گزارشی داد که خوشحال کننده بود که در سه سال و نیم جنگ اقتصادی هیچ واحد صنعتی به دلیل واردات مواد اولیه تعطیل نشد. وزیر صمت در ستاد اقتصادی دولت گفت که یک واحد تولیدی تعطیل نشده است که این مسأله مهمی است.

روحانی با تاکید بر اینکه در این مقطع کشور توانستیم به جای نفت، پتروشیمی و فولاد بیاوریم،‌ گفت: برای اینکه بتونیم دارو و مواد غذایی و سایر نیازهایمان را وارد کنیم، وقتی نفت نبود دلار و ارز از کجا بیاوریم؟ همه دستگاه‌ها از جمله بخش کشاورزی تلاش کردند اما عمدتاً پتروشیمی و فولاد بوده که به صحنه آمده است. این فرصت‌ها وجود داشته است. دولت چگونه توانسته این کار کشور را اداره کند؟ کسی نیامد بگوید در شرایط جنگ اقتصادی و بسته شدن تمام دروازه‌ها به روی کشور، چگونه کشور توانست نفس بکشد؟

وی افزود: ملت رنج فراوانی برد و سختی‌های بسیار زیادی کشید، اما در عین حال توانست در برابر دشمن بیاستد، این باعث شد که امروز آنها در وین مذاکره سر به زیر مذاکره می‌کنند، پذیرفتند که کار دولت قبلی اشتباه بوده است و شرمگین مذاکره می‌کنند؛ اگر این دولت دوازدهم نبود و دیگران جای ما بودند و در فصل هفت سازمان ملل متحد همه قطعنامه ها بر سرما ریخته بود، توانست مسیر را آنچنان دقیق و با تدبیر ادامه دهد که برجام را حفظ کند و نگذارد قطعنامه‌های سازمان ملل دوباره برگردد و در عین حال قدم و قدم کاهش تعهدات را هم انجام دهد.

روحانی ادامه داد: توانمندی هسته‌ای انجام گرفته تدبیرعظیم و بزرگ بوده که انجام گرفته و مشکلات و تهدیدها را تبدیل به فرصت کردیم؛ یک روزی بود که ما هم ناچار بودیم بنزین وارد کنیم هم ناچار بودیم بنزین ناسالم به مردم بدهیم. ما آمدیم کاری کردیم که مردم در بنزین خودکفا باشند و روی پای خودشان بایستند و امروز یکی از صادر کننده‌های مهم بنزین باشیم و بنزین ما بنزین یورو ۴ باشد. ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در در روز تحویل مردم داده می‌شود؛ یعنی بنزین سالم و صادر شد و از این پول بنزین ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی دریافت کنند؛ این طراحی برای دولت بوده بلکه و سایر سه قوه هم بودند و از مقام معظم رهبری کمک گرفتیم و یک تهدید را در عین حال تبدیل به یک فرصت بزرگ کردیم.

وی با اشاره به گزارش روز گذشته بانک مرکزی از رشد اقتصادی سال ۹۹، تصریح کرد: سال ۹۹ بسیاری از کشورهای مهم و پیشرفته رشد اقتصادی منفی داشته‌اند گاهی منفی ۱۰ و حتی ۱۵ درصد شدند. متوسط رشد اقتصادی جهان حدود منهای ۴ درصد بوده است و این در حالی است که دنیا جنگ اقتصادی هم نداشته است. اما رشد اقتصادی ما در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ مثبت ۳.۶ درصد بوده است که یکی از افتخارات بزرگ ملت ایران است. اگر ملت ایران مقاومت و ایستادگی نمی‌کردند، این رقم نمی‌خورد.

رئیس جمهور گفت: رشد صنعت ما در سال ۹۹ نسبت به سال قبل ۸.۱ درصد است، گروه کشاورزی ۴.۵ درصد است اما خدمات رشد نداشته و صفر درصد بوده البته منفی هم نبوده است. این رشد اقتصادی یکی از افتخارات ما بوده است. رشد اقتصادی رشد صنعتی در فعالیت در حالی است که می‌خواستند در ایران فروپاشی اقتصاد ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد کرونا پرستاران، پزشکان مدافعان سلامت و شرکت‌های دانشجویان و اینکه ما در دوران کرونا توانستیم طرح‌های ویژه را در شرایط جنگ اقتصادی به دو برابر افزایش دهیم و این هفته افتتاح‌های فراوانی در بخش بیمارستانی خواهیم داشت، اگر تحریم نبود در همین روزها ۱۳ هزار تخت بیمارستانی را افتتاح می‌کردیم، تجهیز آنها به دلیل نبود ارز عقب افتاده بود اما اکنون آماده هستند. دولت توانسته ۱۳ هزار تخت را آماده کند چه ظلمی شد به این دولت که در این دوران کرونا تلاش ها را نادیده گرفتند.

روحانی در ادامه بیان کرد: چه تهمت بزرگی به این دولت زده شد که گفتند رهبری فقط به این دولت اجازه مذاکره با آمریکا را داده است، در حالیکه خود رهبری فرمودند که من قبل از این دولت اجازه دادم با آمریکا وارد مذاکره شوند و یک سال ونیم قبل از این دولت در عمان این مذاکرات انجام شد. شما که ۶ سال ۷ سال رفتید و مذاکره کردید و برگشتید و نتیجه‌ای نداشت. برخی جوری حرف میزنند که گویی هیچ شغلی نداشتند تا کنون و هیچ مسئولیتی تا امروز نداشته‌اند. خیلی از آقایانی که اکنون از تریبون‌ها صحبت می‌کنند صاحب منصب حکومتی هستند، آن‌ها هم باید در حوزه‌های مسئولیتی و مأموریتی خود پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: برخی FATF را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نکردند و ریسک پذیری کشور را برای سرمایه گذاری بالا بردند و حالا طلبکار هم هستند؛ آنچه که من می خواهم بگویم این است که آمار بانک مرکزی به خوبی می گوید که شرایط ما چیست در حوزه رشد اقتصادی و چه کرده‌ایم. براساس این گزارش اگر آمار کشور را از ۹۶ که حساب کنیم مهمترین رشد اقتصادی کشور متعلق به زمستان سال گذشته بوده است، در این زمان به رشد ناخالص داخلی ۷.۷ درصد رسیدیم. این نشان می‌دهد که مهندسان، کارگران، کارفرمایان، سرمایه‌گذاران و تلاشگران ما چه شرایطی را اداره کرده اند و چه تلاش هایی داشتند، اینکه از سال ۹۷ مرتب رشد منفی داشتند و از سال گذشته در فصل سوم وارد فضای رشد مثبت شدیم و ادامه دادن این روند در مدتی که جنگ سخت تحمیلی اقتصادی حاکم بود، ادامه پیدا کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه بیان کرد: وقتی این آمارها و عملکرد را نگاه می‌کنیم واقعا افتخارآمیز است به عنوان مثال تبادل اطلاعاتی که در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته فقط در سال گذشته ۱.۲ میلیارد بوده است و امسال پیش‌بینی می‌شود به دو نیم میلیارد برسد؛ حوزه‌ای که ما در سال ۹۲ صفر بودیم به این عدد ۱.۲ میلیارد رسیدیم و این نشان می‌دهد که چه حرکت شتابنده و مثبتی در جهت دولت الکترونیک داشتیم. امروز کودکان ما پیش از آنکه قلم در دست گرفتن و نوشتن بیاموزند با انگشتان و کیبورد خود طراحی می‌کنند این مهارت‌های دیجیتال مهم است، فردا برسند به سن دبیرستان کار و شغل دارند.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مردم اظهار کرد: من می خواهم به ملت عظیم و بزرگ عرض کنم که شما کار بزرگی را در طول این چند سال جنگ اقتصادی داشتید و یک کار بزرگ دیگر هم از شما توقع است و آن جمعه روز ۲۸ خرداد است. حالا اینکه گله داریم، نقد داریم و معترض هستیم در جای خودش؛ هر کسی ممکن است معترض باشد من می خواهم عرض کنم خدمت مردم عزیز که جمهوریت را همه باید پاس بداریم، جمهوریت یکی از دستاوردهای مهم انقلاب و یکی از یادگارهای امام است اجازه ندهید که جمهوریت ما صدمه ببیند. حالا اگر ما گله داریم این گلایه چگونه باید ابراز شود؟ اگر از یک نهاد یا یک اقدام یا از دولت گلایه داریم آیا راه این است که با صندوق قهر کنیم؟

وی ادامه داد: من می‌خوام خدمت مردم عزیز عرض کنم که قهر با صندوق هیچ مشکلی را از ما حل نمی‌کند حتی لازم است که با ناراحتی حتماً پای صندوق برویم، اگر کسی نرود پای صندوق هیچ خاصیتی ندارد در هر صورت فردی انتخاب می‌شود و رئیس‌جمهور می‌شود اما ما باید خودمان محاسبه کنیم که برویم پای صندوق یا نرویم. با حضور ما چه کسی انتخاب می‌شود یا در نبود ما چه کسی منتخب خواهد بود.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه خطاب به مردم ایران، گفت: عرض این خادم کوچک خودتان را گوش کنید، اگر مشکلی وجود دارد همه راه آن حضور در انتخابات و صندوق رای است. برخی مشکلات توسط مجلس و برخی توسط دولت برطرف می‌شود که این‌ها با رأی شما انتخاب می‌شوند و راه حل آن صندوق رأی است. حتی آن مشکلات بزرگی که در ذهن شما خلجان ایجاد می‌کند هم راهکاری جز صندوق رای ندارد.

وی افزود: پای صندوق ها رأی برویم و در میان افرادی که هستند انتخاب کنید؛ ممکن است شما بگویید ما افراد دیگری را می‌خواستیم که الان نیستند اما در میان همین ها در مورد انتخاب ما نباشد اما نزدیک است را انتخاب کنیم، اگر انتخابات سرد باشد و حضور مردم در آن نباشد و پای صندوق حضور مردم نباشد، بدانید که ما نفع نخواهیم برد، کشور ما و نظام ما نفع نمی‌برد. بدانیم که نقد و انتقاد ما راه دارد و باید بر اساس صندوق حل شود. راه دومی برای حل مسائل وجود ندارد.

وی در پایان سخنان خود ابراز کرد: نکته دیگری که می‌خواهم بگویم به وزارت کشور، استانداران و فرمانداران در سراسر کشور است که این صندوق رأی، صندوق امانت مردم است نباید اجازه دهیم که یک عدد از آرا جابه‌جا شود. وزارت کشور و همه مسئولان آن می‌دانند که مسئولیت سنگینی بر دوش آن‌هاست و من به آن‌ها گفتم که از صندوق حفاظت کنید. ان‌شاءلله جمعه خوبی داشته باشیم و انشالله هر چه که خواست خدا و رضایت مردم است انجام شود، هم کرونا در ماه‌های آینده تلاش‌ها ادامه دارد هم در حوزه خشکسالی ما تلاش های زیادی داریم؛ همچنین تحریم هم در روزهای پایانی است و فعالیت کارها و فعالیت‌ها با قدرت ادامه دارد تا آخرین روز که ان‌شاءالله بتونیم ولتی با مهار کرونا، با کمترین خسارت خشکسالی و لغو تحریم‌ها به دولت بعدی انتقال پیدا کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار