| کد مطلب: ۳۷۵۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد

جایزه سال هوشمندسازی حول ۱۰ محور برگزار می‌شود

همراه اول به دنبال حل معضلات کلان کشور با رویکردهای فناورانه

نخستین رویداد جایزه سال هوشمندسازی با حمایت همراه اول در حال برگزاری و به دنبال ایده‌های فناورانه برای حل معضلاتی ملی نظیر آلودگی هوا و مصرف انرژی است.

همراه اول به دنبال حل معضلات کلان کشور با رویکردهای فناورانه

آرمان ملی آنلاین -به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، تشریح جزییات برگزاری رویداد «جایزه سال هوشمندسازی» که به دنبال یافتن راهکارهایی برای حل برخی از بزرگترین چالش های اجتماعی و زیست محیطی کشور است، صبح شنبه 13 شهریورماه در قالب نشستی خبری با اصحاب رسانه و با حضور وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد.

جایزه سال هوشمندسازی با شعار «ایده ‌های نو برای معضلات قدیمی» و هدف انتخاب ایده ‌های نوآورانه و استارتاپی با حمایت همراه اول برگزار شده که امید می رود بسترسازی برای رفع معضلات کلیدی کشور باشد.

شاه منصوری در این نشست با بیان اینکه در مرکز تحقیق و توسعه به دنبال شناسایی تیم های فعال داخلی در حوزه ICT هستیم تا بتوانند در تأمین تجهیزات و خدمات موردنیاز همراه اول ما را کمک کنند، اظهار کرد: تمرکز ما در مرکز تحقیق و توسعه روی حوزه های فناورانه اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و 5g است؛ زیرا معتقدیم این فناوری ها می توانند بر معضلاتی که از قبل وجود داشته اند فائق آیند و اکنون نیز در حال حمایت از 45 تیم هستیم.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول رویکرد و استراتژی اپراتور اول تلفن همراه را به سمت تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دانش بنیان دانست و ابراز کرد: شناسایی و ارائه دقیق چالش های کلان اجتماعی و زیست محیطی کشور، ترویج اهمیت استفاده از راهکارهای فناورانه به ویژه مبتنی بر شبکه های ارتباطی برای حل معضلات ملی و تحریک تقاضا برای استفاده از خدمات هوشمندسازی در اجرای پروژه های بزرگ در سطح کلان کشور است.

وی در ادامه به تشریح رویداد جایزه سال هوشمندسازی پرداخت و گفت: این رویداد را با کمک فروم اینترنت اشیاء در حال برگزاری هستیم و 10 محور و چالش را برای ایده ها در نظر گرفته ایم که شامل «کاهش آلودگی هوای کلانشهرها»، «مراقبت های بهداشتی-درمانی بهینه در زمان کرونا»، «بهینه سازی توزیع محصولات کشاورزی»، «کاهش معضل کمبود منابع آبی»، «کاهش خسارات تصادفات جاده ای»، «مبارزه با قاچاق»، «مدیریت و کنترل ترافیک کلان‌شهرها»، «مدیریت مصرف سوخت»، «مدیریت مصرف انرژی (برق - گاز)» و «کاهش هزینه نهاده های تولید در کشاورزی» می شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: حضور نهادهای مرتبط با هر یک از محور چالش ها، قطعا به عملیاتی سازی ایده ها کمک خواهد کرد؛ کمااینکه یاری رسان ما در بسترسازی برای رفع معضلات کلیدی کشور خواهد بود؛ زیرا همراه اول تأمین بودجه توسعه راهکارهای فناورمحور را تقبل کرده و بار سرمایه گذاری را از دوش سازمان ها و نهادها برداشته است.

شاه منصوری درباره معیارها و ویژگی هایی که منتج به انتخاب ایده ها می شود، اذعان کرد: ایده ها باید قابلیت بهره مندی از مزایای نسبی اپراتور را داشته باشند؛ ضمن اینکه مقایسه پذیر و تکرارپذیر باشند؛ ایده همچنین باید مدل تجاری داشته باشد.

ایده‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در اولویت است

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول درباره نحوه انتخاب ایده ها هم گفت: راه حل های نوآورانه ای که مبتنی بر فناوری های سه گانه اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و نسل پنجم ارتباطی باشند، به همراه طرح تجاری در مرحله داوری بررسی خواهند شد و انتخاب انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه تا تاریخ 15 شهریور مهلت ثبت ایده هاست، اما تاکنون 71 شرکت ثبت نام کرده و راه حل های خود را در راستای محور چالش ها ارسال کردند که بیش از 80 درصد شرکت های ثبت نام کرده از تهران بوده و رتبه های بعدی به اصفهان و مشهد تعلق دارد؛ لازم به ذکر است که در حال حاضر با توجه به مباحث «آلودگی هوا» و «کاهش مصرف انرژی» دو معضل مربوط به شهرداری و شرکت توانیر در اولویت ما قرار دارند.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای بررسی ایده‌ها

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره فرآیند تجاری سازی ایده ها و محصولات نیز عنوان کرد: در صدد برگزاری نخستین رویداد جایزه سال هوشمندسازی در ایران هستیم که در واقع نقش اعتباری را دارد که برای یک قرارداد لحاظ شده است.

شاه منصوری افزود: این قرارداد میان شرکت پیشنهاد دهنده راه حل و مرکز تحقیق و توسعه همراه اول منعقد می شود و پروپوزال برنده به عنوان پیوستی برای آن قرارداد خواهد بود؛ در قالب این قرارداد، راه حل پیشنهادی توسعه می یابد و به کمک همراه اول به اجرا در می آید.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص شیوه داوری طرح های تجاری گفت: برای هر محور کارگروه مستقلی را در نظر گرفتیم که در مجموع 10 کارگروه علمی - تخصصی متشکل از فعالان و متخصصان این حوزه ها، اساتید دانشگاه و متخصصان فنی همراه اول است.

معرفی تیم‌های برنده تا انتهای آبان ماه

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول درباره میزان بودجه در نظر گرفته شده برای حمایت از ایده ها نیز عنوان کرد: برای حمایت از ایده ها در این محور - چالش ها 10 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم که اگر تمام ۱۰ معضل قابل حل باشند، به هریک در کمترین مقدار، یک میلیارد تومان تعلق می گیرد.

شاه منصوری درباره زمان معرفی و اعلام برندگان نهایی ایده ها هم یادآور شد: بنا داشتیم این اتفاق همزمان با رویداد تلکام 1400 باشد، اما با توجه به جابجایی زمان برگزاری این نمایشگاه، ما تا انتهای آبان ماه این کار را انجام خواهیم داد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه در پایان ضمن تأکید بر ابعاد فناورانه ایده ها، تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا با کار و پژوهش روی حوزه های فناورانه ذکر شده، در نهایت به بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه منطقه تبدیل شویم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار