| کد مطلب: ۳۷۵۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد

خطیب‌زاده در نشست خبری:

اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید مذاکرات وین را تحت تاثیر قرار دهد/ حملات شب گذشته به دره پنجشیر به شدت محکوم است/ پیام ایران در خصوص ادامه مذاکرات وین روشن است/ روند واردات واکسن در هفته‌های آینده تشدید خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران کننده است و حملات دیشب به شدت محکوم است. ما باید دخالت خارجی را بررسی کنیم اما همگان باید بدانند تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خادجی نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و هرگونه مداخله خارجی محکوم است.

اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید مذاکرات وین را تحت تاثیر قرار دهد/ حملات شب گذشته به دره پنجشیر به شدت محکوم است/ پیام ایران در خصوص ادامه مذاکرات وین روشن است/ روند واردات واکسن در هفته‌های آینده تشدید خواهد شد

آرمان ملی آنلاین - سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن یاد و خاطره شهدای قیام ۱۷ شهریور و پس از اعلام گاهشمار رویدادهای وزارت امور خارجه در هفته گذشته در پاسخ به نخستین سوال در خصوص زمان و اهداف سفر احتمالی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: در خصوص موضوعات فنی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی سخنگوی این سازمان باید توضیح دهند اما من باید به این مطلب تاکید کنم که اجلاس پیش روی شورای حکام نشستی عادی است و هیچ طرفی نباید اشتباه محاسباتی کند که مذاکرات وین تحت تاثیر قرار بگیرد. روابط ایران و آژانس فنی و محترمانه است که و مفاهمه عمیقی در جریان است. سفر آقای گروسی را هم شنیده‌ایم اما مطمئن نیستم این سفر برنامه‌ریزی شده است اما می‌توانم اطمینان دهم روابط در سطح خوبی در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحولات و درگیری‌های شب گذشته دره پنجشیر و اخبار در خصوص حضور جنگنده‌های پاکستانی گفت: اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران کننده است و حملات دیشب به شدت محکوم است. ما باید دخالت خارجی را بررسی کنیم اما همگان باید بدانند تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خادجی نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و هرگونه مداخله خارجی محکوم است.

وی افزود: مساله پنجشیر باید با گفت‌وگو و وساطت بزرگان کشور حل شود و هیچ طرفی نباید اجازه دهد که این مساله به برادرکشی منتهی شود و طالبان باید به اصول حقوق بشر پایبند باشد. قطع آب و برق و محاصره پنجشیر محکوم است. من تاکید می‌کنم باید خطوط قرمز رعایت شود. لازم است بگویم نهادهای بین المللی در کنار کشورهای منطقه در ایجاد ثبات در افغانستان وظیفه جدی دارند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص پیامدهای تاخیر در گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام گفت: اصل گفت‌وگوها انجام می‌شود و ایران هم بارها اعلام کرده مذاکراتی که برای اطمینان برای اجرای بی کم و کاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه خواهد یافت. گفت‌وگوها باید تامین‌کننده منافع عالیه مردم و ایران باشد که بارها با نقض مکرر آمریکا و بی عملی اروپا این منافع تامین نشده است.با این هدف حتی یکساعت هم تعلل نخواهیم کرد. انتقال دموکراتیک دولت در ایران انجام شده است و در حال حاضر دولت و وزرا مستقر شدند. درخصوص ادامه مذاکرات پیام‌هایی که توسط رییس‌جمهور و وزیر خارجه داده شده است، روشن است. طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نتیجه‌ای جز شکست حداکثری ندارد و آنها باید با دستورکار واقعی به وین بیاید و برجام را بی کم و کاست اجرا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تصمیمات کمیته کرونا وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه از ابتدا در مرحله جذب کمک‌ها و امکانات و منابع بین‌المللی برای مبارزه با کرونا و همچنین تسریع واردات واکسن نقش کلیدی و اساسی را داشت اما به جهت حفظ آرامش جامعه و فضای روانی جامعه اجازه به مجاهدان سلامت برای این‌که کارهایشان را با دقت انجام دهند با سکوت و در کنار آنها سعی کردیم به تحقق برنامه‌ها کمک کنیم. سفرای ما نقش کلیدی در تامین مواد اولیه و دستگا‌ه‌های مورد نیاز برای تولید واکسن داشتند. برای نیاز جامعه نمی‌توانستیم معطل باشیم. واردات از روسیه، هند، چین و کوواکس انجام شد. با تلاش‌های صورت گرفته و جدیت در چند هفته اخیر نزدیک ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دز از چین واردات داشتیم و چندین میلیون دُز از کوواکس و آسترازنکا داشتیم.

وی افزود: این موارد در هفته آتی تشدید خواهد شد. از دوستان در وزارت بهداشت درخواست می‌کنم آمار دقیق و لیست را بدهند. واکسن به میزان ۲۰ میلیون دُز تا سه هفته آینده در ماه جاری میلادی به کشور وارد خواهد شد. علاوه بر واکسن‌هایی که به صورت مقطعی وارد خواهد شد. برای ماه آینده چند ده میلیون دُز در ماه اکتبر وارد می‌شود. اینکه رقم دقیقی را نمی‌گویم چون وزارت خارجه پیش وعده‌ نداده است و هر زمان وارد شده خبر داده است. فرزندان در دستگاه دیپلماسی به تلاش خود در این خصوص ادامه می‌دهند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار