| کد مطلب: ۴۵۲۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد

هفته‌ طلایی بورس انرژی ایران در آستانه‌ نهمین سال‌روز آغاز معاملات

نخستین معاملات در بورس انرژی ایران در ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۹۱ و با دادوستد کالاهای برق، قطران و زغال‌سنگ در این بورس رقم خورد. اکنون بورس انرژی ایران در نهمین سال فعالیت خود شاهد افتتاح تابلوی معاملات قراردادهای آتی در این شرکت، شکستن رکورد معاملات روزانه و چند اتفاق مهم دیگر بوده‌است.

هفته‌ طلایی بورس انرژی ایران در آستانه‌ نهمین سال‌روز آغاز معاملات

آرمان ملی آنلاین - در ۹ سال گذشته بورس انرژی ایران در راستای مأموریت خود که ساماندهی، پذیرش، نظارت و تسهیل انجام معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن بوده، توانسته نقش مناسبی در توسعه صادرات فرآورده‌ها و افزایش شفافیت آن ایفا کند. به‌طوری که بیش از ۴۰ میلیون تن انواع فرآورده‌ها در این بورس مبادله شده که ۲۷ میلیون تن آن به خارج از کشور صادر شده و از ۲۷ میلیون تن فرآورده صادراتی، معامله ۲۰ میلیون تن آن (حدود ۷۵ درصد) در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ بوده است.

پذیرش گاز طبیعی در هیئت پذیرش بورس انرژی ایران/ پذیرفته‌شدن گاز مایع در بازار مشتقه
مطابق جلسه‌‌‌ای که ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ در هیئت پذیرش بورس انرژی ایران صورت گرفت، با درخواست شرکت ملی گاز ایران مبنی بر پذیرش گاز طبیعی در این بازار موافقت شد. شرکت ملی گاز ایران پس از این اتفاق می‌‌‌تواند از ظرفیت مکانیزم بورس انرژی برای عرضه صادراتی و هم‌چنین عرضه‌‌‌های داخلی گاز طبیعی بهره بگیرد.
پیش از این نیز آیین‌‌‌نامه عرضه گاز طبیعی از سوی هیئت‌وزیران در خردادماه امسال تصویب شده بود. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز شرکت ملی گاز ایران مکلف بود حداقل تا سقف ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس انرژی ایران عرضه کند. هم‌چنین با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق برای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران موافقت‌‌‌های لازم صورت پذیرفت و قرارداد آتی گاز مایع نیز در بازار مشتقه بورس انرژی پذیرفته شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار