| کد مطلب: ۴۷۴۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد

لاهوتی مطرح کرد:

در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها حمایتی از تولیدکنندگان نشده/ اگر ارز ۴۲۰۰ تاثیری در زندگی مردم نداشت، با حذف آن قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کرد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: با کاهش میزان خرید مردم، آقای وزیر جهاد کشاورزی در جلسه‌‌ای گفتند ما تمامی محصولات را از تولید کنندگان خریداری می‌کنیم اما آیا چنین قدرت خریدی برای دولت وجود دارد؟

در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها حمایتی از تولیدکنندگان نشده/ اگر ارز ۴۲۰۰ تاثیری در زندگی مردم نداشت، با حذف آن قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کرد

آرمان ملی آنلاین - مهرداد بائوج لاهوتی درباره اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها گفت: دولت یارانه‌ای را به صورت ارز پرداخت می‌کرد که امروز شکلش عوض شده است، پرداخت یارانه در گذشته این طور بود که به دست کسانی که اقلام را وارد می‌کردند ما به التفاوت یارانه‌ها پرداخت می‌شد و به صورت غیرمستقیم به مصرف‌کننده می‌رسید اما در حال حاضر نگاه دولت این است که یارانه مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امسال در بودجه یارانه ۱۷۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، منتها بحث و ابهامی که وجود دارد این است که اگر سال گذشته بالای ۱۵ میلیارد دلار برای این کار هزینه شده بود، امسال هم همان ۱۵ میلیارد دلار بگیریم تفاوت این رقم حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، سوال اینجاست دولت آیا با همین ۱۷۲ هزار میلیارد تومان می‌خواهد مدیریت اصلاح نظام پرداختی یارانه‌ها را انجام دهد؟ اعتقاد شخصی من این است که دولت اگر حالا وارد این عرصه شده است باید کل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را به مردم بدهد. نمی‌شود بخشی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را کسر کند و برای خودش نگه دارد بخشی را به مردم بدهد، بنابراین باید شفاف کند تمام تفاوت حاصل از ۱۵ میلیارد دلار را در اختیار مردم قرار دهد.

وی یادآور شد: در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای مصرف‌کننده تنها دیده شده است،‌ تولیده کننده چه تکلیفی دارد؟ توجه داشته باشید هنگامی که قیمت‌ها بالا می‌رود، کاهش در مصرف خواهیم داشت؛ کاهش در مصرف، کاهش در تولید را به همراه خواهد داشت، تولید کننده در این صورت چه می‌شود؟ این‌ها معادلات مجهولی است که دولت باید به آن توجه کند.

لاهوتی با بیان این‌که اگر کاهش در تولید صورت گیرد چه باید کرد و برای تولیدکننده چه تدبیری باید اندیشید، افزود: آقای وزیر جهاد کشاورزی در جلسه‌‌ای گفتند ما تمامی محصولات را از تولیدکنندگان خریداری می‌کنیم. آیا چنین قدرت خریدی برای دولت وجود دارد؟

وی تاکید کرد: مطلب بعدی سرمایه در گردش خود تولیدکنندگان است که باید سرمایه در گردش وضع موجود حداقل ۷الی ۸ برابر باشد. به خاطر دارم آقای میرکاظمی در جلسه کمیسیون تلفیق گفتند قرار است کل سرمایه در گردش بنا به درخواست وزیر جهاد ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد. اعتقادم بر این است اگر چنین عددی در نظر گرفته شود بسیار عدد ضعیفی است چراکه نمی‌تواند نیاز تولیدکنندگان را تامین کند تا آن‌ها نیاز مصرف‌کنندگان را تامین کنند. همان‌طور که نگاه ما امروز به مصرف‌کننده است، حواسمان باید به تولیدکننده هم باشد و جایی برای آن‌ها بگذاریم و دقت کنیم باید همزمان تولید و مصرف را در کنار هم ببینیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مردم باید بدانند یارانه استمرار دارد یا خیر، گفت: مردم باید اطمینان داشته باشند که این یارانه می‌ماند؟ نکته مهم‌تر این است که با افزایش یارانه، تورم افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟ آیا مانند همان یارانه ۴۵ هزار تومانی آقای احمدی‌نژاد که چندین و چندسال باقی ماند، خواهد شد؟ اگر مانند همان ۴۵ هزار تومان باشد با افزایش قیمت‌هایی که صورت می‌گیرد، مردم ضرر سنگینی می‌کنند.

وی تاکید کرد: هرچند که آقایان می‌گفتند ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تاثیری در زندگی مردم ندارد، اتفاقا اجرای این طرح اثبات کرد تاثیر داشت، چرا که اگر تاثیر نداشت مرغ به کیلویی ۶۴ هزار تومان نمی‌رسید! پس تاثیر داشت. از همه مهم‌تر آقایان باید بدانند اقتصاد دستوری نیست که بگوییم فقط ۴ قلم کالا گران خواهد بود، دولت باید حواسش باشد که بعضی از مسائل زنجیره‌وار به یکدیگر ربط دارد.

لاهوتی عنوان کرد: امروز این جراحی انجام شده است، در صورتی که دولت گذشته اندک اندک این یارانه را از طریق اقلام کالا حذف می‌کرد. در حال حاضر هم دولت با این کارش یارانه را ثابت کرد، مانند زمان آقای احمدی نژاد و یا مانند زمان آقای روحانی که مردم یارانه بنزین و معیشتی می‌گرفتند، تثبیت شد.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده گوشت و مرغ همین قیمت که نیست. آیا این یارانه افزایش پیدا می‌کند؟ یا این‌که افزایش قیمت‌ها به مردم تحمیل می‌شود؟

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حواسمان به این افزایش قیمت و ذخایر استراتژیک باشد. امروز چینی‌ها چند برابر هر سال خرید می‌کنند این‌ها مسائلی است که روی قیمت جهانی تاثیر گذاشته است و باید دقت کنیم.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا،وی گفت: به هر حال این جراحی انجام شده است و اختلاف‌نظرهای در این مورد وجود دارد، به شخصه معتقدم جامعه آمادگی این اقدامات را نداشت و امروز باید همه کمک کنیم مصرف‌کننده‌ها که مردم باشند در این شرایط اقتصادی آسیب کمتری ببینند و تولیدکنندگان از طریق سرمایه در گردش حمایت شوند که آن‌ها هم آسیب نبینند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار