| کد مطلب: ۴۷۵۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

برجام با یك تصمیم بزرگ سیاسی احیا می شود

برجام با یك تصمیم بزرگ سیاسی احیا می شود

آرمان ملی آنلاین - علیرضا پورحسین: شنیدن برخی شائبه‌ها در خصوص تغییر دوباره در تیم مذاکره کننده ایران در وین حرف و حدیث‌های زیادی در این خصوص ایجاد کرد اما فارغ از این مسائل و تکذیب‌های صورت گرفته این مساله به ذهن خطور می‌کند که آیا اساسا در این برهه زمانی تغییر در تیم مذاکره کننده ایران می‌تواند کمکی به روند دیپلماتیک کند یا خیر. این شائبه‌ها در حالی مطرح می‌شود که منطقه خاورمیانه شاهد یکی از مهم‌ترین سفرهای چند سال اخیر خود است. اگرچه دستور کارهای زیادی برای سفر بایدن به ریاض تعریف‌ شده است اما تنها یک دلیل برای این سفر وجود دارد و آن اقدامی ناامیدانه از سوی بایدن برای متقاعد کردن ریاض به افزایش تولید نفت خود برای کاهش قیمت‌های بی‌سابقه بنزین در آمریکاست، در حالی ‌که تنها چند ماه به انتخابات میان دوره‌ای کنگره باقی مانده است در این میان بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که این یک اشتباه وحشتناک است، به‌ ویژه زمانی که مقادیر برابر نفت، با حصول یک توافق هسته‌ای جدید با ایران آزاد خواهد شد. تعمیق روابط با عربستان و امتناع از پرداختن به عوامل اصلی وابستگی آمریکا به نفت، تنها هزینه‌های دنبال کردن سیاست‌‌های معقول‌تر را افزایش خواهد داد. در راستای بررسی این مسائل «آرمان‌ملی» گفت‌وگویی با سیدجلال ساداتیان، سفیر پیشین ایران در بریتانیا داشته است که در ادامه می‌خوانید:

اساسا تغییر در تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌تواند نتایج مثبتی برای کشور درپی داشته باشد؟

امروز در برهه‌ای از مذاکرات میان ایران و طرف‌های برجام قرار گرفته‌ایم که نیاز است تا یک تصمیم گیری سیاسی صورت گیرد. امروز به علت اینکه تصمیم سیاسی از سوی هیچ طرفی گرفته نمی‌شود، مذاکرات وارد بن‌بست شده است. پیش از این در خصوص مسائل فنی و حقوقی صحبت می‌شد و پس از پایان این مباحث وارد عرصه سیاسی جهت تصمیم گیری شدیم. باید توجه داشت که نه ایران و نه آمریکا علاقه ندارند که پایان و شکست مذاکرات برجام را اعلام کنند. این خواسته هیچ یک از طرفین نیست و تقریبا همگی خواستار رسیدن به توافق هستند. وزیرخارجه ایران نیز به صراحت اعلام کرده که آماده است تا به میز مذاکرات بازگردند. در چنین شرایطی مشخصا تغییر نمی‌تواند نتیجه خاصی درپی داشته باشد.

غربی‌ها در مقابل عدم عدول ایران در خصوص خطوط قرمز دست به چه اقدامی خواهند زد؟

امروز با توجه به اینکه ایران از خطوط قرمز خود عدول نکرده است، تلاش‌ها برای اینکه پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود، بیشتر شده است. تلاش‌ها برای امنیتی شدن پرونده ایران بیشتر شده است و کاری که ترامپ نتوانست آن را انجام دهد شاید بایدن بتواند انجام دهد و با کمک شرکای اروپایی خود مکانیزم ماشه را فعال سازد. اروپا سعی می‌کند تا میانجی گری کند اما به نظر می‌رسد در این عرصه ناموفق بوده است زیرا در عمل شاهد هیچ اقدام جدیدی نبوده‌ایم و از سفر مورا به تهران نیز زمان زیادی می‌گذرد. هرچند قطعنامه شورای حکام قصد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را نداشته باشد و حتی در صورت ارجاع، قطعنامه در آن نهاد مورد وتوی چین و روسیه قرار بگیرد اما این شرایط برخورد با ایران و اسنپ بک و افزایش تنش را نسبت به تهران فراهم می‌کند به این معنا که با صدور قطعنامه در شورای حکام، شرایط بین‌المللی و افکار عمومی علیه کشور داغ خواهد شد.

صحبت‌های وزیرخارجه در خصوص آمادگی ایران برای بازگشت به میز مذاکره حامل پیام خاصی است؟

مشخصا ایران تمایل دارد تا مذاکرات به نتیجه برسد و وزیرخارجه نیز عنوان کرده است که تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در سطح غیر رسمی ادامه دارد که این به معنای تداوم میانجیگری طرف‌های دیگر نظیر اروپا، ‌قطر و عمان است که تلاش می‌کنند نظرات ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیک کنند تا توافق نهایی صورت گیرد. سفر مورا به تهران، عزیمت مقامات ایران به عمان و سفرهای پی در پی مقامات قطری نیز حاکی از این امر است. هنوز فاصله تا رسیدن به توافق زیاد است و به همین علت نمی‌توان به رسیدن به توافق خوش بین بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار