| کد مطلب: ۴۷۵۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

آمریکا برخی خواسته‌های ایران را پذیرفته است

آمریکا برخی خواسته‌های ایران را پذیرفته است

آرمان ملی آنلاین - علیرضا پورحسین: زمانی که اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ کننده مذاکرات وین در ماه مارس از وزیران امورخارجه کشورهای عضو برجام خواست تا پس از 11 ماه مذاکره غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن به وین بیایند، به نظر می‌‌آمد که توافق در آستانه شکل‌‌گیری باشد اما مذاکرات از آن زمان به بن‌بست رسیده است. در همین زمینه دو مقام اروپایی و ایرانی پیش از سفر جوزپ بورل به تهران در صحبت‌هایی خاطر نشان کردند که هنوز دو مساله در مذاکرات وین، از جمله موضوع برخی تحریم‌‌های ایران حل نشده باقی مانده است. از سوی دیگر امیرعبداللهیان پس از دیدار با جوزپ بورل در همین رابطه افزوده است که آن چه که برای ایران مهم است این است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال 2015 ایجاد شده به دست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود. امیرعبداللهیان، گفته است که هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ایران از احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود. در راستای بررسی این اظهارنظرها، «آرمان‌ملی» گفت‌وگویی با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ داشته است که در ادامه می‌خوانید:

زمان ایجاد شده از سوی طرف‌های برجام تا چه بازه زمانی می‌تواند معتبر باشد؟

رابرت مالی در دیداری که با جوزف بورل و مورا داشته است، مشخص است که حامل پیامی برای ایران از سوی مقامات آمریکایی بوده است. این اتفاق را باید به فال نیک گرفت زیرا در آستانه سفر جو بایدن به منطقه قرار گرفته‌ایم که به‌واسطه آن برخی می‌خواهند مزاحمت‌هایی برای ایران ایجاد کنند. پیامی که جوزف بورل برای ایران آورده است اگر مثبت باشد مشخصا می‌تواند مسیری برای پیشبرد عملیاتی مذاکرات ایجاد کند. برخی در منطقه به دنبال اهدافی هستند تا به‌واسطه این اهداف ایران را در تنگنا قرار دهند و می‌خواهند این اهداف را در زمان سفر بایدن به منطقه نظیر ایجاد ناتو عربی- عبری، استارت زده و به همین علت مهم است که مذاکرات احیای برجام پیش از سفر بایدن به منطقه، در یک مسیر مثبت قرار گیرد تا ایران زیر فشار سیاسی قرار نگیرد. ایران باید پیش از سفر بایدن مسائل را حل و فصل کند تا مذاکرات روند خوبی داشته باشد و بایدن به این نتیجه رسیده باشد که می‌توان به توافق رسید. نباید در وضعیتی قرار گرفت که کشورهای منطقه بتوانند بایدن را به سمتی دیگر سوق دهند. به لحاظ زمانی دولت آمریکا به انتخابات کنگره نزدیک می‌شود. رقبای جمهوری‌خواه دولت مدعی هستند دولت بایدن تمام تقصیرات را بر سر ترامپ انداخت اما خودش با وجود اینکه 1 سال و نیم مذاکره غیرمستقیم با ایران کرد اما نتیجه‌ای به دست نیاورده است. بنابراین بایدن می‌خواهد به رقبای داخلی خود بفهماند که در مقابل ایران ایستادگی می‌کند اما همزمان برای توافق خوب هم تلاش می‌‌کند.

اینکه وزیرخارجه ایران عنوان می‌کند مذاکرات مثبتی با جوزپ بورل داشته است، به چه معناست؟

ایران پیشنهادهایی برای خروج از بن‌بست عنوان کرده است تا مذاکرات پیش رود. مقامات اروپایی پیشنهادهای ایران را به نظر می‌رسد به طرف غربی منتقل کرده‌اند و آمریکا نیز برخی از این خواسته‌های ایران را پذیرفته است. روز گذشته که جوزپ بورل این پیغام را به ایران آورده، گفته که آمریکا با برخی خواسته‌های ایران موافقت کرده است و به همین علت به نظر می‌رسد فضای کلی مثبت قلمداد شده و زمینه برای از سرگیری مذاکرات فراهم شده است. این گونه منتقل شده است که در خصوص سایر مسائل نیز می‌توان گفت‌وگو کرد و اختلافات باقی مانده را حل و فصل کرد. امروز درهای مذاکره مجددا باز شده است و وقتی وزیرخارجه ایران عنوان می‌کند که شرایط مثبت شده است به این معناست که چراغ‌های سبزی از سوی آمریکا دریافت کرده‌اند. باید توجه داشت که عنوان شده است مذاکرات بزودی آغاز می‌شود و این به خوبی شرایط مثبت فراهم شده را نشان می‌دهد. در برخی شنیده‌ها آمده بود ایران درخواست داشته آمریکایی‌ها قرارگاه خاتم‌الانبیا را از لیست تحریم‌‌ها خارج کنند. البته این خبر مشخص نیست که تا چه میزان صحت داشته باشد. اما می‌‌توان متصور شد که آمریکایی‌ها تمایل دارند امتیازاتی بدهند تا موضوع برجام به نتیجه برسد. این تلاش‌ها امیدواری برای حل موضوع برجام را نسبت به هفته‌‌های گذشته بیشتر کرده است.

در روزهای اخیر شاهد بودیم که نخست وزیر بریتانیا عنوان کرده است که تمایل دارد تا با ایران تجارت و مراوده اقتصادی داشته باشد و در این خصوص به دنبال راهکارهایی هستند، آیا بریتانیا در جریان رفع اختلافات قرار گرفته است که چنین مساله‌ای را مطرح می‌کند؟

بریتانیا به‌واسطه نزدیکی استراتژیکی که با آمریکا دارد از جزئیات اقدامات دولت این کشور مطلع است و موضوع مهمی نظیر برجام نیز مشخصا با مقامات بریتانیا به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود. اظهارات چند روز پیش نخست وزیر بریتانیا نیز نشان می‌دهد که او از اتفاقات روزهای آتی مطلع بوده که عنوان کرده است، علاقه‌مند به مراوده اقتصادی با ایران هستند. او می‌دانسته است که یک راه حل به‌وسیله واسطه‌ها پیدا شده است و در این زمینه اروپا، عمان و قطر به‌شدت فعال بوده‌اند. آمریکا بدون مشورت با بریتانیا اقدامی انجام نمی‌دهد و همواره با متحدان خود نیز مشورت‌هایی دارد. زمانی که به این مرحله می‌رسیم که سایر شرکای آمریکا در جریان امور قرار دارند، یک علامت مثبت برای رسیدن به توافق است که شاید در آینده نهایی شود. به همین علت است که بریتانیا و یا سایر شرکای آمریکا ابراز علاقه می‌کنند تا با ایران رابطه تجاری داشته باشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار