| کد مطلب: ۴۸۷۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» در یک سالگی دولت ارتباط دولت با مردم را بررسی می کند؛

تحقق وعده‌ها عامل ترمیم اعتماد عمومی

حمید شجاعی: دولت سیزدهم به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود و در این میان از مردم عادی گرفته تا رسانه‌ها، تحلیلگران و کارشناسان عملکردهای دولت در حوزه‌های مختلف را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

تحقق وعده‌ها عامل ترمیم اعتماد عمومی

آرمان ملی آنلاین - این در حالی است که شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که نسبت به عملکرد دولت می‌توان در خصوص آن صحبت کرد بحث ارتباط دولت با مردم و نحوه تعامل با جامعه و حل و فصل مشکلات است. مساله‌ای که در حوزه‌های مختلف بسیار می‌توان در مورد آن به بحث نشست. اما در یک نگاه اجمالی می‌توان ارتباط دولت با مردم را بیشتر در حوزه اجتماعی و اقتصادی بررسی کرد و به نوع نگاه جامعه به دولت پرداخت. آنچه مسلم است دولت سید ابراهیم رئیسی با وعده‌های بسیار اقتصادی روی کار آمد و کسر قابل توجهی از جامعه را نسبت به تغییر وضع موجود به شرایط مطلوب امیدوار کرد. اما هرچه از زمان انتخابات و پس از آن استقرار دولت به جلو آمدیم به وضوح مشاهده کردیم که به رغم تلاش‌های دولت در راستای تحقق وعده‌ها اما در عمل تحولی صورت نگرفت. جالب اینکه تغییر به نفع مردم شعاری بود که رئیسی چه در انتخابات و چه پس از آن در دولت خود از آن استفاده کرد و در سخنرانی‌های خود مدام بر این نکته تاکید می‌کرد که عملکرد دولت به گونه‌ای خواهد بود که تغییر را به نفع مردم رقم بزند. با این حال نگاهی به وضع مردم در حوزه‌های مختلف و شنیدن نظراتشان به وضوح نشان می‌دهد که هنوز تغییری حداقل به نفع مردم رخ نداده است. در حوزه اقتصادی که دولت به گفته خود با برنامه وارد شده بود شاهدیم که از مرداد ماه گذشته به رغم تلاش‌های دولت تاکنون شرایط اگر بدتر نشده باشد تغییری نکرده است. بحث افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف به ویژه مایحتاج عمومی مردم و عدم نظارت درست دولت موجبات نارضایتی و کاهش اعتماد مردم را فراهم آورده و حتی بعضا حامیان و پایگاه رأی رئیس‌جمهور نیز از این وضع ناراضی‌اند. از سوی دیگر در حوزه سفرهای استانی شاهد تلاش بسیار دولت بوده‌ایم و به اذعان سخنگوی دولت این دولت تنها دولتی است که توانسته طی یک سال به هر سی و یک استان کشور سفر کند و پیگیر مسائل و مشکلات آنها باشد. حال پرسش اینجاست عملکرد دولت در حوزه سفرهای استانی حرکتی درست و بسیار قابل قبول؛ اما چه میزان از دستورات و مصوبات در این سفرها اجرایی و عملیاتی شده است؟ مساله آب خوزستان و فقر زدایی در سیستان و بلوچستان که در سفرهای استانی به آن تاکید شده بود به کجا رسید؟ پاسخ به این پرسش‌هاست که می‌تواند سفرهای استانی دولت را معنا و مفهوم پذیر می‌کند.

از فضای مجازی تا گشت ارشاد

از طرف دیگر در حوزه اجتماعی نیز مسائلی چون فضای مجازی و گشت ارشاد موضوعات مبتلا به جامعه در ارتباط با دولت بوده است. رئیس‌جمهور در دوران انتخابات وعده اینترنت رایگان برای اقشار کم برخوردار را به مردم داد اما از آن زمان تاکنون نه تنها از تحقق این وعده خبری نبوده بلکه شاهد افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنتی و مهم‌تر از آن مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی و کاهش سرعت اینترنت بوده‌ایم. طرحی که به اذعان عده‌ای از کارشناسان و صاحب نظران احتمال اجرای آن باعث شده تا کسب و کار مردم در فضای مجازی با مخاطره روبه‌رو شود. هرچند که این طرح هنوز به تصویب و اجرا نرسیده اما طرح آن نیز باعث ایجاد التهاب در جامعه شده است. از سوی دیگر گشت ارشاد برای مدیران یکی دیگر از وعده‌های رئیس‌جمهور بود. در هر صورت دولت تلاش‌هایی برای ایجاد ارتباط خوب و موثر با مردم و اقداماتی برای اخذ رضایت مردم انجام داده اما آنطور که باید و شاید نتوانسته رضایت جامعه را با خود همراه کند. چه اینکه امروز تنها با رسیدن به یکسالگی دولت حامیان دولت نیز بعضا به منتقدین تبدیل شده‌اند. به نظر می‌رسد دولت برای احیای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی باید ابتدا مطالبات مردم ر ا احصاء کند و با ایجاد فضای باز در راستای حل مشکلات و مطالبات مردم بر‌آید تا هم بتواند اعتماد عمومی را بازیابی کند و هم ارتباط مثبت و موثری با مردم داشته باشد.

موانع زیرساختی در حل مشکلات مردم وجود دارد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص ارتباط دولت با مردم اظهار داشت: دولت همواره سعی کرده که با مردم ارتباطات نزدیکی داشته باشد و به همین دلیل سفرهای استانی خود را به صورت مرتب تنطیم و انجام داده است. تمایز سفرهای استانی آقای رئیسی و احمدی نژاد نیز این است که آقای رئیسی به صورت تبلیغاتی به سفرهای استانی نمی‌رود بلکه نیتش این است که مشکلات مردم را از نزدیک ببیند و دولت خود را در مواجهه با مردم قرار دهد و زمانی که مسئولان با مشکلات مردم رو در رو می‌شوند بیشتر و بهتر می‌توانند در حل و فصل آنها موفق شوند. اسماعیل گرامی‌مقدم به «آرمان ملی» گفت: این اقدام اولیه صورت گرفته اما موانع زیرساختی در حل و فصل مشکلات مردم وجود دارد. به دلیل اینکه اتفاقاتی که در فضای مجازی می‌افتد و کسب و کار مردم محدودتر می‌شود و در مساله گشت ارشاد دولت می‌توانست نقش مثبتی ایفا کند. قائم مقام حزب اعتماد ملی افزود: شایسته بود دولت به شعارهایی که در زمان تبلیغات انتخاباتی می‌داد جامه عمل بپوشاند. هرچند که برخی وعده‌ها مثل ساخت سالی یک میلیون مسکن معلوم است که به سختی محقق خواهد شد. دولت باید در سال‌های باقی مانده تلاش کند که اعتماد مردم را به دولت تقویت کند. وی ادامه داد: مادامی که مناسبات دولت و ملت تنظیم نشود بازگشت این اعتماد هم سخت خواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار