| کد مطلب: ۱۰۶۱۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» جنجال‌های اخیر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را بررسی می‌کند

خط و نشان مجلس برای دولت به خاطر پتروشیمی‌ها | درباره پتروشیمی‌ها مصاحبه نکنید!

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هرسال به اختلاف‌نظرهایی چند می‌انجامد اما امسال با توجه به واگذاری تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال جاری به دولت از سوی مجلس، اعتراضاتی را به دنبال داشت که در نهایت به خط و نشان مجلس برای ورود به موضوع بازنگری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به خاطر تعلل دولت انجامید و اعتراضات صنایع پتروشیمی و تولیدکنندگان متانول را به جهت اعتراض به رقم ابلاغ شده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دربرداشت، چرا که به نظر آنان با این رقم ادامه فعالیت شرکت‌های پتروشیمی مقرون به صرفه نیست و ممکن است به تعطیلی بینجامد.

خط و نشان مجلس برای دولت به خاطر پتروشیمی‌ها | درباره پتروشیمی‌ها مصاحبه نکنید!

به گزارش آرمان ملی آنلاین کارشناسان معتقدند شرکت‌های پتروشیمی با صادرات محصولات خود به خارج از کشور سهم موثری در ارزآوری برای کشور ایفا می‌کنند و لازم است با تعیین وظایفی برای آنها خوراک گاز را برایشان رایگان کرد و در ازای آن، توسعه میادین، بهبود زیرساخت‌ها و... را از آنها مطالبه کرد هرچند گروهی نیز بر این باور هستند با تعیین نرخ شناور می‌توان با توجه به میزان تولید، کمیت و کیفیت تولید شرکت‌های پتروشیمی قیمت‌گذاری عادلانه‌ای در این زمینه صورت داد تا رضایت همگان حاصل ‌آید.

 کورشدن روزنه ارزآوری کشور

یوسف داوودی، کارشناس فعال در صنعت پتروشیمی در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: بی‌توجهی به کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ضربه مهلکی به صنعت پتروشیمی و اقتصاد کشور خواهد زد این در حالی است که پتروشیمی‌ها سهم موثری در ارزآوری برای کشور دارند و می‌توان گفت که پتروشیمی‌ها روزنه امید اقتصاد کشور برای ارزآوری هستند که با اتخاذ تصمیمات غیراصولی این روزنه نیز در حال تاریک شدن است. 

گاز را مشروط رایگان کنید

این کارشناس اضافه کرد: در حالی که دنیا نرخ گاز را به منظور حفظ حیات و سودآوری و مفید واقع شدن صنعت پتروشیمی کاهش داده مسئولان در ایران نرخ گاز را افزایش داده‌اند و این نشانگر مدیریت نامطلوب در این حوزه است بنابراین دولت می‌تواند با تعیین فرمولی جدید نرخ خوراک گاز را برای پتروشیمی‌ها رایگان کند در مقابل برای آنها وظایفی مانند توسعه میادین، اصلاح زیرساخت‌ها و... را تعیین کند و در صورت بی‌توجهی با تعیین نرخی بیشتر به این وضعیت سامان بخشد. 

او اضافه کرد: در حالی که مقام معظم رهبری بارها بر استحصال مطلوب گاز و تولید متان و... به منظور جبران کسری گاز و افزایش تولید و جبران کسری بودجه دولت تاکید کرده‌اند عده‌ای ناآگاهانه در مسیر خلاف گام برمی‌دارند و پتروشیمی‌ها را در آستانه تعطیلی قرار داده‌اند.

مدیرانی بدون دغدغه در پتروشیمی

داوودی معتقد است: بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی با مدیریت دولتی هیچ نگرانی از بابت تعطیلی شرکت‌های پتروشیمی ندارند، چرا که با تامین منافع و حقوق ماهانه خود دغدغه دیگری در ذهن ندارند، اما شرکت‌های پتروشیمی خصوصی با ایجاد چنین مشکلاتی علاوه بر اینکه ادامه حیات برایشان دشوار یا غیرممکن می‌شود و ضربات مهلکی نیز از توقف فعالیتشان متوجه جامعه و اقتصاد خواهد شد. 

این کارشناس مسئول توضیح داد: در کشورهای همسایه نرخ خوراک بین ۵ تا ۹ سنت است در حالی که این رقم در ایران ۱۵ سنت محاسبه می‌شود و اگر قرار باشد که نرخ ارز شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی را ۲۸ هزار و۵۰۰ تومان تسعیر کنند، باید نرخ خوراک هم به شکل استاندارد و کمتر از ۱۰ سنت محاسبه شود بنابراین مدل کنونی محاسبه نرخ ارز تسعیر برای پتروشیمی‌ها فشار مضاعفی ایجاد می‌کند چرا که از یک طرف رقبای ایران خوراک را با قیمت پایین‌تری دریافت می‌کنند و قیمت تمام شده محصولاتشان پایین‌تر از ایران است از طرف دیگر به خاطر تحریم ایران، پتروشیمی‌های کشور مجبور هستند محصولات خود را با قیمت پایین‌تری نسبت به بازار جهانی به فروش برسانند.

داوودی ادامه داد: افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با کاهش تولید در میان مدت باعث افت صادرات و کاهش ارزآوری آنها خواهد شد که سهم تقریبا ۱۱ میلیارد دلاری در ورود ارز به کشور دارد و کاهش تولید در داخل نیز موجب رشد قیمت‌ها خواهد شد و در مرحله بعد با کاهش ورود ارز ناشی از صادرات این صنعت شاهد رشد قیمتی دلار در بازار مبادله‌ای خواهیم بود و درآمد کوتاه‌مدت دولت با افزایش نرخ ارز در میان مدت آسیب دو چندان را متوجه آتیه خواهد کرد. 

درباره پتروشیمی‌ها مصاحبه نکنید!

علی سبحانی‌جو، دیگر کارشناس حوزه پتروشیمی نیز دراین خصوص به «آرمان ملی» گفت: صحبت کردن درباره اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در حال تبدیل به خط قرمز مدیران و خطوط ممنوع اعلام شده است و مسئولان در سطوح مختلف حاکمیتی با توصیه به مدیران و فعالان در این صنعت مبنی بر رسانه‌ای نکردن این موضوع به منظور جلوگیری از جنجالی شدن این امر، بر این باورند که این موضوع مساله‌ای تخصصی است که باید خارج از فضای جنجالی و رسانه‌ای بررسی شود. 

این کارشناس اضافه کرد: بدیهی است که اصلاحاتی باید در قیمت خوراک پتروشیمی‌ها انجام شود و این امر به ویژه مطالبه کلیت شرکت‌های پتروشیمی‌هاست، از سوی دیگر دولت نیز برای اجرای این امر تحت فشار برای اجراست و بودجه زیادی نیز در اختیار ندارد، اما از سویی باید در نظر گرفت که خروجی فعالیت پتروشیمی‌ها ارزآوری مطلوبی برای کشور به همراه دارد و ایجاد چالش و مشکل برای آنها در حقیقت یک امتیار منفی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. 

او با تاکید بر اینکه این امر به این سادگی که تصور می‌شود نیست بیان کرد: وزیر اقتصاد قول ارائه فرمولی برای حل این مساله را عنوان کرده است و رایزنی‌های بسیاری نیز از سوی شرکت‌های پتروشیمی صورت گرفته از این رو امید است که اصلاحاتی در این خصوص انجام شود و راه حل نهایی با حفظ منافع و مصالح شرکت‌ها و عمومی عملیاتی شود.

خبرنگار : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار