| کد مطلب: ۱۰۶۳۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی شرایط افزایش وام مسکن در مقایسه با تورم و قدرت خرید مردم می‌پردازد

وام خرید مسکن مختص پولدارهاست | کسی از پس اقساط نجومی وام مسکن برنمی‌آید

با وجودی که سقف وام خرید مسکن اخیرا در شورای پول و اعتبار افزایش یافت اما شواهد حکایت از آن دارد که این وام کارآیی لازم برای بازگشت قدرت خرید مسکن را ندارد و از سوی دیگر بازپرداخت اقساط این وام که نزدیک به 19 میلیون است از توان قشر متوسط و ضعیف خارج است.

وام خرید مسکن مختص پولدارهاست | کسی از پس اقساط نجومی وام مسکن برنمی‌آید

به گزارش آرمان ملی آنلاین، به عبارتی وام خرید مسکن مختص پولدارهاست و مصرف کنندگان واقعی دستشان به این وام نمی‌رسد، چراکه اقساط این وام هیچ تناسبی با استطاعت پرداخت متقاضیان خرید مسکن ندارد و عملا یک وام در دسترس که بتواند باری از دوش خانه اولی‌ها بردارد، به شمار نمی‌آید این درحالی است که چندی پیش رئیس‌جمهور با بیان اهمیت پرداخت به‌موقع تسهیلات ساخت مسکن در جهش مسکن‌سازی تاکید کرد اما واقعیت بازار حاکی از آن است که افزایش هزینه وام مسکن به تنهایی قادر به حل معضل قدرت خرید مردم نیست بلکه اقساط نجومی وام مسکن آرزوی بسیاری را برای خانه‌دار شدن تبدیل به رویا کرده است. 

وام برای متاهل‌های تهرانی چقدر شد؟ 

آخرین ارقام حاکی از آن است هزینه وام مسکن برای متقاضیان نسبت به حدود ۱۰ روز قبل افزایش یافته است و متأهل‌های ساکن پایتخت برای دریافت این وام باید بیش از ۱۷۲ میلیون تومان پرداخت کنند. 

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۵۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۴۰۰ میلیون تومان وام باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۸۹ هزار و ۸۰۰ تومانی، ۷۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۳۲۰ ورق به مبلغ ۲۸ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۱۰۰ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان می‌رسد. 

به گزارش ایسنا، زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان شامل ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۱۶۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۴۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۸ میلیون و ۷۳۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۳۲۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۷۲ میلیون و ۴۱۶ هزار تومان پرداخت کنند. 

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۳۲۰ و برای زوجین به ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۶۴۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۱۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۵۲ میلیون و ۴۷۲ و متاهل‌ها نیز ۱۱۴ میلیون و۹۴۴ هزار تومان پرداخت کنند. 

وام ۹۶۰ میلیون تومانی فقط یک سوم قیمت خانه را تامین می‌کند 

فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن دراین خصوص معتقد است: باید گفت که وام مسکن به بازار کمک می‌کند اما به خرید مسکن توسط اقشار با درآمد بالا همچنین بازپرداخت وام ۹۶۰ میلیون تومانی در حدی نیست که افراد با درآمدهای معمولی از پس آن برآیند، بنابراین کمک می‌کند که گروهی که به قصد سرمایه‌گذاری به دنبال خرید مسکن هستند از این وام استفاده کرده و در نهایت این خانه‌ها را اجاره می‌دهند. 

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: در حال حاضر کمتر مصرف‌کننده‌ای می‌تواند بازپرداخت اقساط ۱۹ میلیون تومانی را داشته باشد و نکته مهم این‌جاست که این عدد کم هم باشد، در حال حاضر کسی توان خرید مسکن ندارد و در حال حاضر کمتر از متری ۶۰ میلیون تومان بتوانید خانه در تهران پیدا کنید. یک خانه ۵۰ متری هم ۳ میلیارد تومان قیمت دارد که این وام یک سوم این رقم را پوشش می‌دهد. 

یزدانی متذکر می‌شود: مهم این است که راه‌حل مبتنی بر وام در بازار مسکن جوابگو نیست. در حال حاضر بخش مسکن راه‌حلی ندارد جز اینکه از اساس همه چیز درست شود بنابراین خانه از پای بست ویران است و باید این ویرانه‌ها را درست کرد. یعنی باید از اقتصاد کلان، نظام حکمرانی شروع کرد تا اقتصاد کشور از نابسامانی خارج شود. 

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: راه‌حل بازار مسکن در درون بخش مسکن نیست، ساماندهی به اقتصاد کلان شرط لازم است تا بتوانید به بخش مسکن سامان دهد. 

بازپرداخت وام مسکن چیزی شبیه رویا 

رحمت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس دراین باره گفت: واقعیت این است که من به عنوان نماینده مجلس هم توان پرداخت قسط ۱۹ میلیون تومانی برای وام خرید مسکن را ندارم، چه برسد به کارگر و کارمندی که صاحبخانه نیستند. 

او تاکید کرد: آنهایی که درباره طراحی مدل این تسهیلات و مبلغ اقساط آن تصمیم می‌گیرند، باید توجه داشته باشند که با این شرایط خانوار چگونه از عهده پرداخت اقساط این وام‌ها برمی‌آیند. 

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب‌خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت این وام برای اغلب مردم نشدنی است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار