| کد مطلب: ۱۰۶۴۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد

بررسی و تحلیل آزادی زندانیان آمریکایی‌ در ازای آزادسازی ۶ میلیارد از دارایی‌های ایران

یک تفاهم 2 مرحله‌ای کوتاه مدت با آمریکا در دستور کار است | مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد

پنج‌شنبه بود که زمزمه‌هایی مبنی بر توافق میان ایران و آمریکا در بحث تبادل زندانیان میان دو کشور مطرح شد و رسانه‌های غربی نیز به این مساله پرداختند. چه اینکه یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از یک منبع مطلع در خصوص توافق اخیر ایران و آمریکا مبنی بر آزادی زندانیان گفت که این توافق با مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران مجزاست و آزادی نهایی آمریکایی‌ها «شاید بتواند به تسهیل مذاکرات در دیگر حوزه‌ها کمک کند. این در حالی است که طبق آنچه در رسانه‌ها آمده است مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند.

یک تفاهم 2 مرحله‌ای کوتاه مدت با آمریکا در دستور کار است | مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، از سوی دیگر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به این مساله عنوان کرده به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج تن را آزاد و آنها را عفو کنند. جابه‌جایی آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است. به نظر می‌رسد که اگر توافق به همین نحو پیش برود این زندانیان احتمالا در حدفاصل (شهریور تا مهر) به کشورهای خود بازخواهند گشت.

نکته مهم اینجاست که هیچ یک از طرفین صحبتی در خصوص از سرگیری مذاکرات در سایر موضوعات به ویژه مذاکرت احیای برجام نکرده‌اند. چنانکه جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در این خصوص گفته که در حال حاضر مذاکراتی با ایران درخصوص بازگشت به برجام نداریم. این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند توافق بر سر تبادل زندانیان می‌تواند بنایی بر از سرگیری مذاکرات در خصوص احیای برجام باشد. هرچند که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز پیش‌رو است و قدر مسلم آنها برای انجام توافق یا مذاکره همه مسائل را در نظر خواهند گرفت. امری که مقامات کشورمان نیز قطعا لحاظ خواهند کرد. 

واکنش‌ها به توافق

اعلام خبر توافق ایران و آمریکا موجب شد تا مقامات مسئول در دو کشور به این توافق واکنش نشان دهند. رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی روز پنج‌شنبه در توییتر نوشت: جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که به‌دلایل بشردوستانه، گفت‌وگوهای غیر مستقیم برای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را آغاز کرد. این مذاکرات با رویکرد سیاسی آمریکا و گره زدن موضوعات غیر مرتبط بسیار طولانی شد، اما اکنون شرایط در حال تغییر است. محمد جمشیدی معاون سیاسی رئیس‌جمهور نیز در توئیتی نوشت: بعد از آزاد شدن پول‌های ایران در عراق، فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی نیز آغاز شده است. تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در توئیتی در این ارتباط نوشت: «فرایند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است.» اما در طرف آمریکایی واکنش‌ها بسیار بود به ویژه جمهوری خواهان که انتقادات تندی را به این توافق با ایران وارد کرده بودند. جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص گفت: گفت‌وگوها با طرف ایرانی برای آزادی زندانیان ادامه دارد. آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا نیز آزادی ۵ آمریکایی بازداشت شده در ایران را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که آنها به زودی به خانه بازمی‌گردند.

همچنین رابرت مالی نماینده سابق ویژه آمریکا در امور ایران هم در پیامی از آزادی پنج جاسوس آمریکایی مجرم در ایران استقبال کرد. در همین راستا محمد عبدالعزیز الخلیفی، وزیر مشاور قطر در امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که قطر به حل اختلافات از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو ایمان دارد. امیدواریم توافق اخیر میان تهران و واشنگتن منجر به توافق در پرونده هسته‌ای شود. 

هر قدم مثبتی را باید به فال نیک گرفت

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ارتباط با توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان اظهار داشت: این توافق قرار بود چند ماه پیش صورت پذیرد و بحثی برای 24 تا 26 میلیارد دلار در میان بود. به عبارتی هم شامل پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی، عراق و هم وامی که صندوق بین‌المللی پول به ایران می‌داد. لذا به مرحله‌ای رسیدیم که همه احساس کردند توافق انجام می‌شود. عبدالرضا فرجی‌راد گفت: شرایط به نحوی پیش رفت که ما قانع شدیم به 6 میلیاردی که در کره جنوبی بوده است. هرچند که این رقم نیز 7 میلیارد بوده اما به هر صورت راه‌حلی که پیدا شده مثبت است. هر قدم کوچکی که برداشته می‌شود و مشکلاتی از نظر اقتصادی حل می‌شود را باید به فال نیک گرفت

سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان بیان کرد: من تصور می‌کنم این مذاکرات ادامه پیدا کند و اگر دوطرف خوب عمل کنند به آن توافقی که قرار بود انجام شود برسیم. در واقع توافق نانوشته‌ای که ایران بر روی غنی سازی 60 درصد بماند و تنش‌های منطقه‌ای با آمریکا کاهش پیدا کند و بقیه پول‌های ایران آزاد شود و احتمالا ایران بتواند نفت بیشتری هم بفروشد.

وی افزود: باید تلاش کرد که مذاکرات ادامه پیدا کند و عمانی‌ها نیز کار می‌کنند. البته مذاکرات سخت شده بود که آن را مرحله‌ای کردند. یعنی قرار بود تفاهم موقتی داشته باشیم و پس از انتخابات آمریکا مسائل برجام و توافق دراز مدت برسیم. حال به سمت تفاهم کوتاه مدت آمدیم و آن را دو قسمت کردیم. یعنی در بخش نخست ابتدا 6 میلیارد در کره آزاد و زندانی‌ها آزاد شوند و در بخش دوم تفاهم نیز توقف غنی سازی 60 درصد و آزادسازی بخش بیشتری از دارایی‌های بلوکه شده ایران و احتمالا فروش نفت بیشتر صورت بگیرد.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار