| کد مطلب: ۱۰۷۴۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» سیلاب‌های خسارت‌بار چند روز اخیر را مورد بررسی قرار داده است؛

هوای سرد آلوده؛ زمین خشک سیل برده

هوا که سرد می شود، آلودگی هم سر و کله اش پیدا می شود؛ مثل پایتخت که یکی دو روزی است سرد شده و همین دیروز کارشناسان هواشناسی هشدار جدی دادند که مردم برای ورزش بیرون نروند و دلیلش هم همان آلودگی هوا که گفتیم.

هوای سرد آلوده؛ زمین خشک سیل برده

 پایتختی که روزگاری به خوش آب و هوایی شهره بود حالا دیگر با آلودگی هوا اخت شده؛ نه فقط در سرما که حتی در چله تابستان. دلایل آلودگی هوا را می توان در کم شدن منابع آب زیرزمینی به علت برداشت بی رویه و بدون برنامه ریزی و خشک شدن زمین و نبود زیرساخت های مناسب جهت بهره بردن از آب حاصل بارندگی‌ها و موارد دیگری از این دست جست وجو کرد. سوختن زباله های فراوان همراه بوی بد هم از دیگر صحنه‌های و بوهای آشنای روزهای سرد پایتخت در برخی مناطق است و البته  می توان به افزایش وسایل حمل و نقل و وسایل دودزا و بحث ایرادات معاینه فنی  و فرسوده و غیراستاندارد بودن این اتومبیل‌ها و نبود فرهنگ و البته امکانات راه‌های جایگزین مانند دوچرخه سواری و خودروهای برقی را هم اشاره کرد. ضمن در نظر گرفتن این نکته که با آغاز فصل بارش باران و برف شهروندان ترجیح بیشتری برای استفاده از خودروهای شخصی دارند. آلودگی هوا اما تنها مربوط به پایتخت نیست؛ شهرهای و مناطق دیگری از ایران سالیانی است که با آلودگی هوا روز را شب و شب را روز می کنند البته اگر این آلودگی‌های مذکور مجالی برای نفس کشیدن بدهد. یکی از این مناطق خوزستان است و این خبر نگران کننده از دانشگاه علوم پزشکی اهواز که در یک ماه  ۲۵ هزار کودک زیر ۱۲ سال به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند!این خبر را خبرگزاری دولتی فارس اعلام کرد و از زبان میثم معزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و در جمع خبرنگاران نوشت: مراجعه بیماران مبتلا به عوارض تنفسی از اواخر شهریورماه امسال در خوزستان روند صعودی داشته است در حالی که در ۲ هفته اخیر آمار مراجعان ثابت مانده است. او گفت که مراجعه ۲۵ هزار کودک به بیمارستان، بار سنگینی را بر کادر درمان تحمیل کرده است.

وضعیت سیستان اورژانسی است

همانطور که گفتیم آلودگی هوا در خوزستان مساله جدیدی نیست، همانطور که آلودگی در سیستان و بلوچستان. روز گذشته اول از سوی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان خبر رسید که مدارس زاهدان تعطیل هستند و  بعد به این نتیجه رسیدند که هوا آلوده نیست و بچه‌ها به مدرسه بروند. همزمان  مردم سیستان به خبرگزاری دولتی تسنیم، گفتند که‌‌ «در مسیر زاهدان به زابل در روز سه‌شنبه 9 آبان حوالی ساعت 7 صبح، طوفان‌ گردوغبار شروع شده در میانه مسیر شدت طوفان شن به‌قدری شدید شد که در جاده هیچ چیز به‌جز خاک را نمی‌شد دید و حتی خودروی جلویی از فاصله 4متری نیز قابل رؤیت نبود، نکته جالب این بود که با وجود این شدت گردوغبار، زندگی در جریان بود و مردم روستاهای بین راه را در صف نانوایی، کنار جاده و کودکان زابلی را که در زمین فوتبال مشغول بازی بودند، می‌دیدیم!» و بعد هم این جمله احساسی از خبرگزاری مربوطه که « گردوغبار برای مردم سیستان با کلمات هوا، تنفس، بیماری‌های چشمی و ریوی و... عجین شده است و هر نفسی که فرو می‌رود مُزعِج ذات است!»

در گزارش مربوطه به خشک شدن تالاب هامون به عنوان دلیل مهم آلودگی هوای سیستان اشاره و نقدهایی به وزارت نیرو و جلسات دولت هم وارد شد.

سیلاب‌ها فقط خسارت به بار می‌آورند

اما همانطور که بارها در گزارش‌های همین رسانه، گفته شد آلودگی و خشکسالی به صورت توامان در کنار سیلاب های ویرانگر و خسارت بار متناقضی را شکل می‌دهند به این معنا که مناطقی مانند سیستان در فصل‌هایی از سال باید چوب بی آبی و خشکسالی و آلودگی هوا را بخورند و در فصل های دیگر زیر بار سیلابی بروند که همانطور که در ابتدای گزارش آمد، هیچ برنامه ای برای هدایت‌شان وجود ندارد. اینکه چرا جدیتی برای ایجاد زمینه های مناسب هدایت آب ناشی از بارندگی ها و کمک به رفع خشکسالی به وجود نیامده، سوالی بی پاسخ است و در حال حاضر تنها می توان به خسارات به بار آمده و پرداخت.

روز گذشته، بابک محمودی،  رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به انجام عملیات سیل و آبگرفتگی از ۱۱ تا ۱۵ آبان اشاره کرد و، گفت: ۱۰ استان (سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان جنوبی، سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، همدان و یزد) متأثر از سیل و آبگرفتگی بودند که امدادگران در ۱۵ شهرستان و ۳۲ منطقه شامل ۲۷ روستا و ۵ شهر در این استان‌ها، خدمات امدادی ارائه دادند.

مردم به این وعده‌ها راضی نمی شوند

با توجه به این خبر و اخبار مشابه پس از وقوع سیلاب های خسارت بار(یادآوری سیل امامزاده داوود(ع) در تهران) مسئولان زمانی که سیلاب فروکش کرده ممکن است سری به مناطق مورد نظر زده و حتی با لباس در گل و لای روند اما تجربه نشان داده که این اقدامات آن ها هیچ تاثیری در عدم تکرار حادثه نداشته و سال دیگر و سال های بعدتر هم باز این مردم هستند که هم در دود و غبار ناشی از آلودگی تنگ نفس می گیرند و هم خود و خانمانش زیر گل و لای ناشی از سیلاب فرو می رود.

به گفته رسانه هایی چون تسنیم، حضور دستگاه‌های مسئول در مناطق آسیب دیده، بازدیدها و گفت‌وگوی میدانی با مردم اگرچه می‌تواند قوت قلبی برای مردم استان و همچنین نشانی از پیگیری مجدّانه مباحث توسط مسئولان باشد اما مردم سیستان دیگر به برگزاری جلسات و حضور مسئولان راضی نمی‌شوند و شرایط نامساعد منطقه ایجاب می‌کند هرچه زودتر خروجی این جلسات و تعیین مصوبات در عمل مشخص شود و مردم نتایج آن را در بهبود کیفیت زندگی خود عیناً مشاهده کنند.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار