| کد مطلب: ۱۰۷۷۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد

بعد از رفع موقتی آلودگی هوا، اخبار محیط زیست ایران درگیر بررسی خسارات سیل شد

باران آمد ، نت رفت

آرمان ملی: طی روزهای گذشته کاربران فضای مجازی شاهد قطع شدن‌های پی در پی اینترنت در بخش‌های مختلف کشور بوده‌اند و گمانه‌زنی‌هایی با منابع نامشخص از حملات سایبری به شبکه اینترنت داخلی خبر می‌داد. اما این قطعی به اندازه‌ای بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور را به واکنش واداشت.

باران آمد ، نت رفت

وزیر ارتباطات اختلالات اخیر اینترنت را با خبرگزاری تسنیم در میان گذاشت و گفت که مشکل فنی بوده و هیچ حمله‌ای اتفاق نیفتاده! او گفت که همین الان هم در خوزستان ۳۰ درصد سایت‌های سیار قطع شده بود. اشاره او به بارندگی‌های اخیر خوزستان است که بعد از یک آلودگی شدید هوا باریدن گرفت و حالا به نظر می‌رسد علاوه بر اینکه همچون سال‌های گذشته موجب جمع شدن آب و سیلاب‌های ویرانگر و خانمان برانداز در استان و مناطق دیگری از استان لرستان یا مازندران و غیره شده بود، تبعات دیگری مثل قطع اینترنت را هم به دنبال خواهد داشت.

به صحبت‌های آقای زارع‌پور کمی پایین‌تر خواهیم پرداخت و اینکه چرا بارندگی و نه سیلاب، می‌تواند منجر به قطع اینترنت شود و اظهارات او راجع به قطع اینترنت را تیتر وار از نظر خواهیم گذراند.

پیش از آن به سراغ نقاط مختلف ایران می‌رویم و همراه با تقریبا اولین بارندگی جدی تهران، سری هم به بارندگی‌ها، رگباری شدن و سیلاب‌هایی می‌زنیم که روز گذشته اعلام شد 7 استان و روز پیش‌تر از آن 9 استان را در خود فرو برده‌اند.

به نظر، بحران‌های زیست محیطی کشور را احاطه کرده‌اند و از غول یک مرحله که بگذریم، آن هم به صورت موقتی و البته با کمک شرایط جوی مانند وزیدن باد، باید منتظر یک غول وحشتناک دیگر باشیم و این بار؛ سیلاب‌ها . هرچند ذکر این نکته ضروری و البته واضح و مبرهن است که کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه با پیشرفت‌هایی که در زمینه هدایت آب‌های ناشی از بارندگی، به روز کردن خود برای بهره‌مندشدن از این نعمات و نیز مدیریت صحیح بحران به نحوی که به جان و مال کسی آسیب نرسد، نه تنها این نعمات مایه عذابشان نمی‌شود که از آن برای بهتر شدن شرایط زیستشان و رفع خشکسالی‌های احتمالی و پر شدن سدها و نیز در صنعت برق و خیلی موارد دیگر بهره می‌برند و مانند ما هنوز در خم کوچه جمع کردن خسارات ناشی از سیلاب‌ها آن هم بعد از گذشت چند سال، نیستند. بد نیست برای بار چندم به این نکته اشاره کنیم که در کشور ما برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی، عدم توانایی و آماده نبودن زیرساخت‌ها برای هدایت آب‌های ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسا و خیلی موارد دیگر که مشخص نیست چرا در همه این سال‌ها ساماندهی نشده‌اند، هم خشکسالی داریم و کم آبی و قطع آب که به پایتخت و خیلی شهرهای دیگر ایران در تابستان گذشته هم سرایت کرد و هم قطع برق و هم اینکه یک بارندگی معمولی که هم می‌تواند منجر به بسته شدن خیابان‌ها و ترافیک شدید شود هم به سیلاب‌های ویرانگر و انسان کشی بدل شود که نمونه‌اش را بارها در نقاط مختلف کشور دیده‌ایم.

خیابان‌های دریاچه‌ای

روز گذشته اعلام شد خوزستان رکورد بارش‌های شبانه روزگذشته کشور را شکسته و ارتفاع بارش در «شوش» به ۵۹ میلیمتر رسیده است. بیش‌ترین بارش‌های ایستگاه‌های هواشناسی کشور در شبانه روز منتهی به پیش از ظهر روز گذشته، به ترتیب مربوط به شوش با ۵۹، حسینیه خوزستان ۵۴، «پاوه» در کرمانشاه ۵۲، «صفی‌آباد دزفول» خوزستان ۴۹، «ایلام» ۴۳ و «جوانرود» ۴۲ میلی متر بود.

گزارش‌ها نشان می‌داد که بارش باران در بسیاری از شهرهای خوزستان سبب آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها شده و خساراتی در پی داشته. سازمان هواشناسی کشور از چند روز قبل هم نسبت به وقوع رگبار شدید باران و چند مخاطره جوی دیگر در خوزستان و چند استان دیگر هشدار داده بود.

روز گذشته مردم اهواز در پی بارش‌های متعدد صبح خود را با تصاویر خیابان‌های پر از آب آغاز کردند. فیلم‌هایی هم منتشر شد که از تشکیل خیابان‌های دریاچه‌ای در اهواز خبر می‌داد طوری که کاربران گفتند تمام شهر لب کارون شده. همان‌طور که گفتیم تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که خیابان‌های شهر به دریاچه تبدیل شده‌اند و در یک ویدئوی دیگر، آب وارد اتوبوس‌های شهری شده است. مناطقی مانند محله باغ شیخ، الحدید کوی کیانشهر، ورودی بیمارستان آپادانا، کوی مهدیس، نادری، زیرگذر شریعتی، و..... بخش کوچکی از آمارهای آبگرفتگی در اهواز است.

ایلام در حال آماده باش کامل

اما سرغ ایلام می‌رویم و بارش‌های سیل آسای صبح روز گذشته که علاوه بر آبگرفتگی خیابان‌های شهر ایلام و سایر نقاط استان باعث اختلال در تردد خودروها، تعطیلی مدارس و لغو پروازها در این استان و باعث آبگرفتگی معابر، خیابان‌ها و اختلال در تردد‌ها شد.

باید گفت روز گذشته عبور و مرور مردم با مشکل مواجه شده بود، بسیاری از خودروها در ساعات ابتدایی صبح به علت بالا آمدن سطح آب معابر، با مشکل تردد مواجه بودند، بسیاری از آنها در محله پیام شهر ایلام نیز به طور کلی از حرکت متوقف شدند.

بارش‌های سیل آسا همچنین باعث تعطیلی مدارس ابتدایی و غیرحضوری شدن تمامی مقاطع تحصیلی در استان شد، همچنین پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد.

این بارش‌ها خسارت‌هایی هم به زیرساخت‌های شهر ایلام وارد کردند و بخشی از یک دیوار مابین دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی ایلام نیز به دلیل شدت بارش‌ها فروریخت.

نیروهای امدادی هلال احمر و آتش‌نشانی هم گفتند که برای تخلیه آب و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر در بلوار دانشجوی شهر ایلام و مسیرهای منتهی به دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور حضور دارند.

روز گذشته با اینکه بارش و آبگرفتگی‌ها بسیار شدید بودند، گزارش فوتی ناشی از سیل دریافت نشد و تا حالا هم دریافت نشده.

غلامرضا علی محمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام تاکید کرد که شهروندان از ترددهای غیرضرور، خودداری کنند.

۲ محور استان ایلام هم شاهد ریزش سنگ بودند. زاهدین چشمه خاور، مدیرکل راهداری استان ایلام به ایرنا گفت بر اثر بارندگی‌ها در ۲ محور ایلام - صالح آباد و تونل آزادی ریزش سنگ رخ داد که با حضور راهداران این مسیرها پاکسازی شد.

گفته شد هموطنان می‌توانند برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها به صورت شبانه‌روزی با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند، از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده و سفرخود را به زمان دیگر موکول کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام نیز اظهار کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی قوی از روز دوشنبه به جو استان و پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش‌های رگباری و شدید، هشدار سطح قرمز برای استان به‌ویژه مناطق جنوبی و جنوب شرقی استان اعلام شده است.

مجید بیگلریان با بیان اینکه سامانه بارشی تا روز سه‌شنبه 30 آبان در استان باقی خواهد ماند، گفت: همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران و شرکت‌های بخش خصوصی آمادگی کامل برای هرگونه مخاطره ناشی از این بارندگی‌ها را باید داشته باشند.

شرکت آب و فاضلاب استان ایلام نیز از مردم درخواست کرد که باتوجه به صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی ایلام و احتمال وقوع سیل از اوایل وقت دوشنبه ۲۹ لغایت اوایل وقت سه‌شنبه ۳۰آبان و احتمال آسیب به تأسیسات و بعضا افزایش کدورت منابع تأمین آب و احتمال قطعی آب، نسبت به ذخیره سازی و مدیریت مصرف آب اقدام کنند.

اما از شهروندان هم خواسته شده باتوجه به وزش شدید باد همراه با رگبار باران نسبت به استحکام سازه‌های سبک، تابلوهای تبلیغاتی، اراضی کشاورزی، گلخانه‌ها، کندو و مزارع پرورش ماهی هوشیار باشند و از عشایر خواسته شده که از اتراق در کنار رودخانه‌ها و خشکه رودها پرهیز کنند و دامداران و کوهنوردان نیز از حضور در مناطق مرتفع به علت خطر اصابت صاعقه اجتناب ورزند.

بد نیست بدانید بنا به خبر 27 آبان، سیل و ‎آب‎گرفتگی در 7 استان کشور تا حالا با یک فوتی و 2 مفقودی همراه بوده؛ یک نفر از هم‎وطنان در سیل شهرستان بهشهر جان خود را از دست داد و دو نفر نیز در شهرستان نور و چمستان، مفقود شدند.

در ترکیه هم باران نت را قطع کرد

در نهایت به صحبت‌های وزیر ارتباطات برمی‌گردیم؛ اینکه خوزستان با بارندگی‌ها دچار قطع اینترنت هم شد. عیسی زارع‌پور مدعی شده که این اتفاق در ترکیه هم رخ داده یعنی آن‌ها هم اینترنت‌شان با بارندگی قطع شده.

برای اطلاع از صحبت‌های وزیر ارتباطات اینجا به آن اشاره می‌کنیم؛

وزیر ارتباطات درباره اختلال اینترنت روزهای گذشته گفته: گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که حمله سایبری شده است؛ به‌هیچ‌وجه هیچ حمله‌ای اتفاق نیفتاده بود و یک مشکل فنی بود که من به دوستان دستور دادم که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

زارع‌پور توضیح داده که دیگر اختلالی نداریم و همین الان که در همایش بودم به‌خاطر بارندگی در خوزستان ۳۰ درصد سایت‌های سیار قطع شده بود که دوستان درحال پیگیری آن هستند.

و در پاسخ به اینکه یعنی الآن مشکل اختلال اینترنت فقط در استان خوزستان وجود دارد؟ به تسنیم جواب منفی داده و گفته حادثه یک امر طبیعی است و ممکن است هر لحظه اتفاق بیفتد، دیروز هم بخش‌هایی از اینترنت ترکیه قطع شده بود.

وزیر ارتباطات تصریح کرده که روز شنبه در شبکه زیرساخت کشور یک مشکل فنی پیش آمده بود و حدود نیم ساعت شاید ۲۵ درصد ظرفیت کشور دچار مسئله شد و مشکلاتی را برای برخی از مردم به وجود آورد، البته شرکت زیرساخت هم اطلاعیه داد و عذرخواهی هم کردند، بلافاصله مسئله حل شد.

او تأکید کرده: گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که حمله سایبری شده است؛ به‌هیچ‌وجه هیچ حمله‌ای اتفاق نیفتاده بود و یک مشکل فنی بود که من به دوستان دستور دادم که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

زارع‌پور گفته: ما شبانه‌روز درحال تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌های باکیفیت و پرقدرت و با سرعت بالا هستیم؛ هفته قبل در ساوه اینترنت فیبرنوری را به مردم ارائه دادیم که سرعت آن ۷۰ ـ ۸۰ برابر سرعت اینترنتی است که شما الآن استفاده می‌کنید، ان‌شاءا... به‌ مرور این پروژه در کل کشور افتتاح می‌شود و همه شما تجربه متفاوت‌تری از استفاده از اینترنت خواهید داشت.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار