| کد مطلب: ۱۰۷۸۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد

آیا مجری جهان‌آرا در برکناری رئیس دانشگاه شریف نقش داشته است؟

جشنی که رئیس دانشگاه را برکنار کرد

آرمان ملی – مطهره شفیعی: رئیس دانشگاه صنعتی شریف برکنار شد!

جشنی که رئیس دانشگاه را برکنار کرد

دیروز سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انتصاب سرپرست جدید دانشگاه صنعتی شریف خبر داد. علی شمسی‌پور در توئیتی اعلام کرد: «دکتر سیدعباس موسوی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان سرپرست جدید آن دانشگاه معرفی شد و از زحمات صادقانه آقای دکتر رسول جلیلی تقدیر و تشکر به عمل آمد.» پس از انتشار این خبر اذهان به سمت جشنی رفت که برای فارغ‌التحصیلان پردیس کیش این دانشگاه برگزار شد و ناهنجاری‌هایی در آن رخ داد.

*ماجرا چه بود؟

ماجرا این بود که در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس دانشگاه شریف ، برخی دانشجویان هنجارشکنی کردند. در توضیحات روابط عمومی این دانشگاه تاکید شد رئیس و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه از مشارکت در اهدای بخشی از جوایز امتناع کردند و رئیس دانشگاه اقدام به ترک سالن همایش کرد. در بخش پایانی بیانیه روابط عمومی هم آمده بود: «دانشگاه صنعتی شریف، ضمن محکوم‌کردن ناهنجاری اتفاق‌ افتاده در آن مراسم و عذرخواهی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و همه دلسوزان جمهوری اسلامی ایران، اهتمام مسئولان دانشگاه به برخورد جدی با مسببان این رخداد و افرادی که در این زمینه قصور یا تقصیری داشته‌اند را در اسرع وقت اعلام می‌نماید.» البته نباید فراموش کرد که در همان زمان، علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم در صفحه ایکس خود نوشت: «پیرو اتفاقات ناهنجاری که در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف افتاده است، وزیر علوم دستور پیگیری و بررسی و اعلام نتیجه ظرف ۴۸ ساعت صادر کرد. با متخلفان در هر سطحی برخورد قانونی و جدی انجام خواهد شد.» اکنون سوال این است که آیا وزارت علوم رئیس دانشگاه شریف را مقصر دانسته که اقدام به برکناری او کرده است؟

 *استعفای رئیس پردیس کافی نبود؟

از سوی دیگر «دکتر علی سلک غفاری» رئیس پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف، با ارسال نامه‌ای خطاب به دکتر جلیلی رئیس دانشگاه و رئیس هیات امناء پردیس کیش از سمت خود کناره‌گیری کرد. در متن استعفای او آمده است: «ضمن اظهار تأسف از عدم رعایت مقررات و شئونات دانشگاهی برخی از دانش‌آموختگان این پردیس ... ضمن عدم تأیید این رفتار خارج از عرف، به‌منظور صیانت از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ شأن دانشگاه صنعتی شریف، ادامه مسئولیت به‌عنوان رئیس پردیس بین‌الملل شریف کیش را به صلاح نمی‌دانم و بدین‌وسیله استعفای خود را به آن مقام محترم و هیات امنای محترم پردیس بین‌الملل شریف کیش تقدیم می‌دارم.» این استعفا بدین معنا بود که رئیس شعبه پردیس دانشگاه شریف خود را در قبل ناهنجاری رخ داده مسئول می‌داند و از سمت خود کناره‌گیری کرده است. در چنین شرایطی این سوال مطرح است که چرا به‌رغم کناررفتن رئیس پردیس کیش دانشگاه شریف، اصرار به برکناری رئیس این دانشگاه بوده است؟

* بسیج دانشجویی خواستار برکناری رئیس بود

یکی از نهادها که بر برکناری رئیس دانشگاه شریف تاکید داشت، بسیج دانشجویی این دانشگاه بود. 27 آبان خبرگزاری اصولگرای دانشجو نوشت: «بسیج دانشجویی دانشگاه شریف نیز با انتشار پیامی به هنجارشکنی در مراسم پردیس کیش واکنش نشان داد. در متن این پیام آمده: «بنگاه سرمایه‌داری تصویری است که مدیران دانشگاه شریف از آن دارند و برای راحتی جزیره سرمایه‌داران حاضرند از خطوط قرمز هم بگذرند. اعتبار و صندلی‌های دانشگاه را به امید واهی نفروشید! ریاست دانشگاه با حضور در برنامه، ضعف حاکمیت دانشگاه را بیش از پیش نشان داد و باید پاسخگو باشد.» قابل تامل است که بسیج دانشجویی برخی دانشگاه‌های دیگر به کمک بسیجیان دانشگاه شریف آمدند چنانکه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) نیز در پیامی نوشت: «دانشگاه شریف «دانشگاه آزاد از 7 ‌دولت» فقط محصول رئیس و هیات رئیسه نالایق آن نیست؛ بلکه این وضعیت اسفناک محصول نگاه بنگاه‌ مسلکانه به نهادعلم در وزارت علوم است. وزارت تشریفات نه تنها در احیا «دانشگاه جمهوری اسلامی ایران» نقشی ندارد، بلکه خود گَرد مرگ بر پیشانی آن می‌نشاند!»

*ثابتی چه نقشی دارد؟

در مقطعی گفته شد امیرحسین ثابتی عضو جبهه پایداری که مجری برنامه جهان‌آرا بود، در جایگاه استادی دانشگاه شریف حضور دارد که پس از آن ادعا شد که درس او حذف شده است. از سوی دیگر نباید فراموش شود که ثابتی، مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران است و در زمان اعتراضات دانشگاه شریف او نوشت: «از همه مخاطبان عذرخواهی می‌کنم اما برای شناخت درست این اوباش، چاره‌ای جز نشان دادن حقیقت نیست. جمهوری اسلامی و وزارت علوم تا کی می‌خواهند با این اراذل مسامحه کنند و حتی هزینه تحصیل‌شان را از بیت‌المال بدهند؟» اکنون این سوال وجود دارد که آیا ثابتی در اعتراض بسیجیان دانشگاه به رئیس دانشگاه نقشی داشته است؟ اکنون پاسخی به این سوال نمی‌توان داد و شاید در آینده زوایای بیشتری از چرایی برکناری رئیس دانشگاه شریف افشا شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار