| کد مطلب: ۱۰۸۰۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد

وزیر ارشاد خبر از حجم بالای خرید فیلترشکن ندارد

شبکه‌های اجتماعی فیلتر نیستند!

آرمان ملی – یاسیمن طالقانی: برخی وزرا اظهاراتی دارند که قابل تامل است مانند وزیر ارشاد که اخیرا گفته است:«در حوزه شبکه‌های اجتماعی خارجی فیلترینگی وجود ندارد و اگر همین حالا سکوها یا همان پلتفرم‌های خارجی در ایران نمایندگی رسمی بزنند، فضا برای کار آنها باز است.»

شبکه‌های اجتماعی فیلتر نیستند!

محمدمهدی اسماعیلی به عنوان یکی از اعضای کمیته فیلترینگ در خصوص فیلتر اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی گفت:«ما فیلترینگی در شبکه‌های اجتماعی نداریم. طبق مقررات بین‌المللی هر مجموعه در خارج از کشور باید با حوزه مدیریت داخلی هماهنگی داشه باشد و تلاش کند. پس قاعدتا این سکوهای خارجی باید در ایران نمایندگی داشته باشند.» او ادامه داد: «دولت جمهوری اسلامی اعلام کرده که هر کدام از این شبکه‌ها، سکوها یا پلتفرم‌ها نماینده‌ای در ایران داشته باشند فضای کاری برایشان باز خواهد شد، در این زمینه هم فرقی نمی‌کند که این سرویس‌ها اینستاگرام باشد یا واتس‌اپ.»

*فیلتر دیگر پاسخگو نیست!

جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس چندی روز پیش گفته بود: «خیلی از آقایان مسئول وقتی می‌خواهند با من صحبت کنند، می‌گویند با واتساپ به هم زنگ بزنیم. اگر حاکمیت باور دارد گمراهی از طریق تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شود یا باید مشابه آن را با همان قوت ساخت یا نباید آن را ترک کرد.» گفتنی است صداوسیما این اظهارات را پخش کرد! حتی خبرگزاری اصولگرای فارس نوشت:«از جایی که فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین و سایت‌های خارجی نه تنها باعث دور شدن مردم از این موارد نشده و حتی قبح فیلترشکن را هم از بین برده و عملا باعث خروج ارز از کشور و هزینه کردن مردم برای فیلترشکن‌ها شده، از همه مسئولین مربوطه در زمینه فیلترینگ مخصوصا قوه قضائیه خواهشمندیم فیلترینگ را محدود و فقط مربوط به موارد بسیار مهم کنند و از فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و بازی‌ها و... پرهیز نمایند.»وزیر ارشاد به‌خوبی می‌داند که حتی مسئولان هم توجهی به فیلتر ندارند و اقبال جامعه به شبکه‌های اجتماعی خارجی بیش از داخلی است و بسیاری از مردم به رغم اعمال فیلترینگ با استفاده از فیلترشکن از آنها استفاده می‌کنند. روز گذشته اعتماد آنلاین به معرفی محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی پرداخت که شامل تیک تاک با 672 میلیون دانلود جهانی، اینستاگرام با 547 میلیون دانلود جهانی، فیسبوک با 450 میلیون دانلود جهانی، واتساپ با 424 میلیون دانلود جهانی، تلگرام با 310 میلیون جهانی، مسنجر با 210 دانلود جهانی، ایکس با 159 دانلود جهانی، یوتیوب با 154 میلیون دانلود جهانی، دیسکورد با 105 میلیون دانلود جهانی و وی چت با 96 میلیون دانلود جهانی است که همه آنها در ایران فیلتر است. وزیر ارشاد باید متوجه باشد که شبکه‌های داخلی قابل مقایسه با شبکه‌های داخلی اجتماعی نیستند. نباید فراموش شود که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی که از سال گذشته اعمال شد، آمار خرید و فروش و استفاده از فیلترشکن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داد. طبق آمار یکتانت، ۸۰ درصد کاربران در گروه‌های سنی مختلف برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از VPN استفاده می‌کنند. این باعث شده تا گردش مالی خرید و فروش VPN در سال ۱۴۰۱ به یک بازار ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی تبدیل شود. تمام این آمار نشان از تمایل مردم به استفاده از بسترهای فیلترشده دارد. همچنین طبق آمار ذکرشده در گزارش یکتانت میزان استفاده از VPN در بین کاربران ۱۵ تا ۱۷ سال ۹۷ درصد است. همچنین میزان استفاده کاربران در مقطع ابتدایی از فیلترشکن ۶۳ درصد است. یعنی از هر ۳ کاربر ایرانی با تحصیلات ابتدایی ۲ نفر از VPN استفاده می‌کنند. این نشان می‌دهد استفاده از این ابزارها دیگر مخصوص قشر تحصیلکرده نیست. چنین آماری می‌تواند بیانگر یکی دیگر آسیب‌های فیلترینگ به وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد. آمار بالای بازدید از پست‌های تلگرامی کانال‌های ایرانی نیز یکی دیگر از عواملی است که این موضوع را تأیید می‌کند. طبق گزارش یکتانت، پست‌های کانال‌های ایرانی در تلگرام در سال ۱۴۰۱، ۵۹۰ میلیارد بار دیده شده است.

*فیلترغیرقانونی است

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس هم در پاسخ به این سوال که فیلترینگی که انجام می‌شود، مخالف اصل ۷۹ قانون اساسی است؟ به فرهیختگان گفت: «بله، غیرقانونی است. یعنی دولت باید از مجلس اجازه بگیرد. شاید استدلال دولتی‌ها این است که اگر دوباره آزاد شود، دوباره به شرایط اضطراری برمی‌گردیم. ما اجازه نداریم که تراوشات ذهنی خودمان را در قانون دخیل کنیم. قانون مشخص است. برخی از دوستان می‌گویند که این تصویب شورای عالی امنیت ملی بوده، آنجا باید تصمیم‌گیری شود. شورای عالی امنیت ملی هم فراقوه‌ای است. باز من همین را استناد می‌دهم. اگر شورای عالی امنیت ملی فراقوه‌ای است، باز ذیل همین قانون اساسی ما شکل گرفته و باید آن هم استناد به قانون اساسی داشته باشد. قانون اساسی ما قانون مادر است. یعنی باقی قوانین زیرمجموعه قانون اساسی می‌شوند. »

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار