| کد مطلب: ۱۰۸۹۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد

روایت سخنگوی جبهه اصلاحات از نشست فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور

تضمین یکدست سازی یا مشارکت؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: شامگاه سه‌شنبه 12 دیماه بود که رئیس‌جمهور در نشستی با احزاب، جریانات و چهره‌های سیاسی به بحث و تبادل‌نظر در خصوص انتخابات پیش‌رو و مشارکت مردم پرداختند. نشستی با حضور 50 نفر از فعالان سیاسی شناخته شده از جریانات مختلف سیاسی که هم اصلاح‌طلبان بودند، هم معتدلین، هم اصولگرایان و هم تندروها، اما شاید به واقع به‌جز اصولگرایانی که این جلسه را نوعی هم‌اندیشی انتخاباتی برای حضور و برگزاری هر چه بهتر انتخابات می‌دیدند باقی افراد باقی مانده از اصلاح‌طلبان تا اعتدالیون این نشست را صرفا یک دورهمی‌ دوستانه مثل گعده‌های سیاسی که بیشتر به خوش و بش و طرح برخی نظرات سپری می‌شود تلقی کردند.

تضمین یکدست سازی یا مشارکت؟

 اتفاقا نگاهی به نظرات چهره‌های مختلف از این جریان نیز همین نکته قابل برداشت بود و همه یک کلیاتی از این دست که باید شرایط مشارکت بالای مردم فراهم شود و بهتر است اینگونه جلسات بیشتر برگزار گردد را مطرح کردند. از طرفی سابقه و تجربه نیز نشان داده که وقتی در آستانه یک رویداد مهم چنین جلساتی برگزار می‌شود نه به جهت استفاده کاربردی از نظرات حاضران در جلسه و به کار بستن آنها در آن فرآیند که بیشتر به جهت نشان‌دادن همگرایی دولت با همه جریانات سیاسی است یا اگر به بیان ساده‌تر بگوییم می‌توان آن را نوعی تزئین ویترین دولت قلمداد کرد. چرا که اگر به واقع قرار بود وقعی به جریانات سیاسی و نظرات فعالان سیاسی نهاده شود اولا این جلسه باید ماه‌ها زودتر از این برگزار می‌شد تا بتوان راهکارهایی در جهت مشارکت بهتر و حضور حداکثری جریانات سیاسی و مردم در انتخابات پیدا کرد و ارائه داد. اما روند عملکرد هیأت‌های اجرایی و پس از آن هیأت نظارت مرکزی که نشان از ردصلاحیت  صورت گرفته حکایتگر این مضمون است که نباید از اینگونه نشست‌ها و جلسات انتظاری بیستر از یک دورهمی و گفت‌وگو‌های روزمره میان مسئولان و چهره‌های سیاسی داشت. اما روایت جواد امام از این جلسه و نظراتش در گفت‌وگو با «آرمان ملی» نشان می‌دهد که آنچه از سوی وی مطرح شده چیزی نزدیک‌تر به واقعیت امروز جامعه و فراتر از تعارفات مرسوم برای جلب مشارکت مردم بوده است.

*تجدیدنظر در سیاست‌ها و رویه‌های غلط

سخنگوی جبهه اصلاحات با اشاره به نشست فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور ضمن گلایه از عدم دعوت آذر منصوری ریاست جبهه اصلاحات ایران به این جلسه اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد این دعوت هیچ اثر و نسبتی نیز با نظرخواهی و گفت‌وگو برای فراهم نمودن الزامات و لوازم یک انتخابات رقابتی نداشت و دعوت از احزاب و فعالان سیاسی نیز برای موجه جلوه دادن اقدامات صورت گرفته بود که همواره مورد نقد جدی و اعتراض دلسوزان ایران و انقلاب واقع شده است. جواد امام به «آرمان ملی» بیان داشت: اگر قرار بود نظرات احزاب و فعالان سیاسی و اجتماعی شنیده شود و به آن عمل نمایند، حداقل باید قبل از قانون جدید انتخابات و ضرب‌الاجل پیش ثبت‌نام صورت می‌گرفت. دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب افزود: به‌جای تجدیدنظر در سیاست‌ها و رویه‌های غلط گذشته آن را به قانون تبدیل نمی‌کردند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: روند پیش‌رو در واقع ادامه پروژه یکدست‌سازی و همان مسیر انتخابات 98 و 1400 است.

*دولت و مجلس مخاطب سخنان رهبری

جواد امام بیان کرد: انتخابات در نظام‌های جمهوری 2 رکن دارد که رکن اول مردم و رکن دوم قانون است، متاسفانه امروز به هر دو کم‌توجهی شده است. اصلاح‌طلبان از بیانات مقام معظم رهبری استقبال می‌کنند و لیکن به‌نظر می‌رسد مخاطب تذکر و خواسته ایشان برای مشارکت حداکثری و برگزاری انتخابات رقابتی و منصفانه مجلس، دولت و شورای نگهبان است. وی ادامه داد: چرا به‌جای تجدیدنظر و اصلاح قوانین و سیاست‌های غلط گذشته که باعث ایجاد فضای ناامیدی مردم به‌خصوص نسل جوان و روی برگرداندن آنها از صندوق  می‌شود اقدام عملی صورت نمی‌گیرد؟ بلکه همه بسیج شده‌اند که اعلام نمایند همه چیز گل و بلبل است و بر خلاف فضای واقعی و موجود اعلام می‌شود تمام سلایق و نمایندگان جریانات سیاسی حضور دارند! این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: وزیر محترم کشور گزارش‌ها و آمارهایی که حداقل تفاوت جدی و معناداری با نظرسنجی‌ها صورت گرفته توسط «ایسپا» که یک مرکز دولتی است دارد، اعلام می‌کند. سخنگوی جبهه اصلاحات ایران تصریح کرد: راه خروج از این شرایط ورود مجلس و ارائه طرح 3 فوریتی برای بازکردن مسیر و برگزاری انتخابات  رقابتی و کنارگذاشتن اعمال سلیقه‌های گزینشی است. ارجاع امر و استعلامات بر اساس قانون صرفا باید از طریق مراجع چهارگانه و مستند به احکام قطعی محاکم قضائی در قبول و ردصلاحیت نامزدها مورد عمل واقع شود. تشخیص احراز صلاحیت شایستگان برای نمایندگی مردم باید به خود مردم سپرده شود.

 

 

نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار