| کد مطلب: ۱۰۹۹۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد

شهرداری تهران از مشکلات شهری تا ساز‌و‌کار جذب نیرو

شهرداری بدون رتوش اصولگرایانه

آرمان ملی - حمید شجاعی: شاید زمانی‌که در مردادماه 1400 با رای شورای شهر تهران و تایید وزیر کشور به مدیریت ارشد کلانشهر تهران رسید فکرش را هم نمی‌کرد که طی 2 سال و نیم میزان انتقادات به وی به حدی برسد که دیگر نه منتقدان و رسانه‌ها که شورای شهر همسو، همراه و تمام اصولگرای ششم نیز در زمره منتقدان قرار گیرد.

شهرداری بدون رتوش اصولگرایانه

صحبت درباره علیرضا زاکانی شهردار تهران است که به‌نظر می‌رسد انتقاد از عملکردش به مذاقش چندان خوش نمی‌آید. زاکانی وقتی بر مسندِ ریاست در شهرداری تهران تکیه زد، تازه از اندیشه پاستور فارغ شده بود و مدهوش از مسیر چینشی بود که او را به بهشت رساند. با این حال قرار بود به شهر فکر کند، به آلودگی هوا، به ترافیک و به معضل حمل و نقل، اما تمام این بحران‌ها، نسبت به قبل، جهش پیدا کردند تا چهره بدون روتوش تهران را، خاکستری‌تر کنند. عملکرد زاکانی تاکنون به نحوی بوده که بیش از تعریف و تمجید از کارکرد مثبت در جهت رشد، توسعه و پیشرفت شهر صرفا شاهد انتقادات از وی و تیم زیر مجموعه وی در شهرداری تهران بوده‌ایم. مسائل حاشیه‌ای هم بوده که هر کدام در زمان خود به سوژه‌ای برای ارزیابی عملکردی آقای شهردار مبدل می‌شده است. اما یکی از نقاط بحث‌برانگیز عملکرد علیرضا زاکانی را عده‌ای در انتصاب و نحوه جذب نیرو در شهرداری تهران می‌دانند جایی‌که اوایل سال‌جاری در یک انتصاب  بحث‌برانگیز دامادش، حسین حیدری را به سمت مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در هوشمندسازی برگزید که در همان اثنا با هجمه‌ منتقدان و رسانه‌ها، شهردار این حکم را لغو کرد. هر چند که این تنها انتصاب انتقادبرانگیز زاکانی نبود و انتصاب افرادی خارج از شهرداری تهران در سازمان میادین میوه‌وتره‌بار، سازمان ورزش و اداره کل کمیسیون ماده ۱۰۰ از جمله انتصاباتی بود که در زمان خود مورد انتقاد قرار گرفت. اما به واقع اگر بخواهم به طور کلی عملکرد شهردار کلانشهر تهران را بررسی کنیم شاید بهتر باشد از مساله انتصابات فراتر رفته و مسائل دیگر را نیز در نظر بگیریم.، فیش حقوقی ۴۶ میلیونی حراست شورای شهر، ، حادثه خلازیر و استفاده از غیراصولی‌ترین روش برای تخریب ساختمان‌ها و فوت ۵ نفر، سوختن ۶ نوجوان در آتش خلاقیت شهرداری و ترکیدن بالن قرمز به‌عنوان نماد یک کارگاه عمرانی، چندین مرتبه قطع عضو کودکان در پله برقی‌ها، عدم صدور هشدار و تخلیه به‌موقع مردم از منطقه؛ قبل از سیل امامزاده داوود، پروژه ساخت هتل در بوستان‌های شهر تهران، کشف پرونده فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی در شهرداری تهران که شورای شهر از آن خبر داد، بدهی ۲۰۰ میلیاردی به ایران ‌خودرو برای خرید اتوبوس، فروش تراکم غیرمجاز و... تنها بخش کوچکی از عملکرد علیرضا زاکانی طی دو سال و نیم تکیه بر کرسی ریاست شهرداری تهران است. پرسش از شهردار تهران که رفقای اصولگرایش وی را تانک انقلاب می‌خوانند این است که به طور مشخص کدام  کلان پروژه در کلانشهر تهران به سرانجام رسیده است؟‌ آلودگی هوا کمتر شده؟ مساله کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشرفتی داشته؛ مساله حمل و نقل و ترافیک به جایی رسیده؛ مساله پسماندها به نتیجه خاصی رسیده است یا طرح جدیدی که دغدغه تهران باشد از سوی شهرداری در دستور کار قرار گرفته است؟ اینکه شهردار محترم تهران صرفا از موانع بگوید و در هر موردی از مساله فلسطین تا برجام اظهارنظر کند اما زمانی که از وی در خصوص مسائل شهری پرسش و انتقاد شود صرفا به جمله نقاط مثبت را هم ببیند، اکتفا کند مشکلی از مشکلات کلانشهر تهران را حل نخواهد کرد. هر چند که مشکلات شهری تهران نقد اولیه و بسیار بنیادین بسیاری از منتقدان زاکانی را همچنان عیان می‌کند که آقای شهردار با کدام مدرک مرتبط با مدیریت شهری به شهرداری تهران منصوب شده است.

* افزایش پرسنل باعث می‌شود کار صورت نگیرد

شهردار تهران با بیان اینکه برخی تریبون را روشن می‌کنند و حرف‌هایی را می‌زنند که ما متحیر می‌شویم، تأکید کرد: ما می‌توانستیم ۵۰ درصد نیروی خروجی، نیرو جذب کنیم اما انجام ندادیم. ما حجم کار را افزایش دادیم تا انباشت نیروهای گذشته بتوانند فعالیت کنند. ظرفیت شهرداری با تمام توان فعالیت می‌کند، اما از طرفی دیگر قدرالسهم تملک دارایی مالی و سرمایه‌ای را سال به سال کاهش می‌دهیم و برای سال آینده به ۳۶ درصد رسیده است. علیرضا زاکانی با بیان اینکه حلقه‌ای به‌نام نظام ارزیابی در شهرداری تشکیل شده تا با افراد مصاحبه کنند و اگر به اقتضای نیاز باشد جذب صورت گیرد، گفت: هزینه‌های جاری که بخشی از آن حقوق پرسنل است کاهش یافته است این در حالی است که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر نیرو در شهرداری مشغول به فعالیت هستند که بیش از ۵۰ هزار نفرشان به طور مستقیم با ما فعالیت می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه ما به این افراد می‌گوییم اگر برای شهرداری کاربردی باشند جذب خواهند شد و در غیر این صورت مخالفت صورت می‌گیرد، افزود: از یک راننده تا یک متخصص همه ارزیابی می‌شوند. بنده به‌عنوان شهردار تهران پسرخاله و دخترخاله خود را وارد شهرداری نکرده‌ام. این مباحث به افکار عمومی آسیب می‌زند. شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: نزدیک‌ترین فرد به بنده ماه‌ها بیکار بود و با اینکه می‌دانستم به درد شهرداری می‌خورد، وارد مجموعه نکردم. زاکانی با بیان اینکه افراد کاری نکنند که شهرداری به ورطه‌ای بیفتد که دغدغه‌‌اش نارضایتی پرسنل باشد، تصریح کرد: افزایش پرسنل باعث می‌شود کار صورت نگیرد و دچار مشکل شویم.

*3 مساله مهم و مورد توجه

یک عضو شورای شهر پنجم تهران در خصوص جذب نیروهای شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری سابق اظهار داشت: شهرداری تهران یک مجوزی از سازمان استخدامی مجوز گرفت و آزمون برگزار کرد تا حدود دویست و اندی دانشجوی نخبه دانشگاه‌های سراسر کشور را جذب کند. زهرا نژادبهرام به «آرمان ملی» گفت: شهرداری فعلی تهران هم اگر فکر می‌کند که احتیاج به جذب نیرو دارد مجوزهای لازم را بگیرد و انجام دهند. چنانکه دوستان امور استخدامی شهرداری هم کاملا به امور جذب افراد واقف هستند. وی در خصوص عملکرد شهرداری طی 2 سال و نیم گذشته بیان کرد: به‌نظرم 2 اتفاق مهم در شهر می‌افتد که لازم است مورد توجه قرار بگیرد. نخست مساله پسماند است نیازمند این بودیم که یک حرکت جدی از شورای ششم ببینیم، اما متاسفانه با حجم  بالایی از زباله‌گردها روبه‌رو هستیم که طبیعی است و با حجم کثیری از عدم تفکیک روبه‌رو هستیم. اخیرا نیز شنیدم که می‌خواهند زباله‌گردها را به استخدام شهرداری دربیاورند انگار که هیچ مطالعه‌ای در این خصوص صورت نگرفته و دنیا هیچ کاری نکرده که بتوانیم از روی آن الگو بگیریم و با روش‌هایی آسیب‌هایی را باز تولید می‌کنیم. اولین کار تفکیک زباله از منزل است، اما می‌آیند زباله‌گردها را استخدام می‌کنند. این نه در ‌شأن شهرداری و نه در‌ شأن شهروندان است که در این حوزه فعالیت کنند. از طرفی در حوزه نگهداری هم دچار چالش هستیم. خارج شدن قطار از ریل و... همه نگران‌کننده است. لذا احساس می‌شود در حوزه نگه داشت چه در حوزه اتوبوسرانی و چه در حوزه تاکسیرانی به‌خصوص مترو دچار چالش می‌شویم. موضوع دیگر نیز این است که گویا شهرداری تهران فراموش کرده که بحشی از شهروندان معلولان هستند و ظرفیت‌های لازمی را که برای تردد معلولان ایجاد شده بود را شاهد عدم توسعه و نگهداشت هستیم. برای من خیلی جالب است بدانم در این دو سال و نیم که آقای زاکانی، شهردار تهران است چه اقداماتی برای این دوستان صورت گرفته است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار