| کد مطلب: ۱۱۰۳۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد

اعلام دلایل ردصلاحیت حسن روحانی

دلایلی ناموجه!

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: یکی از ابهامات انتخابات 11 بهمن، دلیل ردصلاحیت روحانی است که حتی پس از ارسال 3 نامه از سوی او به شورای نگهبان هنوز دلیلش علنی نشده است.

دلایلی ناموجه!

اخیرا محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با حضور در برنامه‌ تلویزیونی شیوه گفت: «جناب آقای حسن روحانی، چندین دوره عضو مجلس خبرگان رهبری بوده اما در این دوره ردصلاحیت شده است و حالا پاسخ می‌خواهد. اخیرا شورای نگهبان پاسخ داده اما پنهان است و قرار شده که ایشان توضیح بدهد.» وی ادامه داد: «بنده در چند روز گذشته از سرفصل‌های شورای نگهبان مطلع شدم. من که مدعی هستم از سیاست چیزی می‌فهمم به کنار ولی استدلال شورای نگهبان را طبقه متوسط فهیم هم نمی‌پذیرد.» عطریانفر همچنین به انصاف‌نیوز در مورد نامه‌ شورای نگهبان گفت: دلایل رد صلاحیت روحانی حتی از دلایل رد صلاحیت لاریجانی هم ناموجه‌تر است. او در ادامه افزود: به صورت غیرمستقیم مطلع شده‌ام که آقای روحانی به زودی توضیحات شورای نگهبان درباره‌ رد صلاحیتش را منتشر و جامعه را از رویکرد این شورا آگاه خواهد کرد.

*دلیل ردصلاحیت لاریجانی چه بود؟

در ردصلاحیت لاریجانی به مواردی مانند سهیم بودن در بخش‌هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر ، عدم رعایت اصل ساده زیستی مسئولان، سفرهای متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگری در آمریکا، مداخله یکی از فرزندان در قراردادهای خدماتی و ساختمانی مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست بر مجلس و همچنین حمایت از افراد ردصلاحیت شده و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله حوادث سال ۱۳۸۸ اشاره شده بود. اکنون این سوال مطرح است که دلیل ردصلاحیت روحانی چه می‌تواند باشد که به گفته عطریانفر از دلایل رد صلاحیت لاریجانی هم ناموجه‌تر است.

*شریعتمداری زودتر از همه می‌دانست؟

نکته قابل تامل اینجاست که حسین شریعتمداری ظاهرا زودتر از روحانی از دلایل ردصلاحیت او خبردار شده بود چرا که او در 5 بهمن گفته بود: «شورای نگهبان برای حفظ حرمت نامزدهای ردصلاحیت شده، از اعلام دلایل ردصلاحیت خودداری می‌کند. این یک منع شرعی و اخلاقی است. ضمن آنکه شورای نگهبان علاوه بر منع شرعی با منع قانونی نیز روبه‌روست.» مدیر مسئول کیهان افزود: اما، شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت نامزدها را در صورت درخواست آن‌ها به خود نامزدها اعلام می‌کند و انتشار آن از جانب نامزدها منع قانونی نداشته و کاملاً آزاد است. بنابراین اگر جناب روحانی آنگونه که در بیانیه مطرح کرده‌اند، معتقدند ردصلاحیت ایشان با نیت «جانبدارانه سیاسی» بوده است، می‌توانند دلایل ردصلاحیت خود را از شورای نگهبان بخواهند و آن را برای اطّلاع و قضاوت عموم منتشر کنند!» 9 بهمن علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد در دولت روحانی در واکنش به این ادعا به واکاوی دلایل ردصلاحیت روحانی با وجود سابقه چند دوره حضور در مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و... پرداخت و گفت: «شهادت می‌دهم که روحانی همواره مطابق سیاست‌های کلی نظام و نظرات مقام معظم رهبری حرکت کرده و احیاناً منظور حسینی این بوده که روحانی با سیاست‌های رئیسی همسو نیست.» این عضو کابینه دولت یازدهم جهت‌گیری‌های روحانی در مورد برجام و FATF را در قضیه ردصلاحیت او بی‌تأثیر ندانسته و می‌گوید؛ «اعضای محترم شورای نگهبان عموماً دیدگاه‌های سیاسی خاصی دارند که مغایر نظرات دکتر روحانی است از جمله در مورد برجام و FATF که آن را به عنوان دیدگاه‌های نظام مطرح می‌کنند و هرکس را که نظری مغایر داشته باشد با اهرم نظارت بر انتخابات رد صلاحیت می‌کنند.»

*شورای نگهبان چرا تعلل کرد؟

سخنگوی شورای نگهبان هم چند روز قبل در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل اعلام ردصلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و درخواست حسن روحانی در این خصوص خاطرنشان کرد: هر انتخاباتی قانون خاص خودش را دارد. نسبت به انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم این کار انجام خواهد شد. من قبلا هم گفته‌ام اولویت ما فعلاً کسانی هستند که شکایت کردند. چراکه اگر شکایت‌شان پذیرفته شود می‌توانند به گردونه انتخابات وارد شوند. ایشان چون شکایت نکردند، درخواست‌شان بعد از بررسی شکایت‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طحان‌نظیف عنوان کرد: نسبت به انتشار عمومی دلایل ردصلاحیت‌ها نیاز به مجوز قانونی داریم؛ قانون به ما اجازه نداده است. البته گاهی خودمان هم در این باره آسیب می‌بینیم چراکه افرادی بودند که دلایل به آن‌ها اعلام شده اما در رسانه‌ها دلایل دیگری بیان کردند و شورای نگهبان را متهم ساختند تا اینکه اخیراً در اصلاحیه قانون انتخابات ذکر شد که اگر داوطلبی سخن خلاف واقعی را متوجه شورای نگهبان ساخت، این نهاد حق دارد که از خود دفاع کند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار