| کد مطلب: ۱۱۱۳۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به علل و عوامل تجرد در دهه شصتی‌ها و آثار روحی و روانی بر آن‌ها

رکوردداران تجرد

آرمان ملی: دهه شصتی‌ها نسل بعد از انقلابی که دوران کودکی‌شان در بحبوحه جنگ و اواخر آن و تاثیرات آن بر روح و روانشان گذشته و اکثرشان اینطور بارآمده‌اند که قانع بوده و با حداقل‌ها بسازند؛ خود، جست‌وجوگر خوشبخی‌شان باشند و در شرم و خجالتی مختص نسلان خودشان از بیان خواسته‌هایشان شرم داشته باشند؛ نسلی که حالا هم بیش‌ترین آمار تجرد قطعی را داشته و هم در آمار طلاق و جدایی پیشتاز باشند.

رکوردداران تجرد

بنا بر آمار موجود، آمار قطعی مجردهای بالای ۳۵ سال در ایران حداقل یک میلیون نفر است اما یک تحلیل دیگر، تعداد مجردان قطعی را بیش از ۵ میلیون نفر برآورد می‌کند. بر مبنای آماری که رسانه همشهری‌آنلاین، منتشر کرد، دهه شصتی‌ها، رکورددار تجرد قطعی هستند به این معنا که یک‌چهارم پسرها و یک‌ چهارم دخترهای دهه ۶۰ مجردند.

آمار و ارقام و اعداد دیگری هم درخصوص دهه شصتی‌ها در این زمینه موجود است که از روی آن‌ها به قطعیت می‌توان گفت شمار قابل توجهی از دختران و پسران این دهه به تجرد قطعی رسیده‌اند یعنی مشکلات اقتصادی و اجتماعی‌ای که آنها را احاطه کرده و اجازه نداده که ازدواج کنند و طعم داشتن همسری که کنار و یارشان باشد و فرزند را بچشده‌اند.

در این گزارش ضمن نگاهی به آمارهای، نگاهی انداخته‌ایم به برخی دلایل و علل و عوامل این مجردهای قطعی هم از سویه‌های روحی و روانی، هم شرایط اجتماعی و اقتصادی و باورهای سخت‌گیرانه‌ای که در مورد این نسل وجود داشته است.

عوامل اقتصادی و اجتماعی مانع ازدواج

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار که می‌تواند به راحتی مانع ازدواج جوانان شده و در عین حال باعث جدایی و طلاق در آن‌ها هم شود، موضوع ملموس اقتصادی است که همه ساله با افزایش نرخ تورم، گرانی، بیکاری، عدم همخوانی حقوق و درآمد با هزینه‌ها و ناتوانی قطعی در تامین مسکن و سایر امکانات رفاهی زندگی و حتی گرداندن روزانه آن، است.

به همین دلیل است که کارشناسان، معتقدند مسائل فرهنگی و اقتصادی نقش بیشتری در طلاق دارند. آن‌ها می‌گویند وقتی جوانی با داشتن حقوق ناچیز ازدواج می‌کند و باید بیش از نیمی ازآن را بابت اجاره خانه بپردازد و سال‌های اول زندگی تحت‌فشار بدهی و بی‌پولی باشد، دچار سرخوردگی و ناامیدی می‌شود. اغلب طلاق‌هایی که در دوران نامزدی و با گذشت یک سال از زندگی مشترک اتفاق می‌افتد، به همین دلیل است. ‌

در این زمینه، احمد برجعلی، استاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها تصریح کرده بود که «از عوامل اقتصادی می‌توان به مشکلاتی اشاره کرد که برخی زوجین برای زندگی روزمره دارند؛ مثل ناتوانی در اداره زندگی و افزایش فشار مالی در خانواده‌هایی که اغلب از قشر کم‌درآمد جامعه و دارای شغل آزاد یا بدون درآمد ثابت هستند. این‌ شرایط باعث می‌شود خانواده‌ها سعی کنند به فرزندانشان کمک کنند و همین کمک اقتصادی خانواده‌ها می‌تواند زمینه دخالت‌هایی را فراهم کند که درنتیجه منجر به طلاق شود. زمانی که کفایت اقتصادی خانواده پایین می‌آید، دخالت‌ها بیشتر می‌شود و این از استقلال زوج‌ها کم می‌کند. کمک خانواده‌ها باید به نحوی باشد که استقلال فرزندان را کم نکند و در مقابل فرزندان باید قدرشناس باشند و این کمک را وظیفه تلقی نکنند.»

مشکلات اقتصادی و اجتماعی‌ای که دهه شصتی‌ها را احاطه کرده اجازه نداده که بسیاری از آنها ازدواج کنند و طعم داشتن همسری که کنار و یارشان باشد و فرزند را بچشدند

عواقب مجرد ماندن بر دختران

اما همان‌طور که آمار تجرد قطعی در دهه‌شصتی‌ها زیاد است، طلاق و جدایی هم از در این نسل از میزان کمی برخوردار نیست و البته این طلاق و جدایی، بنا به آنچه در خصوص مسائل اقتصادی و در مضیقه‌گرفتن همه شهروندان گفته شد، نه تنها مربوط به دهه شصتی‌ها که همه زنان و مردان از هر نسلی و هر دهه‌ای را در برگرفته است.

به هر صورت در پایان این گزارش باید گفت که این نسل آشنایی‌های پیش از ازدواج که دهه هفتاد تجربه کرده را البته زیر سایه سخت‌گیری‌های والدین نداشتند این امر برایشان قبح به حساب نمی‌آمد بنابراین موارد آشنایی‌های پیش از ازدواج برایشان معنادار نبوده و شاید مواردی که به طریق سنتی به خواستگاری‌شان می‌آمد مورد قبول‌شان واقع نشده و برای همین قید ازدواج را زده‌اند.

کارشناسان از مهم‌ترین عواقب مجرد ماندن جوانان، افسردگی و تنهایی و احساس بی‌کسی و پوچی می‌دانند. این عارضه از دیدگاه روانشناسان عامل اصلی  مشکلات جوانان به حساب می‌آید. زیرا تمام اختلالات روحی و روانی جوانان زیر مجموعه همین افسردگی غم و اندوه است. طبق تحقیقات و مطالعات روانشناسان و روانکاوان نبود یک مامن امن و تجربه عشق یکی از عوامل اصلی خودکشی جوانان دردنیای امروز است و این خودکشی‌ها در جوانان مجرد بیشتر از متاهل‌هاست و دراین میان میزان خودکشی دختران افسرده و تنها نسبت به پسران بیشتر است.

آن‌ها از دیگر عواقب مجرد ماندن را افزایش ترس در جوانان می‌دانند که اگر به هر دلیلی ازدواج آن‌ها به تاخیر بیفتد این جوانان دیگر روحیه شجاعتش را از دست خواهد داد. با گذشت زمان حتی با فکر کردن به ازدواج هم تن و بدن آن‌ها می‌لرزد. این احساس ترس باعث می‌شود که گاهی تا آخر عمر مجرد باقی بماند. زیرا در ذهن خود مدام فکر می‌کند که ازدواج او ممکن است به طلاق بینجامد یا مشکل خاصی در زندگی او اتفاق بیفتد. افزایش احساس ترس و اضطراب او به حدی است که حتی از وضعیت تجرد خود نیز می‌ترسد و نگران اوضاع کنونی خود نیز هست.

نظراتی که در بالا ارائه شد، مورد تنها به‌عنوان نظرات برخی کارشناسان و بعضی رسانه‌ها اعلام شده است و دیدگاه روزنامه نیست .

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار