| کد مطلب: ۱۰۶۷۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد

محمود صادقی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»: افکار عمومی از انتخابات و مجلس رویگردان است

آرمان ملی : هر چه به انتخابات مجلس در اسفندماه نزدیک می‌شویم تحرکات افراد و جریان‌های سیاسی بیشتر می‌شود و اظهارنظرات پیرامون انتخابات و حواشی آن بیش از گذشته می‌شود.

محمود صادقی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»: افکار عمومی از انتخابات و مجلس  رویگردان است

انتخاباتی که شاید بتوان با توجه به شرایط جامعه و نوع نگرش مردم به آن از هم اکنون نسبت به آن تحلیل مشخصی ارائه داد. اما برخی معتقدند که اگر شرایطی فراهم شود که میزانی از رضایتمندی در جامعه ایجاد شود آن زمان می‌توان انتظار حضور و مشارکت مطلوب مردم در انتخابات را داشت. شرایطی از قبیل حل بخشی از مشکلات اقتصادی که مردم آن را در سفره خود ببیند و به واقع به این اقناع‌پذیری برسند که تغییری در وضع زندگی‌شان ایجاد شده است. از طرفی بحث نگاه حاکمیت نیز بحث مهمی است که نباید به سادگی از آن گذر کرد. اگر بنای حاکمیت بر انتخابات حداکثری و مشارکتی باشد قدر مسلم باید مولفه‌های آن را نیز در جامعه فراهم کند. چرا که به صرف سخن گفتن از انتخابات حداکثری و مشارکت مردم این مهم اتفاق نخواهد افتاد. نکته مهم اینکه برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و رقابتی باید دوگام برداشته شود؛ گام نخست اینکه مطالبات و خواسته‌های جامعه احصاء گشته و تحقق پیدا کند. به عبارتی مردم مثل همیشه انتخابات را از آن خود بدانند و برای تشکیل مجلسی قوی و کارآمد در جهت حل مشکلات کشور دغدغه‌مند باشند. از سوی دیگر نیز باید شرایط برای حضور همه جریانات سیاسی در انتخابات فراهم شود تا مردم نیز آزادانه و با فارغ بال بتوانند از حق انتخاب بیشتری برخوردار شوند. آنچه مسلم است حضور حداکثری همه جریانات سیاسی و مردم در انتخابات منتج به تشکیل مجلسی قدرتمند خواهد شد و مجلس قدرتمند نیز دولت را پاسخگو و کارآمدتر خواهد کرد. به شرطی که تلاش‌ها برای شکل‌گیری انتخابات حداکثری باشد.

* هیچ سیگنالی برای بازترشدن فضای سیاسی داده نشده است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلبی در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند و خیلی کم بوده و به‌دلایل مختلفی از جمله اینکه ثبت‌نام بدون مقدمه شروع شد و قانونی که مصوب شد محدودکننده بود برخی ناامید شدند. هیچ سیگنالی هم برای بازترشدن فضای سیاسی داده نشده است. محمود صادقی به «آرمان ملی» گفت: بر مبنای برخی اطلاعات از نظرسنجی‌های معتبر احتمالا مشارکت پایین خواهد بود. در کشور حول و حوش 25 درصد خواهد بود و فعلا هیچ تغییری هم که برای مردم امیدوارکننده باشد برای مشارکت دیده نمی‌شود. لذا نمی‌توان پیش‌بینی انتخابات پرشوری برای انتخابات مجلس داشت. دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بیان کرد: برگزاری انتخابات رقابتی بخشی به اراده حاکمیت مبنی بر اینکه بخواهد فضا را رقابتی کند مطابق آنچه رهبری در ابتدای سال بیان کردند باز می‌گردد. بخش مهم‌تر نیز به سطح مردم باز می‌گردد چرا که افکار عمومی به‌خصوص در این دوره از انتخابات و مجلس  رویگردان هستند و مهم‌ترین چالش همین است.

* مهم‌ترین مساله مردم در حال حاضر معیشت آنهاست

یک چهره سیاسی در خصوص آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: الان خیلی معلوم نیست و همه علاقه‌مند هستند که یک انتخابات رقابتی و سالم برگزار شود. الزامات انتخابات رقابتی این است که عملا دو مرحله‌ای نشود. یعنی یک مرحله شورای نگهبان بخواهد افراد را انتخاب کند و یک مرحله هم مردم بخواهند از بین آنها افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند و به آنها رای بدهند. سردار حسین علایی گفت: بسیاری از جریانات سیاسی مدعی هستند که نظارت استصوابی، عملا انتخابات را گزینشی می‌کند و ما از انتخابات رقابتی فاصله می‌گیریم، مهم‌ترین مساله برای انجام انتخابات این است که انتخابات آزاد و رقابتی باشد و سالم برگزار شود. آزاد یعنی همه بتوانند در آن شرکت کنند و رقابتی یعنی همه احزاب بتوانند در آن حضور داشته باشند و با هم رقابت بکنند و بخواهند از یکدیگر جلو بیفتند. سالم هم یعنی اینکه هر رایی که به صندوق ریخته می‌شود  صیانت شود. بنابراین انتخابات خوب باید این سه شاخص را داشته باشد. وی در خصوص انتظارات از انتخابات پیش‌رو و چیزهایی که باید بر مبنای 4 محور رهبری اصلاح شود عنوان کرد: آنچه که امام خمینی(ره) در زمان حیات می‌گفتند این بود که مردم باید حس بکنند که واقعا دارند افراد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و واقعا با انتخاب افراد مطلوب، سیاست‌هایی را که قبول ندارند را می‌خواهند تغییر دهند. فلسفه انتخابات هم مفهومش همین است. وی ادامه داد: اگر انتخابات با 3 اصلی که عرض کردم، آزاد، رقابتی و سالم برگزار شود مردم همیشه حس می‌کنند که هر اتفاقی هم که در کشور می‌افتد، نتیجه آرای خودشان است. اگر کشور خوب اداره می‌شود خودشان خواسته‌اند و اگر کشور بد اداره می‌شود نتیجه آرای خودشان است. مهم‌ترین مساله برای هر حکومتی سرمایه اجتماعی است، سرمایه اجتماعی وقتی تقویت می‌شود که مردم احساس کنند که در سرنوشت خودشان مشارکت جدی دارند و خودشان هستند که سرنوشت خودشان را تعیین می‌کنند. علایی اظهارکرد: انتخابات در واقع بیانگر این موضوع است و یک نوع ساز و کار اجرایی جهت افزایش سرمایه اجتماعی است. بنابراین اگر انتخابات باعث افزایش سرمایه اجتماعی شود علامت این است که مردم این انتخابات را قبول داشته‌اند و اگر باعث کاهش سرمایه اجتماعی شود علامت این است که انتخابات آن گونه که مردم انتظار داشتند برگزار نشده است. اگر مردم حس کنند که حکومت به سمت اجرای خواسته‌های آنها می‌رود مشارکت افزایش پیدا می‌کند اما اگر حس بکنند حضورشان در انتخابات تاثیری در سیاست‌ها و اصلاح روش‌های حکمرانی ندارد نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد. وی تاکید کرد: بالاخره مهم‌ترین مساله مردم در حال حاضر معیشت آنهاست. الان معیشت مردم بسیار سخت است. هر دولتی که بتواند وضعیتی به وجود بیاورد که مردم نسبت به معیشت‌شان احساس آرامش بیشتری کنند در رضایت آنها تاثیر خواهد داشت. رضایت هم باعث افزایش مشارکت خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار