| کد مطلب: ۱۰۶۷۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

۹۰ درصد محصولات گلخانه‌ای شمال استان اردبیل صادر می‌شود

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اردبیل گفت: ۹۰ درصد محصولات تولیدی گلخانه‌های شمال این استان صادر می‌شود.

۹۰ درصد محصولات گلخانه‌ای شمال استان اردبیل صادر می‌شود

فضائل بصیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زیرساخت‌های ۱۱۰۰ هکتار از گلخانه‌های شمال استان اردبیل در منطقه مغان آماده شده است که از این میزان ۱۶۵ هکتار به بهره‌برداران واگذار شده است.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار دیگر هم در حال ساخت و تکمیل سازه با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۷۰ درصد است و مابقی هم در مراحل شروع عملیات اجرایی است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اردبیل با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال گاز استان اردبیل (چلوند- اردبیل) اضافه کرد: این واحدها تا پایان سال جاری تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید که گاز مورد نیاز این واحدها از خط دوم انتقال تامین خواهد شد.

عملیات اجرایی خط دوم انتقال گاز اردبیل (چلوند- اردبیل) پنجشنبه هفته گذشته با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال آغاز شد.

با بهره‌برداری از این پروژه ظرفیت گاز استان اردبیل از ۱۱ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت ، این خط قرار است علاوه بر ارتقای پایداری شبکه گاز استان، انرژی مورد نیاز گلخانه‌های واقع در شمال استان را تامین کند.

۹۰ درصد محصولات گلخانه‌های شمال استان اردبیل صادر می‌شود

بصیری با اشاره به نقش اساسی گلخانه‌های استان در ارتقای امنیت غذایی و کسب درآمد ارزی برای کشور، میزان تولید محصول در هر هکتار گلخانه را ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن ذکر کرد و گفت: میزان تولید محصول در این میزان گلخانه دست‌کم ۲۴ هزار و ۷۵۰ تن است که ۸۵ تا ۹۰ درصد محصول به کشورهای روسیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر می‌شود.

وی همچنین در خصوص نحوه واگذاری گلخانه‌ها و استقبال از این واحدها اظهار کرد: کارگروه اهلیت‌سنجی واگذاری گلخانه‌های استان متشکل از ۶ عضو که ریاست آن با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان است، اهلیت مالی و فنی متقاضیان را بررسی کرده و بعد از تایید مدارک و اهلیت متقاضیان گلخانه به افراد واگذار می‌شود.

تخفیف ۱۰ درصدی برای توسعه فناوری در گلخانه‌های استان

این مقام مسئول اضافه کرد: متقاضیان ۳۰ درصد قیمت را ابتدای کار پرداخت می‌کنند و مابقی را در ۶ قسط ۶ ماهه پرداخت خواهند کرد. ضمن اینکه برای متقاضیانی که از فناوری‌های نو در گلخانه‌ها استفاده کنند ۱۰ درصد تخفیف داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: علاوه بر این در مناطق محروم قیمت کارشناسی ۳۰ درصد کمتر محاسبه می‌شود که در سطح استان، شهرستان کوثر در چنین شرایطی قرار دارد.

وی با اشاره به استقبال بالا از فعالیت در گلخانه‌های استان اظهار کرد: یکی از مشکلات پیش رو در توسعه گلخانه‌ها تامین سرمایه مورد نیاز و تسهیلات است که باعث کندی فرایند واگذاری شده است.

بصیری با بیان اینکه هر هکتار گلخانه بین هشت تا ۱۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم دارد، یادآورشد: هزینه راه‌اندازی هر هکتار گلخانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد ریال است که این رقم در گلخانه‌های هیدروپونیک به ۱۵۰ میلیارد ریال می‌رسد.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار