| کد مطلب: ۱۰۷۱۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد

اعتماد عمومی و اعتلای کشور

اعتماد عمومی از ارزش‌های مشترک بین مردم است که با حضور فرهیختگان در ارکان‌ تصمیم‌گیری، تلاش، پشتکار و پاکدستی مسئولان و همراهی و مشارکت مردم در اداره امور کشور ایجاد می‌شود و استمرار می‌یابد.

عدم توجه به این ضر‌ورت، چالش‌هایی برای کشور به‌وجود می‌آورد که عبور از آن به سادگی میسر نخواهد بود. اعتماد عمومی موجب همبستگی بین مردم و مسئولان و افزایش کارآیی حکومت و باور مردم به یکدیگر و دولت می‌شود و نگاه مثبت جهانیان به کشور را در پی دارد. وقتی که وعده‌های دولتمردان که در جریان برگزاری انتخابات و امثال آن به مردم می‌دهند تحقق پیدا نمی‌کند، باور عموم به آنان کاهش می‌یابد و تکرار آن موجب سلب اعتماد به مسئولان می‌شود و در عوض،‌ انجام وعده‌ها و تحقق اهداف تعیین شده رابطه بین دولت ومردم را بهبود می‌بخشد.

توفیقات در عرصه ابداعات و اختراعات و دستآوردهای علمی و رشد علم و دانش و سواد عمومی همچنین حصول به موفقیت‌های ورزشی در سطوح بین‌المللی، دستیابی محققان و اندیشمندان ایرانی به جایگاه‌های علمی در جهان موجب سرافرازی، شادی و خشنودی مردم و افزایش خوش بینی و رشد اعتماد عمومی می‌شود. در مقابل انتشار اخباری از کم‌کاری سهل‌انگاری، ناتوانی، عدم موفقیت در اجرای وظایف و مسئولیت‌ها، رشوه گرفتن، فساد و اختلاس در بین برخی از دست اندرکاران و متولیان امور ضربه بسیار بزرگی بر ر‌وابط بین مردم و متولیان می‌زند و تکرار این قبیل موارد اعتماد عمومی را که بسیار ارزشمند است خدشه دار می‌کند.

اطلاع‌رسانی بهنگام از بروز حوادث ناخوشآیند موجب جلوگیری از انتشار شایعات و تقویت روابط فی مابین مردم و دولتمردان می‌شود.

 

در ر‌‌وزهای اخیر حادثه دهشتناک قتل فجیع داریوش مهرجویی از بزرگ‌ترین فیلمسازان کشور و همسرش آنچنان دل مردم را به درد آورد و بر روح و روان مردم اثر گذاشت و موجب بروز شایعات و اخبار متفاوت در سطح دنیای مجازی شد که به ندرت شاهد چنین فضایی بوده‌ایم. نحوه انعکاس چنین حوادثی تلخ برای جامعه نیازمند بهره گیری ازخبرگانی است که بتوانند ابعاد مختلف موضوع را به صورت همه جانبه و علمی همراه با واقع بینی به سرعت و دقت بررسی کنند و با شفاف سازی حداکثری اطلاع‌رسانی کنند زیرا یک طرف موضوع به مسئولیت دولت در ایجاد امنیت در کشور و مراقبت از فرهیختگان بلند پایه برمی‌گردد؛ سمت دیگر آن به حوزه هنرمندان و لطافت، ظرافت و حساسیتی که در این جامعه وجود دارد مربوط می‌شود. از آنجا که مرحوم داریوش مهرجویی از جمله هنرمندان بین‌المللی بوده است هنرمندان دیگر کشورها هم به آن توجه دارند واز همه مهمتر مردم عزیز خودمان هستند که به این فیلمساز و آثار بزرگ او علاقه ویژه وعشق دارند. این قبیل موضوعات فقط برای گفتن و خالی شدن ذهن‌ها نیست بلکه پیامی است به مسئولان دولتی از شنیده‌های مرد و به این امید عرض می‌شود تا برای آن چاره اندیشی شود، شاید با اصلاح روش‌ها و شیوه مواجهه با خواسته‌های مردم و انتظاراتی که وجود دارد تغییرات مثبتی اتفاق بیفتد و روابط بین مردم و دست اندرکاران اداره کشور هم بیشتر بهبود پیدا کند.

 

*نبی اله عشقی ثانی

فعال اجتماعی

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار