| کد مطلب: ۱۰۷۹۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد

زهرا نژادبهرام : مدیریت شهری درباره آلودگی هوا هشدار هم نمی‌دهد

مهم‌ترین چالش‌های کنونی شهر تهران چیست و شورای دوره ششم چه رویکردی برای حل این چالش‌ها در پیش گرفته است؟چرا معضل آلودگی هوا همچنان پس از سال‌ها سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و مرجعی برای رسیدگی به این معضل وجود ندارد؟

زهرا نژادبهرام : مدیریت شهری درباره آلودگی هوا هشدار هم نمی‌دهد

«آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با دکتر زهرا نژادبهرام، عضو سابق شورای شهر تهران گفت‌وگو کرده است. نژادبهرام معتقد است:واقعیت این است که با گذشت تابستان و آغاز فصل پاییز مسئله آلودگی هوای شهرها‌ی بزرگ به ویژه تهران بدون هیچگونه اقدام قابل توجهی  ادامه دارد و  کم  توجهی مسئولین شهری  و سازمان محیط زیست مسئله آلودگی هوا را به امری عادی مبدل کرده است‌‌‌.

در چنین شرایطی ‌‌ تنها با هشدارهایی نظیر عدم خروج افراد حساس و کودکان  و چشم انتظاری از آسمان که کمی به رفع آلودگی هوا کند مسئله را به پایان برده‌ایم. سوخت مازوت برای نیروگاهها همچنان ادامه دارد و ترافیک غیر قابل تحمل مدیریت شهر را با خود به کام آلودگی کشانده است.

در این میان تعداد بیماران ناشی از آلودگی هوا افزایش یافته و مراکز درمانی میزبانی این شهروندان را برعهده دارند‌. در چنین شرایطی سوال مهم این است که ‌‌‌ زمان آن فرا نرسیده که مسئولان سازمان محیط زیست و وزارت نیرو و مدیریت شهری اقدامی جدی برای برون رفت از این بحران انجام بدهند؟

افزایش خودروها و ترددهای درون شهری وبی توجهی به معاینه فنی موتورسیکلت‌ها که حجم بزرگی از وسائل نقلیه بنزینی شهری را به خود اختصاص داده‌اند در کنار وضعیت نگران کننده سوخت مازوت نیروگاه‌های همه شهرها به خصوص شهرهای بزرگ را به معضلی مبدل کرده که  فعلا تلاشی برای رفع آن مشاهده نمی‌ شود. حتی هشدار و ابراز و نگرانی نیز از مدیریت شهری رخت بر بسته و شهروندان در کلاف سردرگم آلودگی هوا مجبور به تنفس هستند. مسئله آلودگی هوا گذشته از سوخت‌های ‌‌‌‌‌‌‌فسیلی در کنار خشکسالی و وضعیت انتقال گرد و غبار مناطق خشک شده کشورهای همسایه و حتی کشور خودمان دامنه وسیعی پیدا کرده است و هر روز دیرتر به رفع این مشکلات توجه کنیم خسارت بیشتری را برای سلامت و زندگی شهروندان را باید متحمل شویم.

از این رو لازم است عزم جدی در همه بخش‌های ‌‌‌‌‌‌‌کشور برای پیشگیری‌ ‌‌‌‌و درمان این مسئله مهم در کشور به وجود بیاید وگرنه احتمالا با حجم بزرگی از بیماری‌های ‌‌‌‌‌‌‌گوناگون شهروندان هزینه‌های ‌‌‌‌‌‌‌سنگینی ایجاد خواهد شد‌‌‌. بدون تردید اگر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌امروز به فکر رفع معضل نباشیم شاید فردا دیر باشد. این هوا متعلق به همه است‌، ‌‌‌‌غنی و فقیر ندارد‌‌‌. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیر و غیر و مدیر ندارد‌، ‌‌‌‌همه از این هوا تنفس می‌‌‌کنیم پس مدیران شهری می بایست به وضعیت آلودگی هوا توجه کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار