| کد مطلب: ۱۰۶۰۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد

بحران آبرسانی بیخ گوش پایتخت | بی‌آبی در شهریار رکورد شکست

وائین، عباس‌آباد، اندیشه، نصیرآباد، دینارآباد، کرشته، مخابرات و خیلی نام‌های دیگر، محلات و بخش‌هایی از شهرستان شهریار، یکی از شهرهای استان تهران هستند که روز گذشته و روزهای پیش از آن ، با کم آبی و در نهایت قطع آب مواجه بوده‌اند. گرمای رکورد شکن و فرای تحمل انسانی که این روزها نه تنها بر کشور که بر پایتخت هم سایه‌ای گرم انداخته تا استان تهرانی‌ها گرم‌ترین روزهای سال را تجربه کنند بر روند قطعی آب تاثیر داشته.

بحران آبرسانی بیخ گوش پایتخت | بی‌آبی در شهریار رکورد شکست

به گزارش آرمان ملی آنلاین این را مسئولان آبفای غرب استان به آن اشاره می‌کنند و البته مثل همیشه  پیکان انتقادات را به سمت شهروندان هم تنظیم می‌کنند تا مصرف بیش ‌از حدمجاز هم به عنوان یکی از عوامل اصلی کم شدن و قطع آب در کنار عوامل دیگری مثل کم بودن منابع آب و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی هم خوش بدرخشد. 

«م. عباسیان» یکی از مردان اهالی محله عباس‌آباد و ساکن شهرستان شهریار است. او به خبرنگار «آرمان‌ملی» می‌گوید که الان یک ماهی می‌شود که با قطع آب، رفتن‌ها و برنگشتن‌هایش دست و پنجه نرم می‌کنند به طوریکه دیگر آموخته‌اند همان یکی دو ساعتی که آب وصل می‌شود، تمام ظروف بزرگی را که از قبل تهیه کرده‌اند پر از آب کنند تا برای ضروری‌ترین نیازهای روزمره شان، ‌احتیاج‌‌شان به آب را رفع کنند. 

با چند نفر دیگر از اهالی شهریار در محلات مختلف که صحبت می‌کنیم می‌گویند که در روزهای اخیر تجمعاتی هم مقابل اداره آب و فاضلاب آنجا شکل داده‌اند منتها هر بار مسئولی یا معاونی، توضیحات و وعده‌هایی به آن‌ها می‌دهد و هر بار که این جمع‌ها تمام می‌شود، هیچ‌کسی هیچ چیز دستگیرش نمی‌شود که چرا آب قطع می‌شود و کی قرار است وصل شود!

در این روزهای قطع آب، صحبت‌های مسئولان را اگر شنیده یا اخبار واکنش‌هایشان را اگر دیده باشید، حتما این تانکرهای آبرسان هم به گوشتان خورده؛ تانکرهایی که اهالی شهریار (لااقل آنهایی که با ما گفت‌وگو کردند) به چشم ندیده‌اند.

آقای عباسیان هم تا حالا از تانکر آبرسان، آبی دریافت نکرده؛ او که دو فرزند 5 و 8 ساله دارد مصائب قطع و نبود آب را به خوبی درک کرده و تمام سعی‌اش بر این است که چطور بتوان در شرایطی که گرمای کلافه کننده علاوه بر مشکلات جسمی، روح و روان انسان را هم به هم می‌ریزد، در حداقل امکانات، زیست همسر و فرزندانش به خطر نیفتد؛ در واقع شکل و نوع رفتار در این شرایط، بیمار نشدن در گرما و بی‌آبی را نوعی مبارزه می‌داند برای زنده ماندن. از او می‌پرسید کولر چه؟ گرما را چه کار می‌کنید؟ فقط لبخند می‌زند... 

تانکرها در شهر

بعد از سیلی که اواخر خرداد محلاتی از تهران و چالوس و کرج را درنوردید و گل و لایی که دریچه‌های خروجی از سدها را بست و آب‌هایی که قطع شدند، همه متوجه شدند که حتی پایتخت، منابع و زیرساخت‌های مناسب برای انتقال آب ندارد، سیستم‌های انتقال آب کهنه و قدیمی هستند و تصفیه‌خانه‌ها هم غیراستاندارد. 

حالا که به دهه آخر تیر ماه وارد شده‌ایم و مسئولان هواشناسی هم از قبل اعلام کرده‌اند که این هفته گرم‌ترین سال بوده و دما تا 49 و 50 درجه هم می‌تواند صعود کند، باز هم آب قطع شده. قطع آب در شهرها و استان‌هایی مثل کرمان و زاهدان و سیستان و بلوچستان همه ساله رخ می‌داده و می‌دهد اما استان تهران و کرج به این شکل که تانکرگردی برای آبرسانی تبدیل به یک رویه شود، جزو مشکلات و مصائب جدید شهروندان این مناطق است و ظاهرا آن‌ها هم مثل اهالی نامبرده در سایر مناطق ایران باید به کم‌آبی و بی‌آبی و قطع آب عادت کنند. 

روز گذشته که این گزارش نوشته می‌شد، آب کرج قطع بود و سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کرج از افزایش تعداد ناوگان‌های آبرسانی در مناطق مختلف شهر کرج که با قطع آب مواجهند، خبر داد. البته کاوه حدادپور گفت که تعداد تانکر‌های آبرسان در مناطقی که با قطع آب مواجه هستند در حال افزایش است و به ۳۰ تانکر رسیده. این مسئول تاکید کرد که «نمایندگان استانداری و فرمانداری کرج در مرکز ۱۲۲ از نزدیک برای خدمت رسانی هر چه بهتر به شهروندان پاسخگوی تماس‌های مردمی هستند و به محض درخواست، نسبت به اعزام تانکر آبرسان به مناطقی که با قطع آب مواجه شده‌اند اقدام می‌کنند.»

آب که قطع می‌شود، خبرنگاران با برخی مسئولان ذی‌ربط هم تماس می‌گیرند. یکی از آن‌ها معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای غرب استان تهران است که از قطع چند روزه آب و آبرسانی با تانکر در برخی محلات شهریار خبر داد و گفت: تولید و تقاضای آب در شهرستان شهریار نابرابر است و گرمای هوا و مصرف بیش‌ازحد مجاز منجر به کمبود آب در شهرستان شهریار شده است. محمدرضا شمسایی‌فر قطع چند روزه آب در برخی محلات شهریار را تایید کرد و ادامه داد که «منابع آب در شهرستان شهریار بسیار محدود است و فقط از آب‌های زیرزمینی بهره‌برداری می‌شود.» او با بیان اینکه شهرستان شهریار از آب‌های سطحی بی‌بهره مانده، گفت: مشکل 30 درصد قطع آب در محلات شهریار برطرف شده ‌و تماس مردم با سامانه 122 به نصف رسیده است. 

او گفت که البته تا ابتدای هفته آینده مشکل قطع آب در شهریار به وضعیت پایدار خواهد رسید و شبانه‌روز برای رفع مشکلات تلاش می‌شود. 

شمسایی‌فر با اشاره به آب‌رسانی با تانکر توسط آبفای غرب استان تهران به محلات مورد نیاز گفت: محلاتی که بیش‌ترین تماس و قطع آب را داشته باشند موقتاً با 5 خودروی تانکر آب شرب، آب‌رسانی می‌شود. او در ادامه توضیح داد: گرمای هوا و مصرف بیش‌ازحد مجاز منجر به کمبود آب در شهرستان شهریار شده که به دنبال زمان‌بندی برای توزیع آب در محلات مختلف شهریار هستیم تا مردم با مشکلات بیشتری مواجه نشوند. معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای غرب استان تهران در پایان به کاهش 100 لیتر بر ثانیه دبی آب‌ چاه‌ها در شهریار اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه تولید و تقاضای آب در شهرستان شهریار نابرابر است و مردم باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. 

تا آخرین لحظه نگارش این گزارش و پرس و جو از اهالی شهریار و کرج، آب بسیاری از مناطقی که ذکر شد، همچنان قطع بود؛ مشخص نیست آب کی وصل می‌شود و اگر وصل شد آیا دوباره قطع می‌شود و شهروندانی که برنامه زندگی خود را مطابق با بی‌آبی چیده بودند، آیا به این زودی‌ها می‌توانند به یک زندگی نرمال و معمولی برگردند یا خیر؟!

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار