| کد مطلب: ۱۰۶۳۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد

دولت و مجلس به دنبال تعطیلی به دلیل گرمای هوا | شهرهای ایران داغ کردند

هوا گرم است نه گرمایی روح بخش و جان افزا که نفس‌گیر و عرق ریزان است و عطشی سیری ناپذیر که تردد در شهری که امکانات سرمایشی مناسبی برای شهروندانش ایجاد نکرده آن را خیلی بیشتر از دو چندان و تحمل ناپذیر می‌کند.

دولت و مجلس به دنبال تعطیلی به دلیل گرمای هوا | شهرهای ایران داغ کردند

به گزارش آرمان ملی آنلاین در پایتخت اگر تردد کنید، تنها چیزی که به عنوان خنک کننده‌ها به چشمتان می‌خورد، همین قطرات ریز آب است که برخی مغازه‌ها با هزینه شخصی خود در هوا و بالای سر مشتری‌هایشان می‌افشانند. نه سایبانی، نه خنک کننده‌ای و نه مسیرهای تعبیه شده سایه‌داری؛ هرچه هست تیغ داغ آفتاب است که راه گریزی از آن نیست و تازه بر اساس برخی طرح‌های جدید شهری به منظور صرفه جویی در مصرف آب، آبیاری بوستان‌ها و فضاهای سبز خصوصا فضاهای سبز بزرگراه‌ها فعلا متوقف شده‌اند و به جای افزایش پارک‌ها و فضاهای سبز برای مقابله با گرما، ساختمان‌ها و برج‌ها در همه جا قد کشیدند و اسف بارتر از همه قطع درختان و تخریب باغاتی  توسط عده‌ای سودجو بوده که در سال‌های طولانی تهران را از آن خطه خوش آب و هوا و رویایی به مکانی نیمه بیابان، خشک بدل کرده.

گرمای بی‌سابقه مملکت را تعطیل کرد | چهارشنبه و پنجشنبه سراسر کشور تعطیل شد

 

اینکه چه می‌شود و چه فرآیندی طی می‌شود تا برخی باغات به راحتی تخریب و مجوز ساخت و ساز آن‌ها صادر می‌شود بحث این شماره و این روز گرم ما نیست. اینکه چه عوامل و دلایلی هم این گرمای طاقت‌فرسا را تشدید کرده‌اند هم همین‌طور. در حال حاضر در شرایطی از گرمای هوا گرفتار آمده‌ایم که شاید تنها منتظر شنیدن خبر تعطیل شدن و البته دورکاری برای جلوگیری از گرما‌زدگی و فرار از شر اشعه فرابنفش باشیم. 

آنچه مورد توجه مسئولان فعلی واقع شده و در طول گزارش به آن خواهیم پرداخت. اما در این باره که مدیران شهری برای پیشگیری از بیمار شدن شهروندان و بر اثر گرمای زیاد و آسان‌تر شدن تردد آن‌ها در شهر چه کرده‌اند، نگاهی به کشور‌های دیگر انداختیم و آب‌نماها و تصاویری از سایبان‌ها و فضاهای وسیع سبز و بسیاری فعالیت‌های دیگری که برای شهروندانشان ترتیب داده‌اند تا حد زیادی ما را به فکر فرو برد. برای پیگیری بیشتر تقریبا به همه اعضای شورای شهر تهران در ششمین دوره آن تماس گرفتیم که متاسفانه هیچکدام پاسخگوی این رسانه نبودند. قصد داشتیم جویای این مطلب باشیم که چه فعالیت‌هایی برای مواجهه با گرمای زیاد انجام شده و البته فعالیت‌هایی که در مقابله با یخبندان و زمستان سخت پایتخت هم صورت گرفت، از مقابل چشمانمان گذشت. 

به هر صورت، اخبار روز گذشته در کنار رسیدن دمای تهران به 40 درجه، توصیه مسئولان و کارشناسان محیط زیست است به شهروندان که مراقب اشعه فرابنفش باشند و البته مهم‌تر اینکه وزارت بهداشت درباره گرمازدگی شدید در امروز و روزهای آینده هشدار داده و تعطیلی آخر هفته را برای شهرهایی که دمای بالا دارند را پیشنهاد کرده. نماینده‌های مجلس هم  بیکار نماندند؛ پیش‌تر اقبال شاکری پیشنهاد تعطیلی را داده بود؛ روز گذشته هم همایون سامه‌یح و معین‌الدین سعیدی درباره‌ این تعطیلی حرف‌هایی زدند. 

اخبار داغ 

آسمان تهران، امروز ۱۰مرداد، با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۳۹ درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه 11مرداد با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 40 درجه دمای بالایی و البته خطرناکی است برای شهروندانی که باید از خانه بیرون بروند آن هم در اوج گرما. این تنها مربوط به تهران نیست بسیاری از شهرهای کشور هم همین وضعیت را دارند؛ شهرهای جنوبی هم که همیشه به بالا بودن دما عادت داشته‌اند در شرایطی قرار گرفته‌اند که دیگر تاب تحمل خود را از دست بدهند. یکی از مواردی که خصوصا امسال بیشتر به آن توجه می‌شود بحث اشعه فرابنفش است و تذکر در مورد خطرات آن با افزایش گرمای بی‌سابقه؛ کارشناسان می‌گویند بر اساس آمار سامانه‌های جهانی هواشناسی، ‌تابستان سال جاری از گرم‌ترین روزها و شب‌های یک دهه گذشته است و بنابر اعلام متخصصان امروز یعنی سه‌شنبه، میزان اشعه ماورای بنفش خورشید در تهران شدید است و مردم باید اقدامات حفاظتی را مورد توجه قرار دهند تا از خطرات و آسیب‌های این اشعه خطرناک در امان باشند. 

خبرگزاری فارس از زبان جهانگیر پرهمت، عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری با اشاره به افزایش سطح اشعه فرابنفش، نوشته: ماندن در خانه، استفاده از پوشش‌های ضد اشعه فرابنفش و نرفتن به ارتفاعات از جمله اقداماتی است که در این شرایط باید در دستور کار قرار گیرد. در ادامه توضیحات آمده که اولین خطر خورشید برای ما به شکل اشعه ماوراء بنفش که جزء تابش خورشید است بعد هم از آسیب به چشم و پوست و ایجاد انواع سرطان‌ها صحبت و استفاده از کلاه و عینک و غیره را گوشزد کرده. 

شربت آبلیمو

بله؛ گرمای هوا به حدی رسیده که وزارت بهداشت پیشنهاد تعطیلی آخر هفته را مطرح کرده؛ برخی نماینده‌های مجلس هم همین‌طور؛ در حالیکه سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده باش مراکز درمانی برای روز‌های گرم این هفته خبر و نسبت به گرمازدگی شدید شهروندان هشدار داده، وزیر بهداشت پیشنهاد کرده که شهرهای بالای 40 درجه آخر هفته تعطیل شوند. 

کریمی با اشاره به هشدار‌های هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا در سه روز آینده، گفته: تمام مراکز درمانی در آماده باش برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر قرار دارند؛ کودکان زیر ۴ سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، افراد دارای فشار خون در معرض گرمازدگی هستند و باید خودمراقبتی بیشتری داشته باشند؛ در روز‌های بسیار گرم چند روز آینده، افراد حتی الامکان نباید بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ از منزل خارج شوند و در صورت پیدا شدن علائم شدید گرمازدگی باید فرد به اورژانس و پزشک منتقل شود. 

این مسئول، ضعف، بی‌حالی، تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، افت فشار خون، غش، بیهوشی، ضعف شدید و در موارد شدید حتی به کما رفتن فرد را از علائم گرمازدگی دانسته و گفته در چنین وضعیتی فرد باید از گرما و آفتاب دور نگه داشته و در سایه یا جای خنک قرار داده شود. 

از طرفی گفته خوردن آب و مایعات خنک مثل شربت آبلیمو و قرار گرفتن در مکان‌های خنک توصیه همگانی است. مایعات بدن باید در روز‌های گرم تأمین شود. 

تاسف برای گرما

همان‌طور که به صحبت‌های وزیر بهداشت اشاره شد، بهرام عین‌اللهی، در حاشیه مراسم روز ملی اهدای خون در جمع خبرنگاران، با اشاره گرمای بی‌سابقه هوا در کشور، گفته: سلامت مردم عوامل مختلفی دارد که بخشی از آن محیطی است و ممکن است سلامت را به خطر اندازد؛ به عنوان مثال در زمستان موضوع آلودگی هوا را داریم که اگر به میزان خاصی برسد مجبور به تعطیلی هستیم. 

او اظهار تاسف کرده که امسال با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه شدیم که وقتی از ۴۰ درجه بالاتر رود می‌تواند سلامت را دچار اختلال کند؛ به‌ویژه این موضوع در افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان بیشتر دیده می‌شود. 

عین‌اللهی به پیشنهاد خود اشاره کرده و گفته: در هر شرایطی که عوامل محیطی سلامت مردم را دچار مشکل کند وزارت بهداشت وارد می‌شود و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای گرمای آخر هفته که احتمال می‌دهیم درجه حرارت بالا رود ما پیشنهاد تعطیلی را به هیات دولت دادیم که برای سلامت مردم هر وقت درجه حرارت بالا رود تعطیلی لازم است و امیدواریم پیشنهاد ما را بپذیرند که این موضوع بسته به پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا آخر هفته برای مناطق مورد نیاز مشخص می‌شود.

از اخبار داغ که بگذریم به این شعر اخوان ثالث، نقبی می‌زنیم که هوا بس ناجوانمردانه سرد و البته در اینجا گرم است. سرد هم هست به این واسطه که شهروندان امکانات لازم برای هیچ کدام نه سرما و نه گرما را ندارند. کولرهای شهروندان توان خنک کردن هوا را ندارد و قبض کولرهای گازی آن قدر بالا می‌آید که آنها هم که این وسیله را دارند ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند! حالا تصورش را کنید در جای جای این کشوری که شهرهایش داغ کرده‌اند، عده‌ای کولر آبی هم نداشته باشند!

مردم خودشان را تطبیق می‌دهند 

از طرفی همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان هم درباره پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی آخر هفته مناطق دارای دمای بالاتر از ۴۰ درجه با تاکید بر اینکه مردم این مناطق توانایی تطابق با هوای گرم را دارند، گفته است که طرح این پیشنهاد از سوی وزیر بهداشت در راستای وظایف این وزارتخانه بوده است اما باید فکری کنیم تا با این تعطیلی مشکلی برای مردم در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی ایجاد نشود. 

او گفته که تجربه حضور و خدمت در مناطق گرمسیر و جنوبی کشور را داشته و توضیح داده که در این مناطق در دورانی که ساعت آغاز به کار ادارات در کشور ۷ و ۳۰ دقیقه بود، در نقاط گرم کشور کارکنان و کسبه در این مناطق زودتر آغاز به کار می‌کردند و در طول روز، زمان اوج گرما را در منزل سپری می‌کردند و پس از فروکش کردن اوج گرما مجدداً کار خود را از سر می‌گرفتند. 

از طرف دیگر، نماینده مردم چابهار در مجلس هم گفته با توجه به شدت بی‌سابقه گرمای هوا در جهان و ایران به نظر می‌رسد بتوان با تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی نسبت به حفظ سلامت مردم اقدام کرد. معین‌الدین سعیدی با اشاره به اطلاعیه وزارت بهداشت مبنی بر گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای آینده و نیز پیشنهاد وزیر بهداشت تعطیلی آخر هفته در شهرهای بالای ۴۰ درجه ادامه داده که این اقدام باعث صرفه انرژی می‌شود و با توجه به شرایط موجود از این پیشنهاد حمایت می‌کنم. 

 چهارم مرداد هم اقبال شاکری با اشاره به افزایش دمای هوا در هفته پیش‌رو و هفته آینده(یعنی این هفته) گفته بود: مطابق اخبار هواشناسی، شاخص اشعه فرابنفش به سطح بسیار زیاد رسیده و همین مسئله می‌تواند سلامت مردم را دچار مشکل کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار