| کد مطلب: ۱۰۸۲۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد

شورای شهر از دستگاه های خاطی در ایجاد آلودگی هوا شکایت نمی کند

اعضای شورای شهر تهران می توانند مدارک خود جهت اثبات مازوت سوزی را به قوه قضائیه تحویل دهند.

شورای شهر از دستگاه های خاطی در ایجاد آلودگی هوا شکایت نمی کند

آلودگی هوای تهران در این هفته، تا سه شنبه تشدید می شود. این یعنی؛ تمام این سالها، هیچ کدام از دستگاه هایی که حتی اندکی در ایجاد آلودگی هوا موثر هستند قدم از قدم برنداشته اند. اکنون، این شهروندان هستند که قربانی بی تفکری، بی توجهی و بی برنامگی مسئولانی شده اند که فقط نوک بینی خود را می دیده و می بینند و هیچ ایده ای برای اینکه چطور باید یک سرزمین را برای آینده حفظ کرد نداشته و ندارند. حال در تهران، پارلمان شهری پایتخت در راستای مدیریت پدیده شوم آلودگی هوا چه کار می تواند بکند؟

​آرش حسینی میلانی، عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص اینکه اعضای فعلی شورای شهر در موضوع پیگیری آلودگی هوا که نفس شهروندان تهرانی را به شماره انداخته است، چه کارهایی می توانند انجام دهند، گفت: شورای شهر از طریق امکان نظارت و پیگیری حقوق عامه می تواند به راحتی دستگاه های ایجادکننده آلودگی هوا را شناسایی و از آنها به دستگاه قضا با مستندات شکایت کند.

او در ادامه گفت: همچنین شرکت اعضای شورای شهر در جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا و کمیته ملی آلودگی هوا نیز می تواند در این مسیر موثر باشد. حضور در جلسات با تعداد زیادی دستگاه که در مسیر کمک به رفع آلودگی هوا موثر هستند، می تواند برای پایتخت موثر باشد. هر چند اعضای شورای شهر به صورت رسمی عضو این کمیته ها نیستند ولی از آنها دعوت می شود تا در آن شرکت کنند. 

میلانی در ادامه تاکید کرد: در واقع شوراهای شهر، می توانند از نظر حقوقی از دستگاه های متخلف که در حوزه های متنوع کم کاری می کنند، شکایت کند و پرونده حقوقی برای آن موضوع باز می شود. اعضای این دوره از شورای شهر نیز اگر مدارک لازم جهت اثبات مازوت سوزی در نیروگاه های تهران یا استان های همجوار پایتخت را در دست دارند، می توانند از بستری که قانون برایشان در نظر گرفته است جهت شکایت از دستگاه خاطی اقدام کنند.

او همچنین گفت: در سوابق شوراهای اسلامی شهر و روستا چنین موردی که اعضای شورا به قوه قضائیه شکایت کرده باشند وجود ندارد ولی این ظرفیت حقوقی برای پیگیری اموری که به گرهی کور تبدیل شده اند مطرح است.

آرش حسینی میلانی در پایان افزود: همچنین شرکت کنترل کیفیت هوا که زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می کند، می تواند در هر ساعت، میزان دی اکسید گوگرد هوا را خیلی دقیق اعلام کند. این شرکت می تواند تصاویر ماهواره ای پراکنش دی اکسید گوگرد را نیز بررسی کند. در واقع شهرداری تهران می تواند با ظرفیتی که در شرکت کنترل کیفیت هوا وجود دارد، موضوع آلودگی هوا را پیگیری کند و ادله و مستندات مشخصی که از این شرکت گرفته است را جهت اثبات مازوت سوزی، به دستگاه قضا نشان دهد. نمونه برداری های شرکت کنترل کیفیت هوا، در یک بازه زمانی یک ماهه قابل انجام است.

 

منبع : رکنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار