| کد مطلب: ۱۰۸۶۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد

۹۱ درصد این استان درگیر خشکسالی شدید شده!

در حال حاضر خشکسالی شدیدی در گلستان حاکم شده است و پاییز امسال بارش موثری انجام نشده است. خشک سالی و کمبود آب به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان و کشاورزان و روستاییان استان تبدیل شده است.

 ۹۱ درصد این استان درگیر خشکسالی شدید شده!

استان گلستان قبلا در کشور سرسبز و پربارش معروف بود ولی در حال حاضر این استان با پدیده خشکسالی شدید دست و پنجه نرم می‌کند و این موضوع معیشت کشاورزان و باغداران را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

در سال گذشته بر اثر خشک سالی فقط در تولید گندم ۱۰۰ هزار هکتار در شمال استان از بین رفت. در این شرایط بحرانی کشاورزان از مجلس و دولت انتظار دارند منابع حمایتی و بلاعوض به آنها پرداخت کنند که این موضوع کمکی به کشاورزان خسارت دیده باشد.

همچنین خشکسالی در استان باعث افت مخازن زیرزمینی آب، فرسایش آبی، بادی و خاکی، تغییر کیفیت منابع آب‌ و خاک  و فرونشست زمین در مناطقی از گلستان شده است. ۹۰ درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی هزینه می‌شود و باید در مدیریت آب اقدمات جدی صورت بگیرد.

به گفته مسئولان استان ۹۱ درصد گلستان درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید شده است و آثار خشکسالی هر روز بیشتر خودش را نشان می‌دهد. هنوز بسیاری از روستاهای گلستان با تانکر آبرسانی می‌شود و همه اینها نشان دهنده شرایط بحرانی منابع آبی است.

 300 هزار هکتار زمین در مناطق شمالی استان در معرض بیابانی‌ شدن است

بیش از 300 هزار هکتار زمین در مناطق شمالی استان در معرض بیابانی‌شدن است. در حال حاضر رودخانه‌های استان حتی در فصل پاییز تقریبا خشک و سد‌های استان هم خالی هستند. خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال جاری برای کشت پاییزه نیز چالش ایجاد کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهارکرد: درحال حاضر ۱۱ سد استان بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب دارند که ده درصد افزایش حجم آبگیری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

ایرج حیدریان افزود: نیمه دوم آبان و نیمه اول آذر بیشترین حجم بارندگی‌ها و آبگیری را در سد‌های استان داشتیم به طوری که در یک روز ۶ میلیون متر مکعب آب ورودی به مخزن سد گلستان ثبت شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در ادامه میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تا کنون در ایستگاههای تحت پوشش این شرکت در سطح استان را ۱۷۲ میلیمتر اعلام کرد.

وی یادآور شد: ۹۰ درصد منابع آب در گلستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و برداشت بی رویه از چاه‌های آب غیرمجاز گلستان را چار بحران جدی کرده است. دو و نیم درصد از منابع آبی کشور در گلستان است و استان دو درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است.

وی بیان کرد: در حوزه طرح‌های آبرسانی با اقدمات انجام شده در طی یک سال اخیر  ۲۵ حلقه چاه احداث کردیم که ۵۱۵ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین شرب استان افزوده شده است.

حیدریان بیان ‌کرد: بیش از چهار هزار حلقه چاه کشاورزی و صنعتی گلستان مجهز به شمارشگر هوشمند شده‌اند و تا پایان سالجاری  بیش از ۱۰۰۰ شمارشگر هوشمند دیگر اضافه می شود.

تنها راه گذر از کمی منابع آب، شیرین سازی آب دریا است

وی افزود: ما توانستیم برای نقاطی از گلستان مجوز شیرین‌سازی آب از منابع لب شور را بگیریم و این اقدام نقش مهمی در کاهش تنش آبی استان خواهد داشت. تنها راه گذر از کمی منابع آب، شیرین سازی آب دریا است و از سرمایه‌گذاران احداث آب‌شیرین‌کن در گلستان حمایت می‌کنیم.

در تابستان سالجاری در برخی نقاط استان تا ۱۲ ساعت قطعی آب داشتیم

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس هم  در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: استان گلستان در سال‌های اخیر با خشکسالی و کمبود منابع آبی کافی روبرو بوده است و حتی در تابستان سالجاری در برخی نقاط استان تا ۱۲ ساعت قطعی آب داشتیم که مشکلات جدی برای مردم به وجود آورده بود.

رمضانعلی سنگدوینی ادامه داد: در سال‌های اخیر با اقدمات جدی که وزارت نیرو انجام داده است توانستیم مجوزات زیست محیطی برای شیرین سازی آب دریای خزر را بگیریم. دولت باید اقدماتی انجام دهد که پروژه آب شیرین کن در شهرهای گرگان، کردکوی، بندرگز، بندرترکمن برخوردار شوند.

با تکمیل سد نرماب بخشی از کمبود آب شهر گرگان حل می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: ساخت سد نرماب در شهر گرگان حدود ۱۲ سال است که شروع شده ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است و با تکمیل سد نرماب بخشی از کمبود آب شهر گرگان حل می شود. سد شصت کلاته قادر به تامین ۲۰ درصد آب شرب گرگان خواهد بود.

وی افزود: در سفر اخیر ریاست جمهوری به گلستان دستوراتی برای رفع کمبود آب  در استان دادند که مسئولین گلستان باید از هم اکنون پیگیر مصوبات این سفر باشند.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد تأمین آب شرب در گلستان وابسته به آب‎های زیرزمینی است و همچنین یک چهارم منابع آب‎های زیرزمینی در گلستان کاهش یافته و این موضوع بر چاه‌های آب شرب تأثیر بسیار زیادی گذاشته است.

 
منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار