| کد مطلب: ۱۰۵۹۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

هوش مصنوعی؛ کلید موفقیت برای بازاریابان کسب وکارها

هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه‌ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد.

هوش مصنوعی؛ کلید موفقیت برای بازاریابان کسب وکارها

به گزارش آرمان ملی آنلاین مجتبی پیرزاد، مدرس و مشاور توسعه کسب و کار نوشت: هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه‌ای برنامه‌نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف می‌تواند به تمامی ماشین‌هایی اطلاق شود که به‌گونه‌ای همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

اهداف هوش مصنوعی

اساس هوش مصنوعی آن است که هوش انسان و طریق کار آن به‌گونه‌ای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را به‌راحتی اجرا کند و وظایفی که بر آن محول می‌شود را به‌درستی اجرا کند. هدف هوش مصنوعی در حقیقت بر سه پایه استوار است: یادگیری، استدلال، درک. هوش مصنوعی (AI) شاخه گسترده‌ای از علوم رایانه است که مربوط به ساخت ماشین‌های هوشمند با توانایی انجام وظایفی است که معمولاً به هوش انسان نیاز دارند. هوش مصنوعی یک علم میان رشته‌ای با چندین رویکرد است اما پیشرفت در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق باعث ایجاد تغییر الگوی تقریباً در هر بخش از صنعت فناوری می‌شود.

چالش‌ها و خطرات هوش مصنوعی در کسب و کارها

دو مشکل عمده در رابطه با افراد برای به کارگیری هوش مصنوعی وجود دارد و این دو مشکل؛ یکی نبود درکی از هوش مصنوعی در بین افراد غیرمتخصص و کارمندان یک شرکت است و دیگری کمبود متخصصان هوش مصنوعی در حوزه هر کسب و کاری  است. به کارگیری هوش مصنوعی در یک کسب و کار تا حد زیادی نیاز به مدیریتی آشنا با هوش مصنوعی و درک آن تکنولوژی دارد. متاسفانه هنوز بسیاری از افراد به هوش مصنوعی به صورت یک افسانه نگاه می‌کنند و انتظارات غیر علمی و تا حدی تخیلی از آن دارند و نمی‌دانند که هوش مصنوعی چه تحولی را می‌تواند در کسب و کار آن‌ها ایجاد کند. پیاده‌سازی حتی ساده‌ترین برنامه‌های هوش مصنوعی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد و شرکت‌ها را ملزم به کسب مهارت‌های هوش مصنوعی مناسب می‌کند.

وارد کردن هر نوع هوش مصنوعی به گردش کار مستلزم ادغام دقیق وظایف انسان و ماشین است؛ به طوری که هوش مصنوعی باعث افزایش مهارت‌های افراد ‌شود. در نهایت، شرکت‌ها باید منافع مشتریان را در ذهن داشته باشند. هرچه برنامه‌های هوش مصنوعی هوشمندتر و یکپارچه‌تر باشند، نگرانی مشتریان درباره حفظ حریم خصوصی، امنیت و مالکیت داده‌ها بیشتر می‌شود. ممکن است مشتریان درباره برنامه‌هایی که داده‌های مکان را بدون اطلاع آنها ضبط و به اشتراک می‌گذارند یا بلندگوهای هوشمندی که ممکن است در حال شنود آنها باشد، تردید کنند. به طور کلی، مصرف‌کنندگان تمایل مبادله برخی از داده‌های شخصی و حریم خصوصی را در ازای ارزشی که برنامه‌های نوآورانه می‌توانند ارائه دهند، نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد نگرانی‌ها درباره برنامه‌های هوش مصنوعی مانند الکسا با درک مزایای آنها کم شده است.

بنابراین کلید موفقیت برای بازاریابان همان طور که هوش و دسترسی به هوش مصنوعی خود را گسترش می‌دهند، اطمینان از شفافیت در کنترل‌های حریم خصوصی و امنیت آن است. برای تضمین پشتیبانی و حفظ اعتماد مشتریان، مدیران ارشد بازاریابی باید هیات‌هایی برای ایجاد اصول اخلاقی و حفظ حریم خصوصی متشکل از کارشناسان بازاریابی و حقوقی را برای بررسی پروژه‌های هوش مصنوعی، به‌ویژه مواردی که شامل داده‌های مشتری یا الگوریتم‌هایی هستند که ممکن است مستعد سوگیری باشند، ایجاد کند. درحالی که بازاریابی هوش مصنوعی جای پیشرفت دارد ما از مدیران ارشد بازاریابی می‌خواهیم که درباره قابلیت‌های فعلی خود واقع‌بین باشند. با وجود تبلیغات زیاد، هوش مصنوعی هنوز می‌تواند وظایف محدودی را انجام دهد، نه اینکه کل عملکرد یا فرآیند بازاریابی را اجرا کند. با این‌ وجود، در حال حاضر مزایای قابل‌توجهی برای بازاریابان ارائه می‌دهد و در واقع در برخی از فعالیت‌های بازاریابی ضروری است و قابلیت‌های آن به سرعت در حال رشد است.

ما معتقدیم که هوش مصنوعی درنهایت بازاریابی را متحول می‌کند اما این سفری است که ده‌ها سال به طول می‌انجامد. عملکرد بازاریابی و سازمان‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، به‌ویژه فناوری اطلاعات، باید به ایجاد قابلیت‌های هوش مصنوعی و رسیدگی به خطرات احتمالی توجه طولانی‌مدت داشته باشند. ما از بازاریابان می‌خواهیم که امروز از یک استراتژی برای استفاده از قابلیت‌های فعلی هوش مصنوعی و آینده احتمالی آن استفاده کنند.

برای کارها و فرآیندهای بسیار تکراری که در هر کسب و کار توسط انسان‌ها انجام می‌شود، می‌توان از فرایندهای اتوماسیون روباتیک استفاده کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار