| کد مطلب: ۱۰۵۸۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد

وزیران دوره‌های پیشین یک بار دیگر دور هم جمع شدند

دولت به تجربه دولت‌های پیشین اعتنا نمی‌کند | از مأموریت رئیسی به مرکز بررسی‌های استراتژیک چه خبر؟

شرایط کشور به‌ویژه در موضوع اقتصادی چنان است که دلسوزان هر یک به فکر یافتن راهکاری برای رفع مشکلات هستند. مردانی که سال‌ها بر کرسی وزارت تکیه زده بودند هم خود را مبرا از همکاری با دولت برای تسهیل امور نمی‌دانند و هر از چند گاهی به ارائه دیدگاه‌هایشان می‌پردازند. هر تریبون برای افراد موثر در کشور یعنی یک راهکار و لزوم توجه دولت به تجربیات.

دولت به تجربه دولت‌های پیشین اعتنا نمی‌کند | از مأموریت رئیسی به مرکز بررسی‌های استراتژیک چه خبر؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین وزرای ادوار کشور هم نشست‌هایی دارند و در آن به بحث و تبادل دیدگاه‌ برای کمک به دولت می‌پردازند که آخرین نشست در 23 خرداد برگزار شد اما وزرای دولت‌های اصولگرا حضور پررنگی در این نشست نداشتند که موضوع قابل تاملی است! مسعود زریبافان، علی سلاجقه، محسن منصوری و محمدرضا میرتاج‌الدینی تنها وزرای ادوار بودند که در نشست حضور داشتند. محمدرضا عارف، بیژن نامدار زنگنه، سیدمحمد بطحایی، علی‌اکبر صالحی، امیر حاتمی، سید مصطفی هاشمی‌طبا، محمد هاشمی رفسنجانی، محسن حاجی میرزایی، معصومه ابتکار، سیف، میرزاده، مهرعلیزاده و برخی دیگر از وزرای اعتدالی و اصلاح‌طلب از حاضران این نشست بودند. 

هدف کمک به دولت بود

سال 94 یعنی زمان تشکیل وزرای ادوار که یحیی آل‌اسحاق، رئیس پیشین اتاق بازرگانی هم که عنوان وزیر بازرگانی در دولت سازندگی را در کارنامه خود دارد، درباره دلیل شکل این مجمع توضیح داد: «قرار است در این مجمع وزرای ادوار دور یکدیگر جمع شوند و به دولت‌ها مشاوره دهند و درباره مشکلات اظهارنظر کنند.» اما چرا دولت کنونی به سمت استفاده از دیدگاه‌ها و تجارب وزرای گذشته نمی‌رود، تمرکز خود را معطوف به دیدگاه‌ها و عملکرد اصولگرایان کرده است و تمایلی به استفاده از تجارب موفق دولت‌های قبلی ندارد که در امور اقتصادی یا سیاست خارجی موفق بودند اما شعار آن را می‌دهند. 4 شهریور 1400 رئیس‌جمهور استفاده از تجربیات و عبرت‌های دولت‌های پیشین را حائز اهمیت دانست و گفت: باید از تجربیات و عبرت‌های دولت‌های گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی، درس بگیریم و استفاده از این عبرت‌ها به نحوی باشد که مشکلات و تجربیاتی که پیشینیان داشتند را دوباره تکرار نکنیم چرا که انسان از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. رئیسی در ادامه سخنانش با استقبال از پیشنهاد مطرح شده در این جلسه برای استفاده از تجربیات مدون شده دولت‌های قبل، تصریح کرد: «به مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ماموریت دادم که در روند تدوین طرح تحول دولت از تجربیات دولت‌های گذشته نیز حتما استفاده کنند.»

بی اعتنایی به تجارب سال‌ها وزارت

هرکدام از وزرای عضو مجمع در دوره خود، دارای تجربیات بسیار خوبی بودند و توانسته‌اند در دوره‌های خود با مشکلات برخورد و چالش‌ها را مدیریت کنند بنابراین این مجموعه تجربیات می‌تواند در اختیار دولت قرار گیرد اما بی‌اعتنایی دولت به تجارب وزرای سابق سبب گله آنها شده است. محمدرضا عارف چندی پیش گفته بود: «چقدر نمایندگان مجلس با نمایندگان قبلی جلسه گذاشته و از آنها مشورت می‌گیرند؟ چند وزیر از مشورت و مشاوره وزیران قبلی استفاده می‌کنند؟ چقدر به مصوبات و تصمیمات قبلی احترام گذاشته می‌شود؟ اگر فرهنگ مشورت با مسئولان پیشین، کار جمعی و احترام به قانون نهادینه شود، بخشی از مشکلات ما هم حل می‌شود.» محمدرضا عارف نقش پررنگی در مجمع نمایندگان ادوار دارد و بیان داشت: «انتظارمان این است که دستگاه‌های حکومتی و حاکمیتی همکاری کنند و ما اعلام آمادگی برای همکاری با همه نهادها داریم و هر جا هم که قبلا این اتفاق افتاده است آن دستگاه‌ها خیلی راضی بودند. مجمع ادوار وزرای بعد از انقلاب یک وزن خوبی در بین تشکل‌های مردم نهاد دارد و باید یک همکاری جدی‌تر بعد از کرونا صورت گیرد و یک خیزش جدی در توسعه کشور داشته باشند.»

محکوم می‌کنند!

نکته قابل تامل آنجاست که برخی به‌جای استفاده از تجارب دولت‌های قبلی در اندیشه تخریب آنها هستند به‌عنوان نمونه غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اعتدالگرا معتقد بود: «آقای روحانی می‌تواند از رده وزرا پایین‌تر آمده و با معاونان وزرا و مدیرکل‌ها و... جلساتی را تشکیل داده و تجارب خود را در اختیار دولت قرار بدهند. البته، دولت هم باید بخواهد از این کمک‌ها استفاده کند. یعنی دولت باید از تماس با مدیران قبلی فراتر رفته و کسانی که سال‌ها نبض اقتصادی و سیاسی کشور را در دست داشتند، راهکارهای خود را به آن بدهند. به‌خصوص، دولت آقای رئیسی به لحاظ کارآمدی قابل مقایسه با دولت‌های قبلی نیستند و در این شرایط بحرانی نمره مدیریتی بالایی نداشتند. البته، لازم نیست که دولت به هر آنچه گفته شد، عمل کند ولی، از تجارب بقیه دولت‌ها استفاده کند.» اما همگان شاهد بودند که حامیان این دولت بر طبل محاکمه روحانی و وزرابش کوبیدند مانند «حسن رحیم‌پورازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که با اشاره به اعدام «علیرضا اکبری» که چندی پیش با اتهام جاسوسی اعدام شد، در اظهار نظری عجیب که نشان از کینه‌ای دیرینه دارد با صراحت تمام گفته که «اطراف روحانی از این [جاسوس‌ها] هنوز هم هستند، اگر خود روحانی [جاسوس] نباشد.» برخی دیگر روحانی را خائن نامیدند و خواستار محاکمه او شدند. در چنین شرایطی مشخص است که استفاده از تجارب دولت قبل سخت و مقابل راهکارهای مردان باتجربه دیوارچینی شده است.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار